„In het theater gaat het om beleving en het hele team draagt dat uit’’, zegt Machteld van der Werf, directeur van het Atlas Theater in Emmen. „We zijn allemaal gedreven om bezoekers die theaterbeleving te laten ervaren en bezoekers zijn daar weer aan toe.’’
De bezoekersaantallen van het Emmense theater, dat vorig jaar het 5-jarig bestaan vierde, stemmen Van der Werf tevreden. „We zijn de coronaperiode goed doorgekomen met de steun van ons publiek (onze trouwe groep Vrienden in het bijzonder) de overheid en onze sponsoren. Bij mijn aantreden kreeg ik de opdracht om een bezoekersaantal van 45.000 bezoekers per jaar te realiseren, in 2019 kwamen 60.000 mensen naar het Atlas Theater. Vlak voor de coronaperiode waren alle cijfers, inclusief de klantwaardering, positief. De marketingafdeling heeft vervolgens contact gehouden met bezoekers en ervoor gezorgd dat het theater niet vergeten werd. Dat gebeurde onder meer met prijsvragen, interviews met artiesten en een ludieke oplossing voor het uitvoeren van de anderhalve meter-maatregel. We drukten artiesten levensgroot af op karton en zetten ze op stoelen die vrij moesten blijven. Daardoor zaten bezoekers in die periode bijvoorbeeld naast Guido Weijers, Ellen ten Damme of Simone Kleinsma. Guido Weijers vond ons idee zo leuk dat hij het heeft overgenomen bij zijn optredens voor klein publiek.’’
Moderne techniek
Het Atlas Theater werd bij de opening in oktober 2016 opgeleverd met de nieuwste technologische snufjes. „Technici hadden hun wensen aangegeven, maar hadden niet verwacht dat elke wens werd ingewilligd’’, vertelt de directeur, die tevens verantwoordelijk is voor het programma. „Het heeft ons een uitstekende reputatie opgeleverd, waardoor veel artiesten graag naar Emmen komen. Ook amateurgezelschappen en bedrijven komen vanwege onze technische capaciteit graag om voorstellingen, congressen en feesten te houden. We kunnen van elk optreden een volwaardige show maken en kunnen grote producties aan, zoals rondreizende musicals. In het nieuwe seizoen is de musical Grease van Albert Verlinde hier bijvoorbeeld een week lang te zien. We kunnen omgaan met de enorme decors en hebben genoeg kleedkamers.’’
Haar enthousiaste verhaal wordt bevestigd door technici Jeroen Mulder en Jeroen Toebak. „We werken met de nieuwste technieken op het gebied van licht en geluid’’, vertelt Mulder. „Bij bekende artiesten en gezelschappen hebben we een ondersteunende rol, maar bij amateurgezelschappen maken we zelf een plan. Voor de zomer hebben we altijd eindvoorstellingen van dansscholen en dat is voor ons een feestje. Verder is de infrastructuur van het pand ideaal voor ons werk. Daardoor is, in overleg, technisch eigenlijk alles mogelijk.’’
„We kunnen van elk optreden een volwaardige show maken’’
Creatieve aanpassing De grote zaal met het rode pluche op de stoelen spreekt tot de verbeelding, maar Machteld van de Werf is minstens zo trots op de ‘kleine zaal’. Deze ruimte biedt oneindig veel mogelijkheden voor congressen en feesten. Door een creatieve aanpassing in de vorm van trappen die uitgeschoven kunnen worden, kan de zaal bovendien dienst doen als poppodium. „Dankzij die trappen kunnen bezoekers de balustrade bereiken waardoor er veel meer ruimte is voor publiek. Dat maakt het voor popartiesten aantrekkelijker om te komen.’’ De zaal kan voor elke gelegenheid naar wens aangepast worden, mede dankzij de tribune die volledig verticaal weggeklapt kan worden als zitplaatsen niet gewenst zijn.
Machtel van der Werf, directeur Atlas Theater Emmen
Het Atlas Theater ontwikkelt doorlopend nieuwe initiatieven om zoveel mogelijk mensen de theaterbeleving te geven. Ouderen worden een avond in de watten gelegd, jongeren krijgen de kans zelf events te organiseren, mensen met een visuele beperking kunnen het theater onder meer beleven met een ‘meet and feel’, er worden operacursussen gegeven door Huub van’t Hek en jeugdvoorstellingen worden altijd afgesloten met een Kids Afterparty. „Aankomend seizoen geven we nieuw cabarettalent het podium, met steun van gevestigde cabaretiers’’, zegt Machteld van der Werf. „Van de bekende cabaretiers hoor ik vaak hoe zwaar het was om in het begin van hun carrière voor bijna lege zalen op te treden. We gunnen opkomend talent de feedback van een flink publiek en het publiek de kennismaking met nieuwe cabaretiers.”
Ze verheugt zich op verschillende voorstellingen en is trots op de komst van bijvoorbeeld The Analogues en Venice. „Maar ik kijk ook uit naar Grease en de afscheidstournee van Youp van ’t Hek. De moderne techniek en het gedreven team van medewerkers en vrijwilligers maken een brede programmering mogelijk en dat wordt door het publiek gewaardeerd.’’ Machteld van der Werf in haar element, op het podium van de grote zaal.