In samenwerking met Daan 10:31 Business to Business, Werk

Daan werkt aan een gezond personeelsbestand

daan

Op de website van Daan staat dat de organisatie altijd nieuwsgierig is naar onbewandelde paden. En dan vooral in arbeidsbemiddeling, want dat is waar de medewerkers van Daan zich mee bezighouden. Het zijn geen loze woorden, want Daan onderscheidt zich daadwerkelijk van wat je normaal gesproken in deze branche tegenkomt. Daan gaat voor continuïteit, voor rust in de organisatie van opdrachtgevers en voor een uitstekende begeleiding van zowel de professional als de opdrachtgever.

Het is een aanpak die zorgt voor groei. Opvallend genoeg is dat geen doel op zich, maar wel een gevolg van de manier waarop Daan werkt. Vanuit de vestiging Groningen is Daan in de drie noordelijke provincies actief, met name in de sectoren onderwijs, zorg en voor woningcorporaties. Onlangs werd het 10-jarig bestaan gevierd. Wat destijds begon in Rotterdam is uitgegroeid tot tien vestigingen met ruim 150 medewerkers.

Aanpak

En de groei is er nog lang niet uit, is de overtuiging van Ruben Kijf en Mardoek Schuurman, vestigingsmanagers in Groningen. „We merken dat steeds meer opdrachtgevers onze aanpak op waarde weten te schatten”, legt Ruben uit. Daan staat voor een wereld vol leuke banen en gelooft in uitmuntend werkgeverschap, zo lezen we op de website. Men werkt vanuit een persoonlijke, open en eerlijke aanpak en zorgt ervoor dat de juiste mensen op de juiste plekken komen. Niet alleen extern, maar ook intern. En niet alleen nu, maar ook in de toekomst.

„Organisaties in het onderwijs en de zorg en woningcorporaties zijn vooral op zoek naar continuïteit”, geeft Mardoek aan. „De praktijk is echter dat de doorlooptijd op de arbeidsmarkt hoog is. Daar gaan wij mee aan de slag. Hoe? Door rust te creëren, in eerste instantie intern, daar begint het mee. Wij streven ernaar dat medewerkers voor langere tijd bij Daan werkzaam zijn. Minder doorloop zorgt ervoor dat medewerkers echte professionals in hun vak worden en dat leidt uiteindelijk tot blije klanten.”

Mardoek vertelt dat klanten en Daan een gemeenschappelijk doel hebben en dat is het realiseren van en streven naar een stabiele organisatie. „Dat is waar de klant naar op zoek is en daar kan Daan bij helpen. Dat betekent ook dat we kritisch kijken en oplossingsgericht denken. We willen het met elkaar doen, staan naast elkaar om personele problemen bij de klant tot een minimum te beperken.”

Perspectief

„Klanten merken dat het steeds moeilijker wordt om vacatures in te vullen”, gaat Ruben verder. „Wij slagen er altijd in om een oplossing te vinden voor het personele vraagstuk. Maar dat is niet het enige, we proberen onze klanten er ook van te overtuigen dat hij voor langere tijd met een nieuwe medewerker in zee moet gaan. Vanwege de huidige situatie op de arbeidsmarkt, staan steeds meer klanten daar voor open. En dat is goed, want ook naar je kandidaten wil je perspectief kunnen bieden. Bovendien creëer je rust door mensen voor langere tijd te binden. Met korte contracten lopen de tekorten alleen maar op.”

Daan ziet het als één van de belangrijkste taken: samen met de klant kijken naar de lange termijn op het gebied van personeel, een visie ontwikkelen. „Wij hebben verstand van de arbeidsmarkt, weten wat er speelt en wat er mogelijk is”, zegt Mardoek. „Richting klanten hebben wij daarin een adviserende rol en die gaan we niet uit de weg.”

„Ja, het aantal kandidaten voor de openstaande vacatures is schaars, maar het lukt ons de juiste kandidaten te vinden. Onze kracht zit hem in de persoonlijke benadering en begeleiding. Het horen, zien en voelen op de werkvloer. We staan naast de klant en de professional en dat werkt. We willen dat klanten ons zien als partner, die betrokkenheid bij klanten nemen we uitermate serieus.”

‘Wij willen meebouwen aan een gezond personeelsbestand’

Gezond personeelsbestand

Minder flex en meer vast, daar wil de overheid in de toekomst naartoe. Bij Daan kunnen ze dat alleen maar onderschrijven. „De markt waarin wij actief zijn, is op zoek naar langjarige relaties en oplossingen, daarin passen geen flitscontracten”, geeft Ruben aan. „Wij willen meebouwen aan een gezond personeelsbestand, precies datgene waar steeds meer organisaties behoefte aan hebben.” Het afgelopen jaar groeide Daan met 35 à 40 procent. Mardoek en Ruben voorzien voor dit jaar dezelfde cijfers. „Daarbij hoeven we onze manier van werken, waarbij kwaliteit voorop staat, niet los te laten. Daar zijn we trots op, dat is waar klanten naar op zoek zijn. Daan is bewust geen target gestuurde organisatie. Wanneer medewerkers prettig en professioneel met hun werk bezig kunnen zijn, komen de resultaten bijna als vanzelf. Dat bewijzen we nu al 10 jaar.”

www.daan.eu

(Visited 25 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten