Innovatieve ontwikkelingen in de agrarische sector staan nooit stil. Neem nu de Gazoo, in de wandelgangen ook wel de stikstofkraker genoemd. Een uitvinding van JOZ in het Noord-Hollandse Westwoud, een bedrijf dat al jarenlang gespecialiseerd is in innovatieve oplossingen die goed zijn voor het vee en de agrariër. De Gazoo pakt twee grote actuele problemen aan: derogatie en emissiereductie. “De Gazoo draagt bij aan circulaire landbouw, daar willen we met elkaar naartoe”, zegt Erwin Dirkse, business unit manager Gazoo bij JOZ.
Bestaand proces
De werkwijze van de Gazoo is gebaseerd op een bestaand proces dat al jarenlang in de industrie wordt toegepast en waarmee afvalwater wordt gezuiverd. Ruim 4 jaar geleden begon JOZ met de ontwikkeling van de Gazoo, waarbij de werkwijze in de industrie niet één op één kon worden overgenomen. „De Gazoo bewerkt de dunne fractie van mest, daarin zitten stoffen die het geheel al snel zouden verstoppen.” Na vele prototypes en verbeteringen kwam 2 jaar geleden de Gazoo definitief op de markt. Er staan er nu zo’n 10 bij diverse agrariërs. Dirkse verwacht dat de markt volgend jaar echt los gaat komen. Dat heeft te maken met wetgeving vanuit Brussel.
„Daar is men momenteel bezig met het opstellen van wet- en regelgeving, waarna dit naar de nationale overheden gaat, die het vertalen naar hun situatie. De urgentie is duidelijk, dus wij verwachten dat hier snel meer duidelijkheid over komt.”
Kwetsbare gebieden
De Gazoo is een optimale emissiebestrijder, weet Dirkse. „Zeker in kwetsbare gebieden is dat van belang, maar ook elders. Je produceert je eigen ‘kunstmest’, je hoeft weinig tot geen mest meer af te voeren én krijgt controle over de stikstofuitstoot van je melkveebedrijf. De stikstofkraker Gazoo is in staat om meer dan 80% van de minerale stikstof uit mest te halen en om te zetten in Biogrow, een meststof dat het gebruik van kunstmest kan vervangen.”
Ook is de stikstofkraker Gazoo in staat om dierlijke stikstof om te zetten naar RENURE-stikstof, dat ook als een kunstmestvervanger dient. „Op deze manier draagt de Gazoo bij aan circulaire landbouw, wat bijdraagt aan een gezonde agrarische sector.”
Gesloten systeem
Hoe werkt de Gazoo? Vooropgesteld, de Gazoo is een gesloten systeem. De ontlasting van de koe, vast en vloeibaar, wordt via de vloer in de stal afgevoerd naar een mestkelder. De drijfmest wordt vervolgens naar een voorportaal van de Gazoo getransporteerd, waar het door een zogenaamde mestscheider gaat, dit is een vijzelpers die het droge en het natte gedeelte scheidt. De vaste fractie, die niet ruikt en vol mineralen zit, kan in de stal gebruikt worden als Biobedding of over het land worden uitgereden. De dunne, vloeibare fractie wordt vervolgens gezeefd en gefilterd, waarna het naar de Gazoo gaat. Daar wordt de substantie rondgepompt over plastic rekken, waarna het in een bak valt. Daar wordt een chemische stof, namelijk natronloog, toegevoegd, waardoor de zuurgraad omhoog gaat. Dit zorgt ervoor dat de ammoniak van vloeibaar naar gasvormig gaat. Die lucht wordt gewassen met water, waardoor de ammoniak oplost. Dankzij de toevoeging van zwavelzuur of salpeterzuur ontstaat er vervolgens een verbinding en dat is de kunstmestvervanger.
„Als de wetgeving erdoor komt, mag dit in de toekomst over het land worden uitgereden, waardoor het gebruik van kunstmest niet meer nodig is.”
Calculatieprogramma
Het gebruik van eigen mest heeft veel voordelen, weet Dirkse. „Niet alleen wordt het gebruik van kunstmest, wat schadelijke gevolgen heeft voor het water, voorkomen, eigen geproduceerde mest zit vol mineralen en dat is veel beter voor de grond. Bovendien scheelt het dat de boer dankzij de Gazoo geen mest meer hoeft af te voeren.” Hij denkt dat in het meest gunstige geval de investering in de Gazoo in drie jaar is terugverdiend, „en dan neem ik de subsidie op de aanschaf nog niet eens mee.”
De Gazoo is ideaal voor boerenbedrijven vanaf circa 150 koeien. „Maar, met subsidie is de Gazoo ook bij 120 koeien rendabel”, legt Dirkse uit. „Ja, boeren kunnen ook samen een Gazoo aanschaffen, alleen zit je dan wel met de mestboekhouding. Ik weet dat boeren er mee bezig zijn en denk dat dit in de toekomst wel verder uitgewerkt gaat worden.”
JOZ heeft een calculatieprogramma ontwikkeld, waarmee geïnteresseerde agrariërs kunnen zien of de aanschaf van de Gazoo interessant is of niet. Inmiddels is ook de interesse in het buitenland losgekomen. „Dat klopt en de eerste contacten zijn er ook al”, geeft Dirkse aan. „Maar, we willen de Gazoo eerst in eigen land goed van de grond krijgen. Dat het zodanig robuust is dat we onze buitenlandse klanten ook referenties kunnen laten zien. Daarnaast willen we tegen die tijd onze verkoop- en serviceorganisatie goed op poten hebben gezet en daar zijn we inmiddels druk mee bezig.”
Overheid
Kortom, de toekomst ziet er voor de Gazoo goed uit, mits de wet- en regelgeving erdoor komt. De Gazoo kan dus het stikstofprobleem in de agrarische sector oplossen, is de overtuiging van Dirkse.
Het is niet voor niets dat JOZ inmiddels door de overheid benaderd is met de vraag of de Gazoo een oplossing kan bieden voor de emissie uitstoot. „Daar zijn wij van overtuigd. Bij alles wat we doen streven we naar een gezonde en toekomstbestendige agrarische sector, ondersteund door automatisering en innovatie. Want, dat de agrarische sector moet blijven, is duidelijk. Al was het alleen maar vanwege de voedselzekerheid. JOZ is er klaar voor.”
Meer informatie: www.joz.nl