Concorp siert de gevels van een lange reeks gebouwen net buiten Irnsum. Concorp? Ah, u bedoelt Autodrop, dat prettig gestoorde maar onweerstaanbare merk. Het is een echt Concorp-merk, want het familiebedrijf onderscheidt zich graag. Ik spreek Algemeen Directeur Ilse Ebbens en HR-manager Sanna Telderman over passie voor de tofste merken en de lekkerste snoepjes.
Van Slooten stond er heel lang op de gevel van de fabriek in Irnsum, tot het familiebedrijf overgenomen werd door drop- en snoepjesmaker Concorp. Want die zagen, naar nu blijkt terecht, veel potentie in de Autodropmaker. Het merk Oldtimers werd ontwikkeld en Concorp groeide als specialist in snoep en drop op de Europese markt, onder meer met het sterke merk Van Slooten. En daar past dan uiteindelijk een internationale naam bij: de Confectionery Corporation in Irnsum en Waddinxveen. In Irnsum werken tachtig mensen aan de grote volumes in de sterk geautomatiseerde fabriek voor de Nederlandse en Europese markt. In Waddinxveen staat het hoofdkantoor en de fabriek waar met ambachtelijk meesterschap veel seizoensschuim en oudhollands snoepgoed gemaakt worden. Naast haar twee fabrieken is Concorp distributeur van bekende internationale merken zoals Fisherman’s Friend, Heksehyl en Skittles. In totaal werken er bij Concorp 150 mensen. Ilse Ebbens is de derde generatie in het familiebedrijf en sinds vorig jaar algemeen directeur. Ze geeft handen en voeten aan een bedrijf in transitie. „Verduurzaming in brede zin, we minimaliseren onze ecologische footprint, reduceren ons afval en hebben oog voor de mens. Een veranderend retaillandschap, traditionele kanalen verdwijnen en er zijn veel nieuwe ontwikkelingen waar wij vanaf het begin bij willen zijn. Toenemende aandacht voor gezondheid in brede zin, snoepen gaat om genieten en vieren en niet om vullen. Zien we een kans om onze snoepjes te verbeteren dan pakken we die.”
Hoe origineel wil je zijn?
Sanna Telderman is binnen Concorp verantwoordelijk voor HR en Cultuur, een beleidsterrein dat binnen Concorp verankerd is op directieniveau. Sanna Telderman: „Een logische stap. Als je mensen wilt meenemen in deze tijd van veel maatschappelijke verandering, is het begrip hebben voor cultuur, weten waar je
vandaan komt en waarom je doet wat je doet, van groot belang. Concorp is een bedrijf met duidelijke waarden, die zijn geënt op onze geschiedenis. We hebben die waarden (familiair, onafhankelijk, werelds, energiek en origineel) zorgvuldig gewogen: zijn ze nog toekomstbestendig en hoe kunnen we ze meer zichtbaar en concreet maken? Die waarden zijn het fundament om met mensen om te gaan en onze merken op te bouwen. Het betekent ook dat we meer aandacht hebben voor culturele diversiteit binnen Concorp, het vormt samen met aandacht voor competenties en persoonlijke ontwikkeling de basis voor het aannemen van nieuwe mensen. Voor onze Concorpers, zo noemen we iedereen die hier werkt, vertalen we die waarden naar werken in een goede sfeer met open communicatie, het hebben van een can-do mentaliteit, perspectief hebben door je eigen lijn te kunnen volgen, met een open blik en geïnteresseerd naar je collega’s en de wereld om je heen kijken en fysiek en mentaal vitaal blijven.” Ilse Ebbens: „Het zijn ook die waarden waarop we de merken bouwen en zichtbaar maken, kijk naar het succes van ‘Altijd weer die Autodrop’ en ‘Sterk Spul hè die Fisherman’s Friend. En daarom durven we te zeggen dat we de tofste merken bouwen en de lekkerste snoepjes maken”, vertelt Ilse Ebbens.
Bewust genieten
„We kijken sterk naar hoe we doen wat we doen en willen graag dat mensen zich hier thuis voelen. Dat gaat zeker over sfeer, collegialiteit en samenwerking, maar ook over toekomstbestendig zijn. Snoep en drop maken dat in toenemende mate gezondere ingrediënten bevat en op een steeds meer verantwoorde wijze wordt gemaakt. We weten wat er speelt in de wereld en daar willen we positief aan bijdragen. Bijvoorbeeld door eerlijke communicatie over hoe we bijdragen aan een verantwoord voedingspatroon en door meer ‘vegan’ snoepproducten te ontwikkelen. Wij vinden dat je je momenten mag vieren, maar dan het liefst met smaakvolle en echte kwaliteitsproducten. Het gaat om alles wat een rol speelt in het proces. Hoe kan de productie duurzamer? Kunnen verpakkingen milieuvriendelijker binnen bestaande wet- en regelgeving? Niet altijd even eenvoudig, maar we zijn er volop mee bezig”, vertelt Sanna Telderman. „We hebben de intentie om het bedrijf door te geven aan volgende generaties. We zijn financieel gezond, we zijn ons bewust van wat er speelt en bieden perspectief en continuïteit.
Nieuwe Concorpers beginnen met een uitgebreide introductie van drie maanden, een periode waarin ze naast hun werk kennismaken met de twee vestigingen en alle collega’s. We nemen ze mee in wat we waar doen, hoe we het doen, wat ieder van ons bijdraagt en waar we staan in de wereld van vandaag.”
Met passie en plezier het net even anders doen
De toekomst van Concorp ziet Ilse Ebbens rooskleurig in. „We zijn niet de grootste speler, maar wel onderscheidend. We zijn goed in staat in te spelen op behoefte en vraag en we groeien in Europa, waar we inmiddels in meer dan 25 landen actief zijn. Een van de sterke merken waarmee we verder pionieren op de internationale markt is Van Slooten, dat bij veel mensen vooral bekend is van de ferries in Scandinavië en vliegvelden. We zijn er trots op dat het merk en de naam uit Irnsum het internationaal zo goed doen, onder meer in Scandinavië. Het is een markt die voor Concorp de komende jaren belangrijker zal worden. Voor ons geldt dat we vanuit passie en plezier concepten, merken, producten en smaken blijven ontwikkelen en het altijd net even anders willen doen: dat is waardoor we ons succesvol onderscheiden.”