In samenwerking met Langhout Intern Transport 11:53 Transport, Logistiek & Mobiliteit

Bij Langhout weten ze het: intern transport is een vak

Een gespecialiseerd bedrijf in intern transport, van pompwagen tot heftruck. Langhout Intern Transport in Franeker, sinds 1984. Kwaliteit is de standaard. In merken, de verkoop van nieuw en gebruikt, verhuur, onderhoud en keuringen. Een update uit heftruckhoofdstad Franeker met Mathijs de Haan, Douwe Dijkstra en Sigrid Schotanus.

Aan de Oostelijke Industrieweg in Franeker hebben zo’n driehonderd heftrucks hun thuis. Alleen is het grootste deel zelden te vinden in Franeker. „De helft van onze heftruckvloot wordt verhuurd via verschillende verhuurbedrijven door heel Nederland. De andere helft vindt z’n weg via ons, en die staan dus ook ergens op locatie bij allerlei bedrijven, voor kortere of langere tijd, vooral in het noorden”, zegt Mathijs de Haan, samen met Douwe Dijkstra eigenaar van Langhout Intern Transport in Franeker. Samen zitten ze meer dan vijftig jaar in het vak. De Haan kwam in 1988 bij Langhout, Dijkstra 25 jaar geleden. In maart 2020 namen ze het bedrijf over. Mathijs de Haan is commercieel en Douwe Dijkstra technisch directeur. De algemene directie is met ingang van januari 2023 in handen van Sigrid Schotanus, al zeventien jaar verantwoordelijk bij Langhout voor de administratie en het bedrijfsbureau. De eerste paar jaar was het vooral aanpoten, zeker met corona erbij. Nu hebben we de taken opnieuw verdeeld en zijn we blij dat Sigrid het algemene deel op zich neemt. Doet iedereen waar hij het beste in is en kunnen we onze markt en onze klanten optimaal bedienen.” Nuchterheid voert bij Langhout de boventoon. Doen wat je moet doen en dat vooral goed doen. Kwaliteit telt.


Alles voor intern transport
Het bedrijf met de frisse groene bedrijfskleur staat er goed voor. De hallen zijn zo goed als leeg. „Er is simpelweg een schreeuwend tekort aan heftrucks, de vraag is enorm en als je een nieuwe wilt, moet je op dit moment anderhalf jaar wachten. We willen de vloot wel uitbreiden, maar snel gaat dat niet”, zegt Douwe Dijkstra. Sinds 1984 is de vraag eigenlijk alleen maar gegroeid. Van Handelsonderneming Langhout en heftruckleverancier voor vooral de agrarische omgeving, groeit Langhout Intern Transport de afgelopen decennia naar een belangrijk heftruckspeler in het noorden. Van agrarische sector tot aannemerij, (scheeps)bouw, hout en metaalindustrie. Langhout voert vijf merken in verkoop en verhuur: Yale, Linde, Agrimac, Hubtex en Cesab. Elektrisch, diesel en gas-aangedreven. „En als wij het over verhuur en leasing hebben”, zegt Sigrid Schotanus, „dan hebben we het over de mogelijkheden van een dag, een week tot een paar jaar. De vraag is wat de klant waar, wanneer en waarvoor nodig heeft en daar het beste advies in geven.” Naast heftrucks is Langhout gespecialiseerd in andere vormen van intern transport zoals pompwagens, reachtrucks, hoogwerkers, voorzetapparatuur en handmatige en elektrische stapelaars. Douwe Dijkstra: „Elektrisch vormt al jaren de boventoon, het is minstens 80 procent van de markt. En dat is begrijpelijk, want je hebt geen uitstoot, het is stil, minder slijtagegevoelig en dus besparend in onderhoud. Binnen en in deels overkapte ruimten mag je sowieso niets anders meer, dus het gaat ook steeds verder.”


Een storing gaat altijd voor
Langhout is volledig ingericht op onderhoud, reparatie en keuringen. Douwe Dijkstra: „Van alle merken hoor, we doen natuurlijk niet alleen het onderhoud van onze eigen vloot. We zijn volledig ingericht op het onderhoud van alle machines voor intern transport, merkonafhankelijk.” De werkplaatsen zijn modern en uitgerust met vloerverwarming en iedere dag zijn zeven monteurs in de bekende frisgroene wagens onderweg in het land, vooral in een straal van 75 kilometer rond Franeker. Hun materialen worden veelal ’s avonds in Franeker geleverd, zodat ze meteen de volgende ochtend mee kunnen in de bus naar de klant. Mathijs de Haan: „Zij zijn iedere dag onderweg, ze komen hier om te halen wat ze nodig hebben. Ja, we houden de voorraad centraal op orde, want we willen met elkaar de band houden die je nodig hebt om altijd voor de klant alles op orde te hebben. Voor het onderhoud geldt verder, dat we in onze werkplaats doen wat noodzakelijk is, maar als het even kan doen we onderhoud en keuring op locatie bij de klant. Stilstand door machines wil niemand. Het is vooral een kwestie van organiseren, zorgen dat je weet welke machine wanneer welk onderhoud moet krijgen en afstemmen met verplichte keuringen. Als een heftruck terug moet naar ons, zorgen we natuurlijk altijd voor vervangend materieel. Verder is het aan de klant, hoe hij zijn onderhoud wil regelen. Op eigen initiatief, op een vorm van abonnementsbasis, all-in of op basis full-service.”
Maar hoe het ook is, een klant met een storing gaat altijd voor. Douwe Dijkstra: „Het werk moet door, dus als er bij een klant iets is waarvoor wij moeten komen, dan proberen we zo snel mogelijk te zijn. Ook als dat betekent dat iemand anders een dag moet wachten op periodiek onderhoud. Want ook voor die klant geldt, als hij een keer een acuut probleem heeft, dan wil hij ook meteen geholpen worden.” Onderhoud en nazorg gaat voor De Haan en Dijkstra ook verder dan alleen maar zorgen voor een werkende heftruck. Mathijs de Haan: „Kwaliteit is voor ons ook dat alles spik en span is. Niet alleen de werkplaatsen, maar ook iedere machine die hier het terrein verlaat. Technisch altijd op orde, schoon, netjes en keurig gespoten.”
Kwaliteit, 24/7 service en snelheid van handelen zijn de paradepaardjes van Langhout Intern Transport. Korte lijnen, gewoon de telefoon opnemen, geen keuzemenu’s. Er zijn voor je klant, luisteren en handelen. Altijd. Het totale plaatje, zegt Mathijs de Haan, moet altijd kloppen. Ook dat Langhout in Franeker blijft. Het gaat zoals ze samen zeggen, om het goede gevoel.

www.langhout-heftrucks.nl

(Visited 176 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten