In samenwerking met Wolfard & Wessels 15:44 Maritiem

‘Geen dag is hetzelfde’

Wolfard & Wessels is gespecialiseerd in scheepswerktuigkundige installaties, waarbij klanten het gehele traject uit handen wordt genomen. “Met onze turn key piping projecten zorgen we ervoor dat alles in de machinekamer van een schip werkt, waardoor de motoren het schip ook daadwerkelijk kunnen voortbewegen”, legt Marius van Hoogdalem, proces engineer en propulsion specialist uit.

Het lijkt vanzelfsprekend wat hij zegt, maar in de praktijk is geen schip gelijk en is elke opdracht weer een uitdaging. “Dat maakt werken bij Wolfard & Wessels zo leuk. Geen dag is hetzelfde.”

Van oudsher werkt Wolfard & Wessels voor scheepswerven en jachtwerven in vooral NoordNederland. Vandaag de dag door heel Nederland, maar ook internationale opdrachtgevers hebben het gespecialiseerde bedrijf in Hoogezand gevonden. Niet alleen op het gebied van piping systemen, maar bijvoorbeeld ook voor het zuiveren van ballastwater heeft Wolfard & Wessels de oplossing in huis.

Ombouw bestaande schepen

Wolfard & Wessels doet naast nieuwbouw ook ombouw van bestaande schepen. Een schip kan omgebouwd worden vanwege verandering van lading, milieu eisen, systeem efficiëntie, verandering van brandstof of uitlaatgassen reiniging. “Deze systemen moeten meestal in de al overvolle machinekamer worden ingebouwd. Daarvoor gaan we naar het schip, maken een 3D opname en kunnen we het hele project voorbereiden van achter de tekentafel. Vervolgens wordt het nieuwe leidingwerk in ons bedrijf gefabriceerd. Wanneer het betreffende schip aan de kade ligt, wordt het systeem inclusief leidingwerk en overige componenten turn key geïnstalleerd. Deze manier van ombouwen vereist ervaring en een hele goede voorbereiding. Je begrijpt dat hierbij niets mis mag gaan en dat vergt veel van elke betrokken medewerker. Wij zijn altijd op zoek naar goede monteurs die leven voor het reizen en uitdagende projecten.” Wolfard & Wessels is dus in staat om vanaf de eerste 3D scan tot de laatste druktest een project op te leveren. “Telkens als een klus geslaagd is, geeft dat veel voldoening.”

Schone brandstof

In deze zogenaamde refit markt is Wolfard & Wessels een toonaangevend bedrijf geworden. Zo wordt momenteel gewerkt aan het ombouwen van motoren, zodat ze op de toekomstige schone brandstof methanol kunnen draaien. “Dat zijn complexe installaties, waarbij, vanwege de brandbaarheid van methanol, de veiligheid voor 100 procent gewaarborgd moet zijn. Daarom moeten deze motoren aan allerlei eisen voldoen.” “Wat ik aan tekeningen en schema’s maak wordt gekeurd door zogenaamde Klassebureaus”, gaat Marius verder. “Zij controleren of alles wat wij bedacht hebben aan de regels voldoet. De gebruikte materialen, de berekende diktes, het moet allemaal logisch in elkaar zitten en kloppen. En ook dat wil je het liefst in één keer goed doen.”

Praktijk

Kortom, geen dag is hetzelfde voor Marius, met name omdat geen schip hetzelfde is. Van huis uit is hij scheepswerktuigkundige op de grote vaart. Uiteindelijk is hij doorgegroeid naar HWTK (Hoofdwerktuigkundige), de hoogste technische functie aan boord. “Maar, er bestaat geen opleiding voor wat ik nu doe, dus het vak leer je bij ons in de praktijk. Wat ik in theorie bedenk moet meteen werken. Druk voel ik niet, wel telkens de uitdaging om het voor elkaar te krijgen.” De toekomstperspectieven van Wolfard & Wessels zien er goed uit. “De vergroeningsslag komt er bijvoorbeeld aan”, zegt Marius. “Schepen moeten snel overschakelen op het gebruik van milieuvriendelijke brandstof. Door die transitie komt heel veel werk bij ons terecht, wij zorgen er vervolgens voor dat schepen echt groen worden. Maar, ook in de nieuwbouw is voldoende te doen. Dus, heb je een technische achtergrond en vind je het leuk om met schepen te werken, dan hebben wij de baan, stage of afstudeerplek die bij jou past.”

Kijk voor vacatures op: www.wolfard.nl

(Visited 40 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten