Het jaar 2023 stond voor Kom aan Boord in het teken van meer bekendheid genereren voor de maritieme sector in Friesland. De campagne heeft een flink aantal jongeren en zij-instromers weten te interesseren voor een opleiding en/of baan in de maritieme sector. In combinatie met de serie die destijds te zien was op Omrop Fryslân “Skipsbou foar begjinners” werd een mooi momentum gecreëerd waarin de sector volop in de belangstelling is komen te staan.
De campagne, die breed gedragen wordt door zowel organisaties binnen de maritieme sector, overheid en onderwijs zal ook de komende tijd weer volop zichtbaar zijn. Met een opgefriste campagne wordt meer gefocust op de jongere doelgroep die een keuze wil maken richting de techniek. Maar hoe bereik je deze doelgroep en hoe kun je ze interesseren voor onze prachtige sector? Machtig wurk “Praktische dagen waar jongeren rechtstreeks met techniek in aanraking komen zijn hét middel om interesse op te wekken,” zegt Bart Volbeda, verantwoordelijke van de campage bij creatief bureau Hatogkrøller. “Daarnaast zal de campagne weer volop zichtbaar zijn. Voornamelijk op de plekken waar de doelgroep zich bevindt.” Een veelgehoorde wens is om de routes duidelijk te maken. Wanneer ergens een vacature staat als bijvoorbeeld lasser of touwsplitser dan is het voor jongeren vaak onduidelijk hoe je later in een dergelijk beroep rolt. Het nieuwe ‘Machtig Wurk’- symbool, een veel gebruikte kreet in de afgelopen campagne, speelt hierin een belangrijke rol. Inhoudelijke informatie wordt gecombineerd met links naar de opleidingsinstellingen, eventuele vacatures en indien van toepassing kennismaking met het beroep op een doe-dag. Wij weten het wel, maar de uitdaging is om het algemeen bekend te maken, werken in de maritieme sector is Machtig Wurk!
Stichting Voor toekomstbestendigheid en transparantie in de communicatie zal de Kom aan Boord-campagne verder gaan als stichting. Met de nieuwe voorman Martin Vooges, bij velen bekend als oud-docent van de Maritieme Academie Harlingen, wordt een sterke basis voor de komende jaren neergezet. Positief Twee grote bijdragers vanuit het onderwijs, de Maritieme Academie Harlingen en Firda, zijn overtuigd van de noodzaak de campagne voort te zetten. Vorig jaar kon de opleiding Maritieme Techniek in Sneek tegen de tendens in, een groei van 10% in het aantal aanmeldingen in de boeken schrijven. Op de Maritieme Academie zag men voornamelijk groei in het MBO-onderwijs, met name in de binnenvaartopleidingen. Eén zeer positief voorbeeld vanuit één van de 50 deelnemende organisaties komt van K&M yachtservice in Makkum. Zij geven aan dat de campagne heeft geholpen bij het profileren als interessante werkgever. Mede hierdoor groeide het aantal medewerkers van 35 naar 65. “De positieve geluiden van vorig jaar hopen we ook dit jaar weer te horen”, zegt Vooges.
Verbinden
De stichting wil een sterkere connectie maken tussen bedrijven in de sector en de opleidingen om op die manier de maritieme sector toekomstbestendig te maken. Als de maritieme sector niet laat zien dat je er direct een leuke baan kunt krijgen, meteen goed kunt verdienen en interne groeimogelijkheden hebt, dan gaan bedrijven het op langere termijn niet redden. Door de gezamenlijke inspanningen van organisaties, overheid en opleidingen, gestroomlijnd door de campagne wordt de boodschap alleen maar sterker, werken in de maritieme sector is Machtig Wurk. Benieuwd wat er allemaal gebeurt in de maritieme wereld, wil je ook meebouwen aan een sterke sector of wil je weten hoe jij jouw droombaan kunt vinden in de scheeps- en jachtbouw? Mis de boot niet! Volg Kom aan Boord op de socials en ga naar komaanboord.frl.