Blijven verrassen met kwaliteit en innovatie. Dat doen de vakmensen van drop en snoepjesmaker Concorp in Jirnsum en Waddinxveen. En niet alleen met de beroemde bosvruchtrode Cadillacs van Autodrop, de Zoute Ruiten en Zoethouders van Oldtimers en roomboterwafeltjes en schuimbananen van Schuttelaar.
Prettig gestoord, heerlijk absurd. Het zou verboden moeten worden…Autodrop, een van de populaire merken van Concorp staat bekend om z’n eigenzinnige stijl. „Dat absurde waar Autodrop zo bekend van is, gaan we in de tweede helft van het jaar weer volop benadrukken met een nieuwe campagne op radio, televisie en online.” Myrthe van den Elsen, brandmanager van Autodrop is er helemaal klaar voor. “De absurditeit voeren wij niet alleen in onze TV of social uitingen door, maar bijvoorbeeld ook in de verpakkingen, reacties op de consumentenservice of onze snoep zelf”. Met klassiekers als Cadillacs in vier variaties en volop nieuwe producten. “We blijven aangenaam verrassend met onze Autodrop, het enige snoepmerk met een eigen wagenpark. Autodrop kent naast de vertrouwde Cadillac- range en Total Loss- range sinds kort de Proefritjes. Daarmee introduceren we jaarlijks nieuwe verrassende, on-trend smaken. Deze range is volledig vegan en bestaat dit jaar uit mocktailsmaken, uiteraard 0.0.
Autodrop blijft in beweging!”
Samen met brandmanager Oldtimers Amber Verschuur en tal van andere collega’s van Concorp is ze dag in dag uit in de weer met het verbeteren van snoep en drop. In de plezierige sfeer die het familiebedrijf kenmerkt. ,,Het ene moment zit je volop in de nieuwe merkstrategie, met campagnes en acties. Het volgende moment denken we na over wat we kunnen verbeteren in onze verpakkingen. Kan het duurzamer, en hoe? Wat betekent een andere verpakking voor onze merkuitstraling, of voor de productie? Waarom verpak je iets op een bepaalde manier? Het heeft in de eerste plaats met voedselveiligheid en houdbaarheid te maken en dat wil je behouden, net als je smaak, kwaliteit en merkbeleving. De wereld om ons heen verandert en daar halen we onze inspiratie vandaan. Meegaan, stappen zetten naar meer gezonde of vernieuwende producten met een lagere footprint. Verandering betekent ook zoeken naar het vervangen van ingrediënten, zoals suikers of gelatine, zodat we producten suikervrij en/of vegan kunnen maken. Het is bedenken, uitproberen en testen. Soms wil je wel iets, maar zijn alternatieven voor bestaande ingrediënten nog niet bedacht. Iedere verandering die we bedenken heeft consequenties, dus je kunt nooit over een nacht ijs. Wat kan al plantaardig of biologisch? Een biologisch snoepje klinkt heel aantrekkelijk, maar we weten dat dat tijd kost omdat alternatieve ingrediënten moeten worden ontwikkeld. We koesteren onze merken die vaak al heel lang bestaan en tegelijk willen we ze bij de tijd houden. Daarom werken we ook samen met leveranciers en andere producenten, omdat je samen altijd meer weet en verder komt!”
Oldtimers 100 jaar
Concorp is de samenvoeging van bedrijven met verschillende merknamen in drop en snoep. Het bedrijf produceert klassiekers als Autodrop en Oldtimers, heeft in 2001 snoepfabrikant Schuttelaar overgenomen en distribueert merken als Fisherman’s Friend, Heksehyl, Vitalp en Skittles. Het is ook het bedrijf dat ieder jaar weer de complete Nederlandse productie van de bekende Sinterklaas-schuimpjes voor haar rekening neemt. De grootste productie van Concorp vindt plaats in Jirnsum, dat gespecialiseerd is in het gieten van snoep en drop.
De kleinere series worden gemaakt in Waddinxveen, waar vooral zogeheten harde suikerwaren worden geproduceerd. De kracht van het familiebedrijf schuilt in haar onafhankelijkheid, flexibiliteit en wendbaarheid. „Wat we doen is een mix van ervaring, vakmanschap en innovatief ondernemerschap. We zijn pioniers en laten ons inspireren door de wereld om ons heen, we geven om langdurige relaties en durven te genieten. We geven op een heel eigen manier kleur aan het bestaan met de tofste merken en de allerlekkerste snoepjes”, zeggen Van den Elsen en Verschuur.
Oldtimers bestaat in 2024 alweer 100 jaar, dus is er alle reden voor feest, vertelt Amber Verschuur. „Centraal in het eeuwfeest staat aandacht voor het verhaal van een geweldig merk met opvallende producten. De originaliteit, identiteit, de historie. Het is een verhaal over drop, hoe je het maakt en waarvan. Hoe combineren wij dat ambacht van drop maken met de nieuwste technieken zoals onze in Nederland unieke poedercoating? We hebben zoveel te vertellen over het dropmerk dat in 1924 in Jirnsum werd bedacht door de familie Douwenga.
De liefhebbers van Oldtimers houden van die verhalen, van het ambacht. Tegelijk zetten we waar het kan stappen naar andere ingrediënten. Meer vegan, minder suiker. Met seizoensmaken voor zomer en winter, zoals de anijsdrop die we introduceerden. Seizoensvarianten in het dropschap zijn iets totaal nieuws en we zijn er trots op dat het zo goed ontvangen is: we kregen van de Levensmiddelenkrant voor onze Anijsdrop de prijs voor Introductie van het Jaar. Zo zie je: Oldtimers gaat met de tijd mee en versterkt haar krachtige karakter met verrassende innovaties.
Ook voor ons jubileumjaar in 2024 komen er mooie innovaties en samenwerkingen aan. Het wordt een groots Oldtimersjaar! Meer verhalen daarover vind je op onze Instagrampagina.”
Premium identiteit
Behalve veel extra aandacht en zichtbaarheid voor Autodrop en Oldtimers, staat ook het aloude merk Schuttelaar aan de vooravond van een redesign. Myrthe van den Elsen en Amber Verschuur: „Het is een traditioneel snoepmerk met ambachtelijke producten zoals de bekende roomboterwafeltjes en schuimbananen. We hebben het bedrijf in 2001 overgenomen en nu is het tijd voor een volgende stap: Schuttelaar als premium- merk. Het past bij het snoep dat al heel lang vooral bij speciale gelegenheden gegeven, gekocht en gegeten wordt. Daarom gaan we de Schuttelaar-producten straks voorzien van luxere verpakkingen die naast de retail ook geschikt zijn voor de luxe bakkerijwinkels, traiteurs en de horeca. Daarmee kunnen we ook andere markten beter bedienen dan de voor ons zo vertrouwde winkelschappen en tankstations, de plek waar bijvoorbeeld Autodrop groot is geworden. We tillen Schuttelaar naar een hoger niveau, net zoals we dat met al onze merken doen. Met meer identiteit geven we meer kleur aan ieders smaak. Myrthe van den Elsen: “En oh ja: in zowel Jirnsum als Waddinxveen zijn we regelmatig op zoek naar nieuwe collega’s die passen bij onze ondernemende, innovatieve en gezellige cultuur. Kijk dus vooral op onze website als ons verhaal je aanspreekt!”