Waterstof is dé schone brandstof van de toekomst, niet alleen voor de industrie, maar zeker ook in mobiliteit. Maar, er is nog wel een weg te gaan om de transitie naar waterstofmobiliteit mogelijk te maken. Eén van de voorwaarden is dat er voldoende waterstofprofessionals beschikbaar zijn en dat is de reden dat 9 organisaties tijdens de Promotiedagen in Groningen begin november de samenwerkingsovereenkomst voor de H₂ Academy ondertekenden. Dean Patrick Brouns is positief over de kansen van waterstof:„ Het is een kwestie van tijd dat het los gaat komen.”
Daarmee doelt hij vooral op een besluit van de Europese Unie over de nieuwe infrastructuurverordening voor alternatieve brandstoffen, kortweg AFIR. „Deze verordening stelt verplichte doelstellingen vast voor de uitrol van tankstations voor elektrisch opladen en het tanken van waterstof binnen de Europese Unie”, vertelt Brouns. „Het komt er op neer dat er uiterlijk in 2030 in alle stedelijke knooppunten en op elke 200 kilometer van het zogenaamde TEN-T-kernwegennetwerk in de Europese Unie een waterstoftankstation moet staan. Daardoor kunnen waterstofauto’s uiterlijk in 2030 in de hele EU terecht om waterstof te tanken.”
Resato Hydrogen Technology, oprichter van de H₂ Academy, produceert tankstations die aan alle eisen van de EU voldoen. „Waar het bedrijf voorheen opdrachten voor de bouw van één waterstoftankstation kreeg, komen er nu orders voor series binnen. Dat heeft onder andere met de EU-richtlijn te maken.”
Waterstofeconomie
En dus zijn er veel mensen nodig die aan het werk willen in de waterstofeconomie. Reden voor Resato Hydrogen Technology om het initiatief te nemen voor de oprichting van de H₂ Academy. Doel is het bundelen, ontwikkelen en innoveren van waterstofkennis. Door de samenwerking tussen de beste kennis- en onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven wordt ruimte gecreëerd voor praktijkgerichte innovatie, kennisontwikkeling en scholing binnen de waterstofindustrie. Het kenniscentrum biedt huidige medewerkers in de waterstofindustrie de mogelijkheid om zich maximaal te ontwikkelen, ondersteunt de instroom van nieuwe talenten en leidt externe partijen op tot waterstofexperts.
Brouns roemt het enthousiasme bij de partners, waardoor de Academy in 4 maanden van de grond kwam. „Eén van de partners, Stevast Techniek, draait al een programma voor monteurs van Resato, dat samen met de Academy tot stand is gekomen en onder auspiciën van de Academy wordt uitgevoerd”, zegt Brouns. „Verder zijn we bezig met het ontwikkelen van allerlei modules, worden engineers bijgeschoold en ontwikkelen we boardingsprogramma’s voor nieuwe medewerkers.”
Nieuwe partners welkom
Hij geeft aan dat nieuwe partners die zich willen aansluiten van harte welkom zijn. „We willen met elkaar zoveel mogelijk kennis op het gebied van de waterstofeconomie ontsluiten, we zijn daarom altijd op zoek naar nieuwe partners.” De H₂ Academy, waar zowel hybride als op een vaste locatie kennis kan worden gedeeld, en het onderwijs kan worden gevolgd. „We hebben het pand De Admiraal in Assen langs de A28 verworven, daar komt de H₂ Academy”, vertelt Brouns.
Het is volgens Brouns niet de vraag of maar wanneer we meer waterstofvoertuigen op de wegen gaan zien. „Waterstof, bij voorkeur groen, is veelbelovend en is een schone en duurzame oplossing voor vervoer. En dan denk ik niet alleen aan de particuliere markt, maar zeker ook aan het bedrijfsleven, met name transportbedrijven. Zij lopen tegen de dilemma’s van elektrisch rijden aan, waterstof is wat dat betreft veel interessanter. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat het los gaat komen.”
Meer informatie: www.resato-hydrogen.com