Alle disciplines voor werkgevers en de ondernemer onder één dak. De accountants & adviseurs van Omnyacc in Leeuwarden zijn juist daarin onderscheidend. Het zijn samenwerkende specialisten. Ze verenigen inmiddels ieder vakgebied, van arbo, HRM, salaris, fiscale optimalisatie, verzuim- en pensioenadvies tot administratie, audit, assurance en accountancy. Het resultaat: een multidisciplinair team voor iedere ondernemer en werkgever in elke levensfase van de onderneming.
Harold Steunebrink, Sietse Buursma, Marita van Lingen en Erik Folbert zijn vier van de achttien werkgevers-specialisten die binnen Omnyacc Leeuwarden continu bouwen aan het werkgeverspakket. Harold: „Tien jaar geleden zijn we als HRM- en pensioenspecialisten ons gaan verenigen met een accountantskantoor. Een prachtige uitdaging, want de werelden van accountancy, HRM, pensioen- en verzuimverzekeringen verschillen en versterken elkaar nogal. Het zijn totaal andere culturen. De kracht van onze unieke samenwerking is dat de som der delen voor de klant vele malen groter is. Hoe? Door de combinatie van integraal advies, een hoge mate van digitalisering, markt- en productkennis en professionals laten samen werken in 1 transparant verdienmodel. Het blijkt een succesformule. Vooral in deze tijd, nu er veel op werkgevers afkomt, werken we vanuit een strategisch personeelsplan. Het dienstenpakket wat we daarvoor inzetten is heel breed: van salarisadministratie, arbo, HRM, arbeidsrecht, trainingen, opleiding, coaching en pensioenadvies tot fiscaal, audit, assurance, bedrijfsfinanciering, accountancy en administratie. Iedere klant heeft z’n eigen team van specialisten om zich heen. We hebben korte lijnen en nog persoonlijk contact met onze klanten. Hierdoor weten we wat er speelt en kunnen we ieder bedrijf en iedere ondernemer in elke fase, van start, groei, stabilisatie tot de overdrachtsfase en daarna optimaal ondersteunen. Samenwerken is vooral elkaar vertrouwen!
De specialisten van Omnyacc houden ieder op hun eigen vakgebied de wet- en regelgeving, trends in de markt en maatschappelijke ontwikkelingen bij. „We geven overzicht en inzicht en bieden zekerheid. Wat speelt er of gaat er spelen, wat kun je, wil je of moet je er mee, hoe kun je ergens gebruik van maken, welke regelingen of subsidies zijn of komen er waar je je voordeel mee kunt doen. We sparren intern met elkaar over de betekenis en mogelijke synergie van al die verschillende vakgebieden, regels, trends en ontwikkelingen en het effect dat het kan hebben op een bedrijf. En dat sparren doen we ook met onze klanten. De wereld wordt steeds complexer, onzekerder en ongrijpbaarder. Omnyacc wil rust bieden en richting geven aan de toekomst van de ondernemer en z’n onderneming. We maken gebruik van alles dat ons in deze tijd ten dienste staat: van strategische toekomstgesprekken tot het inzichtelijk maken van complexe datastromen. Hoe kun je processen beter inrichten, waarde toevoegen, je verdienmodel optimaliseren, tijd maken voor wat nodig is, meer grip krijgen op kosten, zekerheden veiligstellen voor jezelf als ondernemer? Want het is fijn als je alles op HRM gebied, salaris en loopbaanontwikkeling voor al je medewerkers hebt geregeld, maar minder als je jezelf daarbij vergeet. Hoe zuur is het als je je bedrijf hebt verkocht, maar financieel daarna met lege handen staat? Wij nemen met de ondernemer alles onder de loep, kijken kritisch naar ieder facet en iedere fase. We stemmen met elkaar intern af wat ieder besluit betekent voor het totaal binnen het bedrijf van de klant, voor nu en de toekomst. De basis van samenwerken is het vertrouwen dat je in elkaar stelt, dat je met elkaar doet wat het beste is voor de ondernemer. Dat is onze kracht”, vertelt hoofd binnendienst en pensioenadviseur Sietse Buursma.
Betaalbare specialisten
HRM- specialist Marita van Lingen: „Door onze werkwijze en de manier waarop we dat kunnen aanbieden aan de klant, ontstaat de mogelijkheid voor iedere ondernemer om een vakinhoudelijk specialist ‘in huis’ te hebben, terwijl je hem of haar niet in dienst hebt. Zo profiteren ook kleinere bedrijven van de beste kennis en de laatste inzichten. Want met name voor mkb- bedrijven is het onmogelijk om op ieder vakgebied mensen in dienst te hebben. Wat ons onderscheidt, is dat wij alles onder één dak hebben voor werkgevers. We ontwikkelen met elkaar diensten en producten die in spelen op de marktontwikkelingen van nu: toenemend verzuim, toenemend belang van preventie en duurzame inzetbaarheid, het pensioenakkoord, de krappe arbeidsmarkt, werving en het ontwikkelen en binden van talent. Voor onze werkgevers vertalen we deze ontwikkelingen naar een goed en praktisch personeelsplan. We doen dat met een 3 jarenplan en jaarlijkse HRM-updates, maar we zitten ook steeds vaker een dagdeel in de maand bij onze klanten. Harold Steunebrink: „Door dat voor de ondernemer in een abonnementsvorm te doen, kunnen we het HRM-beleid snel op een hoger niveau brengen en betaalbaar houden, want als je als ondernemer al die specialisten in dienst zou nemen of op uurbasis zou moeten betalen, is het veel te kostbaar.”
Wat kun jezelf, wat doen wij?
Salarisadviseur Erik Folbert: „We kijken ook met de ondernemer wat hij zelf kan doen, we leren hem optimaal met onze salaris- en HRM-systemen te werken en data te interpreteren. Wat jezelf kunt doen, hoef je niet uit te besteden. En ook al doe jij als ondernemer een deel zelf, we blijven natuurlijk wel meekijken. Wij houden samen met de ondernemer het overzicht, wij toetsen aan wet- en regelgeving, cao, beloningsbeleid, subsidiekansen, zorgen voor de controle, werken daarbij nauw samen met de andere specialisten, zoals fiscalisten en onze pensioen- en verzekeringsafdeling. Ook zien we dat de digitalisering van personeelsadministraties vaak achterloopt waardoor we vaak direct een efficiency-slag kunnen maken. De vraag waar het mee begint en die we voortdurend voor ogen houden, is waar jij als klant op wilt sturen, want dan leveren wij daar het dashboard voor. Het mooie is dat wij door die synergie en manier van werken elkaar als specialisten versterken en scherp en alert houden. Meer bieden dan alleen de loonadministratie dat is onze uitdaging. Altijd op zoek naar ‘wat kan er beter’?”
Harold Steunebrink (partner): „En we staan in Leeuwarden niet alleen. Omnyacc heeft acht vestigingen in de regio Noord-Holland en Friesland met 250 medewerkers. Ieder kantoor is lokaal geworteld, we werken samen waar het kan en moet. Met elkaar en door die overzichtelijke schaalgrootte hebben we een enorme diversiteit aan kennis en deskundigheid in huis, waar iedere klant van profiteert. Omnyacc is sterk voor ondernemers: we nemen de tijd, bieden zekerheid, geven het advies en de kennis die jij nodig bent, zodat jij het plezier houdt bij wat je doet en wilt doen. Dat is onze passie!”