Mirjam Marinus
Friesland Lease staat voor innovatie, duurzaamheid en ondernemerschap. Een groeiende en aantrekkelijke werkgever in het hart van de samenleving. Persoonlijke groei maakt van een ‘gewoon goed bedrijf ’ blijvend de beste, een duurzaam excellerende organisatie. Mirjam Marinus is er negentien jaar in dienst en sinds 1 januari 2023 commercieel directeur.
Werken vanuit overtuiging, voortdurend een extra stap zetten, teamprestaties. Mensen laten groeien betekent je bedrijf laten groeien. De top bereiken is een reis op zich, schrijft Mirjam Marinus in het voorwoord van haar eigen boek waarin ze praat met inspirerende CEO’s van bedrijven en organisaties. Het maakte deel uit van haar opleiding Master Strategy of Leadership die ze de afgelopen jaren volgde. „Het heeft me geleerd fundamenteel na te denken over leiderschap, over hoe je samen met je collega’s een succesvol bedrijf als Friesland Lease kunt helpen zich te ontwikkelen naar blijvend de beste.”
Ondernemend, aansprekend, onderscheidend en niet bang om zich uit te spreken. Mirjam Marinus, 41 jaar, moeder van twee kinderen. Een trotse bakkersdochter uit Drachten die zich in negentien jaar tijd bij Friesland Lease ontwikkelt van kwaliteitsmedewerker tot commercieel directeur. Ze is een van de dochters van de bekende Drachtster bakker Appie de Jong, die in 1978 z’n eigen winkel begon. Haar vader overlijdt in 2005 op 62- jarige leeftijd. Met plezier denkt ze aan zijn warmte, ondernemersgeest, het doorzetten als het tegenzit, zijn kwajongenstreken om zakelijk iets extra’s voor elkaar te krijgen. „Als sponsor van SC Heerenveen liet hij een keer een rij bedrijfsbusjes voor het stadion parkeren en nam de sleutels in. Dan ging hij het stadion in om daarna met een grote grijns naar de stadionspeaker te luisteren: Wil bakker Appie de Jong alle wagens ergens anders parkeren?”
Sociaal betrokken
Ze straalt als ze over haar ouders praat. „Bij brood bakken lag z’n hart en hij begon voor zichzelf. Daarom zei hij later altijd tegen ons: ‘Ga doen wat je het allerliefste doet en het allerleukste vindt’. De zaak stond in ons leven centraal, we zijn in de bakkerij opgegroeid.” Hard werken hoorde erbij, dus werkt Mirjam mee in de bakkerij, net als haar oudere broer Peter die de bakkerij overneemt van zijn ouders. Net als oudere zus Ingrid en net als haar tweelingzus Ruth, die in 2015 in Drachten kledingwinkel La Moda opent. Inmiddels heeft Peter de bakkerij overgedaan aan de familie De Groot en volgt nu z’n hart in de horeca en recreatiesector en bakt soms voor z’n plezier even mee. Wat we allemaal hebben meegekregen, is dat je het nooit alleen voor jezelf doet. Mijn ouders richtten ooit het Aanloophuis in Drachten op. Het was voor ons heel gewoon om al jong ons eerste geld te verdienen, maar ook sociaal betrokken te zijn. Mijn zus Ingrid heeft met haar man vijf pleegkinderen, zij maakt die betrokkenheid heel concreet. Het zat ook in mijn vader. Ik ben jaren later mensen tegengekomen die zich herinnerden dat ze als kind van een groot gezin dat het niet breed had, iedere week extra brood of koeken van hem kregen als hij met z’n bakkerskar aan de deur kwam.”
‘We zijn een dienstverlenend bedrijf waar het draait om de intrinsieke motivatie om voor de klant het allerbeste te doen’
Scherp zijn op talenten
Een warm nest, een ondernemend gezin. „Ik zei tegen mijn vader, ik wil wat anders. Mijn vader zei, Drachten is groot genoeg, kijk rond. Toen fietste ik langs autobedrijf Van den Brug op de Lange West. Ik ben er binnengestapt, omdat het me een leuk bedrijf leek. Ik begon als telefoniste en werkte op zaterdag bij mijn ouders; ik ben dat blijven doen tot onze jongste dochter Noa werd geboren. Twee jaar later begon ik bij Friesland Lease. Als kwaliteitsmedewerker en directiesecretaresse, later Kwaliteitsmanager, marketing, personeelszaken. Ik heb de kans gekregen mezelf te ontwikkelen, te leren waar ik goed in ben. Een heerlijk bedrijf, ik ben er trots op. Ondernemend en innovatief. We liepen voorop in het grootschalig aanbieden van elektrische autos en waren elf jaar geleden de eerste leasemaatschapij die leasefietsen aanbood.
We hebben prijzen gewonnen van Beste Leasemaatschappij van Nederland. Daar zijn we trots op: we doen het met z’n allen. De kunst is dat samen uit te bouwen. Niet alleen een goed bedrijf willen zijn of nu de beste: het gaat er om dat je een duurzaam excellerende organisatie wordt waarin mensen zichzelf kunnen blijven ontwikkelen en samen excellent blijven. Dat is waar ik me de afgelopen vier jaar in heb verdiept. Waarom zijn sommige bedrijven over lengte van jaren zo succesvol? Wat kun jij in jouw bedrijf doen om dat duurzaam te ontwikkelen en te verankeren?”
„We zijn een dienstverlenend bedrijf waar het draait om de intrinsieke motivatie om voor de klant het allerbeste te doen. Het betekent scherp zijn op de talenten van mensen: wie is waar goed in, hoe kan iemand zich verder ontwikkelen, hoe wordt je een beter team en vorm je een steeds beter wordende organisatie. Het betekent focus houden op wat je wel en niet doet of wat je wel aanbiedt, maar uitbesteed. Ik heb de Masteropleiding met heel veel plezier gedaan en er veel van geleerd. Ook waar ik minder goed in ben, waar ik op moet letten en waar ik juist kan excelleren. Ik heb geleerd de vraag achter een vraag te stellen.”
Samen op één goede locatie
Friesland Lease zegt ze, groeit nog steeds en heeft nu 110 mensen in dienst. De groei en grootte maakt uitbreiding van het management noodzakelijk. Sinds begin januari 2023 bestaat de directie uit algemeen directeur Jan Baljeu, directeur Bedrijfsvoering & HR Catrinus van der Leest, financieel directeur Jan Lieuwe Wijbenga en Mirjam Marinus, commercieel directeur. Wat wens jij Friesland Lease? „Ik hoop dat we binnen afzienbare termijn met alle mensen en alle activiteiten op één goede centrale locatie zitten. Met alle collega’s en al onze handel onder één dak. Daar wordt het wel tijd voor…!”
www.frieslandlease.nl