Royal A-ware is een sterk groeiend, internationaal familiebedrijf in zuivel. Meer groei, meer afzet en een groter assortiment, betekenen meer kansen voor bestaande en voor nieuwe melkveehouders. Nuchtere doeners voor perspectief in de zuivel met goede melkprijzen voor de boer.
Royal A-ware is een sterk groeiend, internationaal familiebedrijf in zuivel. Meer groei, meer afzet en een groter assortiment, betekenen meer kansen voor bestaande en voor nieuwe melkveehouders. Nuchtere doeners voor perspectief in de zuivel met goede melkprijzen voor de boer.
Uitbreiding vestiging Heerenveen
Klaas de Jong: „Onze historie gaat 130 jaar terug en we timmeren in binnen- en buitenland stevig aan de weg. Vorig jaar werd de overname van de Belgische Dairy Food Group aangekondigd en in september openen we een gloednieuwe mozzarellafabriek in het Spaanse Asturië. Dichterbij huis wordt er gebouwd op het terrein van de kaasmakerijen in Heerenveen. Voor al onze vestigingen geldt dat er constant gekeken wordt of er aanpassingen nodig zijn om aan de behoefte uit de markt te kunnen blijven voldoen. Zo zijn in Heerenveen grondwerkzaamheden gestart om te kunnen uitbreiden en wordt een elektra- aansluiting aangelegd om in de toekomst verder te kunnen verduurzamen.”
Melkveehouders kiezen melkstroom die past
Koen Veldman, manager Veehouderijzaken: „We bieden verschillende melkstromen met ieder een eigen melkprijs, klanten en afzetkanalen. Melkveehouders kiezen de melkstroom die het beste past bij hun bedrijfsvoering. Iedere melkstroom en melkveehouder is voor ons even belangrijk. De melkstromen zijn net als Royal A- ware continu in beweging en worden doorontwikkeld om te blijven passen bij de behoefte van de markt en onze klanten. Recent vond er in de programma’s en de bijbehorende premies een doorontwikkeling plaats binnen de Koe Bewust en Beter voor-melkstromen.”
„De Beter voor Natuur & Boer-melkstroom ontwikkelt zich sinds de start in 2018 met een duidelijke volumegroei. Als gevolg van commerciële afspraken is recent de premie van € 5 (per 100 kilo melk), verhoogd met € 1 bovenop de weidepremie. Doorontwikkeling is iets dat blijft. We blijven inzetten op kwaliteitszuivel met de hoogst mogelijke voedingswaarde en de laagst mogelijke impact op mens, dier en milieu. Door assortimentsontwikkelingen en grotere afzet hebben we in de Koe Bewust en Beter voor- melkstromen ruimte voor bestaande melkveehouders om te groeien en ruimte voor nieuwe melkveehouders.”
Realistisch verduurzamen
Klaas de Jong: „Samen met de melkveehouders werken we aan verduurzaming in de hele zuivelketen. Echter, we varen hierin onze eigen koers vanuit een nuchtere invalshoek, waarbij het uitgangspunt altijd is dat alle schakels in de keten blijvend voordeel hebben. Alleen zo kunnen melkveehouders blijven boeren, kunnen klanten kiezen uit steeds duurzamere producten en blijft Royal A-ware een financieel stabiel familiebedrijf dat kan blijven ondernemen.”
Uitwisselen van kennis
„Dairy Academy is hét kennisplatform voor alle melkveehoud(st)ers waar Royal A-ware mee samenwerkt”, vult Koen Veldman aan. „Het voornaamste doel is het uitwisselen van vaktechnische kennis. De kennispartners van Dairy Academy delen praktische inzichten om bedrijfsvoering verder te kunnen optimaliseren en verduurzamen. Via workshops, kennisdagen en webinars krijgen melkveehouders handvaten om hun melkveebedrijven toekomstbestendig te maken. Jaarlijks delen we kennis met ruim 3.000 deelnemers. De deelname is vrijwillig, kosteloos en exclusief voor melkveehouders die aan ons leveren.”
Kansen voor melkveehouders
Klaas de Jong: „Inleg van eigen geld is niet nodig om een samenwerking met ons aan te gaan of om te groeien. De melkveehoud(st)er kan dit geld in het eigen melkveebedrijf investeren of op een andere manier. Royal A-ware is een familiebedrijf dat denkt in generaties en gaat voor lange termijn samenwerkingen met zowel melkveehouders als klanten. We ondernemen samen. Persoonlijk contact en korte communicatielijnen vinden we daarin belangrijk. Net als een goede melkprijs. Een melkprijs die we vooraf communiceren en melkgeld dat we twee keer per maand uitbetalen.”