Een jaar geleden vertelde Jurrien Pinkster in deze krant al over zijn jonge bedrijf dat een vliegende start had gemaakt. Inmiddels is het aantal busjes van JuMa Transport verdubbeld en het aantal medewerkers maar liefst verviervoudigd. Bovendien is er in de tussentijd een tankstation overgenomen.
De zaken gaan overduidelijk nog steeds voorspoedig, maar het Avia Express tankstation aan de Schoonloërweg in Elp gaf Jurrien en zijn vrouw Mariska wel kopzorgen. ,,We wisten dat er werk aan de winkel was om er weer een mooi bedrijf van te maken, maar we zagen vooral kansen. Helaas bleek er iets meer voor nodig om het tankstation op te knappen, maar inmiddels merken we dat het vertrouwen van vaste klanten terugkomt en de klantenkring groeit.’’
Kansen verzilveren
De overname illustreert hoe de ondernemer tegen het ondernemerschap aankijkt. Pinkster vertrouwt op zijn gevoel en is niet bang om zijn handen vuil te maken bij het verzilveren van kansen. De standaard van de dienstverlening ligt bovendien hoog: met een tankstation in slechte staat wilde hij niet starten.
,,We hebben bij wijze van spreken in een week tijd acht dagen schoongemaakt en dankzij Avia veel vervangen, zoals deuren en zonwering. Buiten is geschilderd en we hebben nieuwe koelkasten en een nieuwe koffiemachine aangeschaft. In de shop is een Bakery ingericht met verse broodjes. Al die veranderingen worden goed ontvangen. Klanten blijven met plezier wat langer in de shop voor een kop koffie en beroepschauffeurs brengen graag hun pauze bij ons door. Het heeft tijd nodig, maar we doen er alles aan om te laten weten dat de Avia Express in Elp nu een bezoekje waard is. De ligging is uitstekend, want de Schoonloërweg is voor veel automobilisten een sluiproute. Daarom waren we meteen geïnteresseerd toen de kans van overname op ons pad kwam. Dankzij de campings in de buurt komen er in de zomer ook veel kampeerders. Daarom verkopen we in de shop ook zaken als shampoo en tandenborstels.’’
‘De veranderingen bij Avia Express worden goed ontvangen’
De ondernemersgeest draait overduidelijk alweer op volle toeren, na een periode van investeren en klussen. De investeringen betreffen vooral de carwash, die aan onderhoud toe was. ,,Met actiedagen en koffie tijdens het wachten willen we klanten opnieuw laten kennismaken met de carwash’’, vertelt Pinkster. ,,En ik wil er nog dit jaar voor zorgen dat bedrijven bij de Bakery kunnen bestellen. Ondernemers in de buurt vinden het ongetwijfeld prettig om broodjes op factuur te kunnen bestellen. Daar kunnen we meteen een mooi spaarsysteem aan koppelen.’’ Mariska werkt veel in de shop van de Avia Express, maar gaat binnenkort voor een aantal dagdelen terug naar haar oude werkgever. Ze hoopt haar werkzaamheden binnenkort over te kunnen dragen aan iemand die zin heeft om de verantwoordelijkheid voor de shop te dragen.
Vanuit passie
JuMa Transport vraagt ondertussen nog volop aandacht, want het bedrijf dijt zoals gezegd in razend tempo uit. Let wel: het transportbedrijf werd opgericht in december 2020. Het bestaat dus nog geen twee jaar en is bovendien opgericht in het eerste coronajaar. Het succes heeft Jurrien Pinkster zelf ook verrast. Hij was jarenlang beroepschauffeur en heeft op vrachtwagens en touringcars gereden. ,,Transport is mijn passie en toen mijn chauffeurswerk door corona stopte, besloot ik voor mezelf te beginnen. Het idee was dat ik de enige chauffeur zou blijven van een klein transportbedrijf, maar er was zoveel vraag naar pakketbezorging en andere koeriersdiensten dat ik binnen een jaar twintig chauffeurs en vijftien busjes had.’’
Na een paar maanden vond hij een bedrijfspand in Wijster, waardoor hij niet meer vanuit huis hoefde te werken, inmiddels zoekt hij naar een ander pand en is er mogelijk een tweede vestiging nodig voor elektrische busjes die vanwege de actieradius niet te ver van de milieuzone in de binnenstad van Groningen gestationeerd mogen zijn.
De chauffeurs van JuMa Transport rijden dag en nacht voor uiteenlopende klanten in het hele land. ,,We hebben een paar klanten waarvoor tien chauffeurs dagelijks op pad zijn, dus inmiddels hebben we ruim veertig medewerkers en 31 busjes. Er zijn plannen om daar vrachtwagens en elektrische busjes aan toe te voegen. Een taxivergunning heb ik ook aangevraagd, dat kan altijd van pas komen.’’