Nijburg Industry Group is al meer dan 50 jaar specialist in lucht- en binnenklimaattechniek. Een gezond binnenklimaat staat de laatste jaren nadrukkelijk in de belangstelling. Het hele jaar door ventileren, verwarmen en koelen van een gebouw is een uitdaging, maar voor de Nijburg Industry Group core business. Directieleden Laura Nijburg en Mirjam Kerdijk zien een sterke groei van de vraag in de HVAC-markt (Heating, Ventilation and Air Conditioning).
Om op deze verwachte groei in te kunnen spelen in combinatie met de missie van de groep, “Een gezond binnenklimaat voor iedereen”, werden in het afgelopen jaren diverse investeringen gedaan en samenwerkingen gezocht. Dat zal in 2024 niet anders zijn.
Investeringsprogramma
„We hebben een omvangrijk investeringsprogramma van 7,5 miljoen, wat het belang van voortdurende ontwikkeling en vooruitgang benadrukt. Zo hebben we onder andere geïnvesteerd in het aannemen van nieuw talent, hebben onze collega’s zich verder ontwikkeld door middel van opleidingen, hebben we ons machinepark gemoderniseerd en een nieuw semi automatisch magazijn gebouwd”, zegt Mirjam. „We kijken vooruit en zien dat digitalisering ook in onze branche steeds belangrijker wordt. Om die reden hebben we een nieuw platform voor onze webshop geïntroduceerd die ondersteund wordt door AI en hebben we gebouwd aan een vernieuwd logistiek centrum om onze klanten nog sneller van dienst te kunnen zijn. Wij waren tot op heden vooral actief in de business to business markt, maar mede dankzij de webshop en het vernieuwde logistiek centrum wordt ook de business to consumer markt interessant.”
Voorop blijven in een evoluerende markt
„Verder hebben we onze bestaande productiehallen heringericht”, gaat Laura verder. „Tegelijkertijd hebben we een automatiseringsslag gerealiseerd, waardoor met name het interne transport leaner is ingericht. De HVAC markt laat een groei zien, het belang van een gezond binnenklimaat staat volop in de aandacht en wij zijn als groep klaar om mee te varen op deze groei!”
Met de gedane investeringen is de Nijburg Industry Group, met vestigingen in Sappemeer en Westerbroek, klaar voor de nieuwste ontwikkelingen in de markt.
„De Nijburg Industry Group is met haar 3 divisies Verkoop, Productie en Installatie actief in verschillende sectoren, waardoor we onze kansen en risico’s spreiden en niet afhankelijk zijn van één specifieke markt. De bouwsector ontwikkelt zich snel door veranderende wet- en regelgeving, innovaties en internationale trends, maar door onze onafhankelijkheid kunnen wij hier snel en efficiënt op in spelen.”
Groeiende dynamiek in de HVAC-markt
De Nijburg Industry Group heeft in het verleden meerdere bedrijven gekocht en dat wordt in de toekomst ook niet uitgesloten. „Er zijn ontwikkelingen en specialismen in de markt welke wij zelf niet in huis hebben, maar zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn”, verduidelijkt Laura. „Zo doen wij nu het werk tot aan de oplevering, maar de volgende fasen uit het bouwproces zullen hieraan toegevoegd worden.”
Circulariteit en energie
Bij de Nijburg Industry Group staat circulariteit hoog op de agenda. „We draaien momenteel meerdere pilots met betrekking tot hergebruik, opknappen en reviseren van installaties en producten”, zegt Laura. „Dat is nog niet zo eenvoudig als het klinkt. Nederland koopt graag voor de laagste prijs in en dat zorgt voor vertragingen in het circulair bouwen. Een probleem wat de bouwsector niet zelf gaat oplossen. Wel verwachten we in de loop van het volgende jaar de eerste refurbished producten via onze webshop te kunnen verkopen. Daarnaast wordt er nog onvoldoende keten breed gedacht.”
„Wij streven ernaar om binnenklimaatoplossingen te installeren die een zo hoog mogelijk comfort leveren en zo weinig mogelijk energie vragen. Regelmatig kijken partijen nog naar de goedkopere opties, waardoor het energieverbruik meestal veel hoger is. Wij zijn wellicht niet de goedkoopste, maar we garanderen naast comfort wel een aanzienlijke besparing op het energieverbruik van de eindgebruiker. De meerprijs van de extra kosten in de bouwfase kunnen binnen een jaar worden terugverdiend ten opzichte van de energiekosten. Kortom, er is nog een wereld te winnen en wij zijn best bereid wat reuring te veroorzaken in een conservatieve markt.”
Innovaties en uitbreidingen
Intussen gaat de Nijburg Industry Group door met waar het bedrijf goed in is en daarin passen ook allerlei innovaties. „Zo hebben we dit jaar onze productrange klimaatplafondeilanden verder uitgebreid, en zijn we bezig met een nieuwe innovatie – wat we nog even stil houden – in samenwerking met een gerenommeerde partij. Binnenkort worden deze innovaties op de VSK beurs in Utrecht gepresenteerd. Daarnaast hebben we een speciaal rooster ontwikkeld voor hygiënische ruimtes, waardoor deze makkelijker zijn schoon te maken. Allemaal mooie ontwikkelingen op het gebied van totaaloplossingen voor het realiseren van een gezond binnenklimaat.”
„Zo zijn we op vele terreinen actief. Wat dat betreft zijn wij nooit uitontwikkeld en dat maakt werken in deze branche zo mooi.”