Pionieren bij Koninklijke Wagenborg
“Fantastisch om aan zo’n bijzonder schip te mogen werken”
Baanbrekend. Zo mag je de ‘Carbon Destroyer 1’ gerust noemen. Het is de eerste in Europa gebouwde offshore CO₂-carrier met Dynamic Positioning (DP2). Dit innovatieve Wagenborg-schip gaat voor het Britse chemie- en energieconcern INEOS vloeibare CO₂ vervoeren naar een leeg gasveld onder de zeebodem bij Denemarken.
INEOS is van plan om in eerste instantie 400.000 ton CO₂ per jaar op te slaan, met de ambitie om op te schalen naar 8 miljoen ton CO₂ vanaf 2030. Dat INEOS voor Wagenborg als partner heeft gekozen, is geen toeval. Beide partijen delen een duurzame visie. Bovendien is Wagenborg toonaangevend in de offshore-sector en denkt én doet graag out-of-the-box mee. We spraken drie Wagenborg-pioniers die nauw betrokken zijn bij de bouw en operatie van de Carbon Destroyer 1.
Ellen Brugma, Technical Superintendent
“Ik ben in februari gestart bij Wagenborg als Technical Superintendent. In deze rol zorg ik ervoor dat mijn schepen in goede staat zijn. Ik bereid dokkingen voor, coördineer reparaties en ben aanspreekpunt voor technische vraagstukken van de bemanning. En momenteel ben ik betrokken bij de bouw van de Carbon Destroyer 1. Dit schip is uniek door de combinatie van een tankerschip en Dynamic Positioning (DP2), waarmee ze op zee exact op haar plek kan blijven liggen. Daarbij passen we alles in een bestaand EasyMax-scheepstype. Gelukkig hebben we een topteam om dit tot een succes te maken. De Carbon Destroyer 1 is het vijfde EasyMax-schip dat Niestern Sander voor Wagenborg bouwt. INEOS brengt veel CO₂-kennis in, en ik heb ervaring als Superintendent voor tankers. Door onze kennis te bundelen, hebben we een concept ontwikkeld om vloeibare CO₂ veilig op te slaan en te transporteren naar een leeg gasveld. Dat ik mag bijdragen aan zo’n innovatief en duurzaam schip, maakt me echt trots.”
Koen Rutgers, HSEQ Advisor
“Mijn maritieme loopbaan begon op mijn 16e als lichtmatroos. Na een jaar varen volgde ik de Zeevaartschool en werkte vervolgens twintig jaar als stuurman en kapitein. Die ervaring gebruik ik nu dagelijks als HSEQ Advisor. Mijn werk draait om veiligheid: zorgen dat iedereen veilig van boord stapt en het schip behouden vaart. Dit omvat het ontwikkelen van een praktisch veiligheidsmanagementsysteem met duidelijke procedures, richtlijnen en checklists. Regelmatig ga ik aan boord om de bemanning te ondersteunen en te overleggen. Dat ik nu aan de Carbon Destroyer mag werken vind ik heel leuk. Aangezien de CO₂-carrier een gastanker is, zijn de regels nóg strenger dan we gewend zijn. Het schip gaat vloeibaar CO₂ vervoeren, heel koud en onder hoge druk. Overal op het schip zijn CO₂-sensoren aangebracht, maar daarnaast is het van groot belang dat de bemanning weet hoe ze veilig werken én wat ze moeten doen als er iets dreigt mis te gaan. Het is aan ons om hier in nauw overleg met INEOS voor te zorgen.”
Roland Veenendaal, Kapitein
“Met een zeevarende vader als voorbeeld, besloot ik ook voor de zeevaartschool te gaan. De vrijheid, de wereld zien, het avontuur: dat trok me aan. Inmiddels werk ik al meer dan 25 jaar aan boord en ik heb geen moment spijt gehad van deze beslissing. Het werken op zee werkt voor mij én voor mijn gezin. Ik heb op verschillende Offshore-schepen gewerkt. Elk scheepstype bracht nieuwe uitdagingen en groeimogelijkheden. Toen ik hoorde dat Wagenborg een CO2-carrier ging bouwen en bemannen, heb ik direct aangegeven dat ik geïnteresseerd was. Wat een fantastische uitdaging om zorg te mogen dragen voor de veiligheid van de bemanning en de operatie van zo’n innovatief schip. Ik heb DP-ervaring, mijn eerste stuurman tanker-ervaring. Hij heeft al meegevaren op een Walk-to-Work-schip, dus we hebben elkaar al van de nodige tips voorzien. De komende maanden zullen voor mij in het teken staan van het opdoen van tankerervaring en het verkrijgen van tankerkwalificatie: cursussen, een stage, simulatortrainingen. Met de kennis en inzet van iedereen ben ik ervan overtuigd dat dit project een groot succes wordt!”
Kom jij ook aan boord?
Ben je enthousiast geworden van de verhalen van Ellen, Koen en Roland? En ben je benieuwd naar jouw carrièrekansen bij Wagenborg? Stuur dan een berichtje naar work@wagenborg.com





