In samenwerking met Veenstra|Fritom 11:23 Transport, Logistiek & Mobiliteit

Duurzaam waarde blijven toevoegen als logistiek dienstverlener

Veenstra|Fritom in Heeg is als zelfstandig bedrijf onderdeel van de Fritom Group, de Friese Transportontwikkelingsmaatschappij. De basis werd gelegd door drie Friese familiebedrijven in transport: Veenstra uit Heeg en Wiersma en Doorenbos uit Bolsward. Samenwerken zit in het bloed, net als duurzaamheid.

Fritom Group staat voor stabiliteit en duurzame bedrijfsvoering. De kracht zit in de combinatie van de kennis, de continuïteit van de groep met de flexibele, betrokken, zelfstandige werkmaatschappijen zoals Veenstra|Fritom. Wat in 1971 begon met een samenwerking in rijdende melkontvangst onder de naam Melkweg|Fritom is uitgegroeid naar een groep van logistieke dienstverleners met zeven vestigingen in Sneek, Bolsward, Heeg, Veendam, Rotterdam, Zwolle en Uden, met in totaal 700 medewerkers.

Wessel R. Veenstra, algemeen directeur Veenstra|Fritom legt uit hoe samenwerking Fritom versterkt: „De werkmaatschappijen, zoals wij in Heeg, hebben de kennis en kunde van logistieke dienstverlening in ons DNA en zijn verantwoordelijk voor resultaat en rendement. Als Fritom Group sturen we op het geheel van financiën, riskmanagement, juridische zaken, business development, IT en R&D.

„Als verlengstuk van onze klant zijn wij, als professioneel logistiek dienstverlener, in staat onze footprint binnen de supply chain te verantwoorden. Ons Fritom Energie Transitieteam zorgt voor verbreding van de kennis en het aanjagen van initiatieven.”

„We leggen onze investeringen voor de lange termijn inmiddels geheel langs de lat van duurzaamheid. De afgelopen jaren hebben we onder andere geïnvesteerd in zonnepanelen en warmtepompen voor de verwarming van onze gebouwen. De interne transportmiddelen zijn uitgerust met wisselbatterijen die overdag opgeladen worden door onze eigen zonnepanelen.”

„Eigenlijk zijn we al tien jaar bezig om duurzaamheid leidend te maken binnen al onze processen met een focus op uitstootreductie. Goed en optimaal transport gaat over innovatie. Technisch vormen modern materieel, alternatieve brandstoffen, bandenbeleid, allen afgestemd met onze leveranciers, de kern. Moderne wagens hebben schonere motoren en hoe beter een wagen rolt, hoe minder weerstand, hoe lager de uitstoot. Voeg daarbij dat je keuzes kunt maken in je brandstof om je CO2-uistoot te beperken, bijvoorbeeld met het vervangen van diesel door HVO.”

Operationeel Manager Miquel Wiegmink van Veenstra|Fritom is in Heeg niet alleen aanspreekpunt. Hij is binnen brancheorganisatie TLN een van de ambassadeurs om een duurzame visie op mens en milieu binnen transport breder uit te dragen. Een gedreven transitiedenker, die lean en green in z’n aderen lijkt te hebben. En dat loont, want Veenstra|Fritom is er in geslaagd als tweede transporteur in Nederland in eenmaal de stap van de 1e naar de 3e ster te behalen in het Europese Lean & Green programma. Om maar aan te geven, benadrukt Wiegmink, dat mvo- beleid al jaren binnen het bedrijf verankerd is.

„Binnen ons uitvoerend model van groupage en distributie is het echter de kunst om te kijken naar de mogelijkheden op klantniveau. Wij rijden voor vele klanten en het is gelukt middels data ieder separaat optimaal inzicht te kunnen bieden. Het door ons in eigen beheer ontwikkelde en gevalideerde CO2-dashboard, welke voldoet aan de ISO 14083 normering, biedt de mogelijkheid de uitstoot per zending per klant te berekenen. Data geeft inzicht: we hebben aangetoond dat we dertig procent uitstoot hebben gereduceerd op onze transportinspanningen, een belangrijke graadmeter voor die 3e Lean & Green ster.”

„Ons doel is om mee te bewegen, te onderzoeken, te testen, te leren, om op het juiste moment de juiste investering te doen. Al deze inspanningen en coördinatie op het gebied van CO2-reductie dragen er zorg voor dat Veenstra|Fritom ruimschoots voor 2030 voldoet aan alle eisen. Zo zijn we gereed voor de toekomst.”

Dat gezegd hebbende: waar zijn jullie elektrische vrachtwagens? „Er rijdt er eentje rond”, zegt Wessel Veenstra. „We zijn daar nuchter in op basis van al het onderzoek dat we Fritom-breed hebben uitgevoerd. De actieradius is de beperking, los van eventuele lokale beperkingen in je stroomvoorziening. We hebben hier nu één elektrische Volvo in ons huidige wagenpark met een actieradius van 350 kilometer.

Voor nu is dat goed, naar de toekomst zullen we hierin verder opschalen. In de regio Friesland voldoet hij prima en we leren veel over wat zo’n truck doet en betekent. Zo’n elektrische vrachtwagen is een technisch complex geheel en volstrekt iets anders dan jouw luxe auto, die je in 20 minuten kunt opladen.”

Los van onzekerheden over tijdig kunnen laden en de prijs van elektriciteit is de bereidheid van de klant en uiteindelijk de consument om deze duurzame investeringen te kunnen blijven dragen. Daarnaast speelt de vraag wat de toekomst wordt. Het is nog niet zolang geleden dat waterstof favoriet leek te worden voor de lange afstanden.

„Grip krijgen op transities met vraagstukken van elektrificering en energieopwekking en tegelijk duurzaam waarde blijven toevoegen als logistiek dienstverlener, vraagt om veel meer dan technische kennis, energie en materieel”, stellen Wiegmink en Veenstra. „In de kern draait transitie in je hele organisatie om mensen. Bij al die stappen en de versnelling naar een nieuw tijdperk met nieuwe vakgebieden, ook binnen ons bedrijf, heb je daarom de juiste, enthousiaste mensen nodig.”

veenstrafritom.nl/

(Visited 19 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten