Slimme oplossingen bedenken, ontwikkelen en het technisch uitwerken van systemen voor de offshore- en maritieme sector. Dat is waar de engineeringafdeling bij SMST in Drachten zich mee bezighoudt. Het internationaal opererende bedrijf ontwikkelt onder andere offshore kranen, gangways (systemen waarmee mensen veilig van schepen naar hun werkomgeving kunnen lopen), lieren en davit-systemen waarmee bijvoorbeeld kleinere boten of ROV’s (onderwaterrobot) overboord gezet kunnen worden. “Een enorm interessante wereld, waar je alle kansen krijgt om je te ontwikkelen”, zegt Bert Mokken, hoofd van de afdeling Mechanical Engineering van SMST, bestaande uit een team van mechanische en hydraulische engineers.
“Onze afdeling houdt zich vooral bezig met high tech en high end producten. En dat past perfect in de filosofie van ons bedrijf, we willen de high tech maakindustrie voor het Noorden behouden. Dat maakt werken bij SMST voor engineers interessant. Hier worden producten ontwikkeld, gebouwd, getest en afgebouwd. Je maakt het hele proces van a tot z mee, waardoor je er ook een gevoel bij krijgt. Het gaat vaak om grote indrukwekkende systemen die in Drachten worden gebouwd.”
Schakel
De afdeling Mechanical Engineering van SMST telt circa 30 medewerkers. Van design engineers tot structural engineers, en van hydrauliek engineers tot lead engineers en manual writers, die de handleidingen schrijven. Daarnaast is er een control system engineering afdeling met software engineers en electrical engineers (waar op dit moment ook vacatures zijn). Het mechanische engineering team is de schakel binnen het bedrijf. Naast ontwerp en ontwikkeling zorgt men voor de berekeningen, het voldoen aan geldende normen en certificering. Er wordt zowel intern als extern veelvuldig samengewerkt. Zo zorgt het team, in afstemming met verschillende afdelingen, voor een soepele overdracht van de ontwerpen naar productie. Er is veelvuldig contact met de collega’s van customer support en service, die wereldwijd verantwoordelijk zijn voor het onderhoud en de ondersteuning van de systemen in het veld. Extern onderhoudt het team nauwe relaties met klanten en toeleveranciers. Er wordt continu gestreefd naar verbeteringen en optimalisatie. “We maken kennisintensieve producten”, geeft Bert aan. “En dat doen we goed, want we hebben een goed gevuld orderboek. Niet alleen neemt het aantal systemen in het veld toe, ook de verhuur van onze gangways zit behoorlijk in de lift. We hebben een gezonde orderportefeuille en de vooruitzichten voor de toekomst zijn goed.”

Elektrificatie
De ontwikkelingen in de branche staan niet stil, geeft Bert aan. “Als SMST gaan wij mee in de trend van elektrificeren van onze systemen en dat is nog maar één voorbeeld van het scala aan ontwikkelingen.” Hij noemt de sfeer bij SMST goed. “We hebben een platte organisatie, met korte lijnen. Natuurlijk is er druk, je werkt aan dynamische projecten. De systemen zijn vaak zo groot waardoor we geen prototype kunnen bouwen, het moet dus in één keer goed. Dat geeft druk, maar is ook uitdagend.”
Dynamiek
Naast de diverse vacatures op de engineerafdeling biedt SMST ook stage- en afstudeerplekken. “Je kunt wat dat betreft alle kanten op. We hebben een mix van praktisch en theoretisch ingestelde engineers, dat geeft een mooie dynamiek. Voor alles wat met transport en positionering van mensen en goederen te maken heeft, in vaak uitdagende offshore condities, bedenken wij oplossingen. Dat maakt het werk heel divers en aantrekkelijk.”
Ben jij geïnteresseerd in een baan op de afdeling Engineering bij SMST? Neem dan contact op: 0512-591000 of via recruitment@smst.nl
Meer informatie over SMST vind je op: www.smstequipment.com





