Bij ArendState, een locatie van Accolade Zorg in het centrum van Assen, overheerst een optimistische kijk op de uitdagingen in de ouderenzorg. „Ik ben er trots op dat we met elkaar de schouders eronder zetten’’, zegt kwaliteitsverpleegkundige Tim Hofman. „We vinden gezamenlijk creatieve oplossingen.’’
Ouderenzorg ondervindt al jaren de gevolgen van ‘dubbele vergrijzing’. Hofman: „Niet alleen het aantal ouderen neemt toe, maar hun levensverwachting ook. Daardoor is er meer vraag naar zorg, terwijl er minder mensen zijn om die zorg te leveren. Bij ArendState blijven we kijken naar nieuwe mogelijkheden om kwalitatief hoogwaardige zorg te leveren. We moeten creatief zijn, maar willen dat ook graag. Ons vak is in beweging en het is mooi om daar in mee te bewegen.’’
Vijf vragen
Dat heeft onder meer geleid tot ‘De Schijf van Vijf’: een werkwijze die alle hulpbronnen rond een cliënt aanspreekt. Tim Hofman: „We stellen de cliënt en zijn of haar naasten vijf vragen. De eerste vraag is: wat kan een cliënt zelf? Het is namelijk goed om te blijven doen wat mogelijk is. Daarna kijken we naar hulpmiddelen die ingezet kunnen worden, zoals een rollator of bedhulp. Vervolgens vragen we aan directe naasten wat zij voor een cliënt kunnen betekenen en daarna ook aan andere mensen in het netwerk. De vijfde vraag gaat over de inhoud van onze professionele zorg.’’
Familie en vrienden richten zich vaak op welzijn, zoals buiten de deur lunchen of een spelletje spelen, maar kunnen ook zorgtaken op zich nemen, zoals helpen met douchen. Dat is fijn voor bewoners, maar ontlast ook medewerkers. „Het is maatwerk’’, zegt Tim Hofman. „Wat iemand bijdraagt, is afhankelijk van wat nodig is, wat kan en hoe de relatie is.’’
Warm houden
Naasten en anderen in het netwerk van cliënten hebben er volgens Hofman begrip voor. Iedereen is doordrongen van de enorme uitdaging in de ouderenzorg en veel mensen vinden het prettig om een bijdrage te blijven leveren aan de zorg voor een naaste. „Bovendien brengen we de Schijf van Vijf al vroeg ter sprake, ook als iemand voor een oriënterend bezoek komt. Daarna houden we het onderwerp warm.’’ ArendState maakt daarnaast dankbaar gebruik van de inzet van vrijwilligers en benut de ambities van zij-instromers en herintreders. Ook zorginnovatie is een onmisbare schakel in het leveren van kwalitatief hoogwaardige zorg aan ouderen. „In het najaar starten we met een nieuw verpleeginformatiesysteem, dat de informatie uit verschillende innovaties bundelt. Op een smartphone kunnen we dan bijvoorbeeld zien dat iemand uit bed is, maar ook zelf terug gaat en niet gevallen is. Een kijkje nemen is daardoor niet meer nodig. Ook dit is maatwerk, voor elke cliënt bekijken we wat bijdraagt aan een prettig verblijf in ArendState.’’