In samenwerking met Provincie Drenthe 07:11 Energietransitie, Transport, Logistiek & Mobiliteit

Wagenparkscan geeft inzicht in verduurzamingsopties 

Dankzij een subsidieregeling van Provincie Drenthe kunnen ondernemers een deel van de onderzoekskosten naar verduurzaming van hun wagenpark vergoed krijgen. „Daarmee stimuleren we investeringen die bijdragen aan de transitie naar zero-emissie of fossielvrij transport en zwaar materieel in Drenthe’’, zegt George Zonderman, projectleider Energie & Mobiliteit bij Provincie Drenthe.

De Wagenparkscan Verduurzaming Transport en zwaar materieel is bedoeld voor bedrijven die gevestigd zijn in Drenthe met minimaal drie voertuigen in de voertuigcategorieën N2, N3 en/of U vanaf 130 kW. Zonderman: „Het gaat dan om alle vrachtwagens vanaf 3.500 kg, zoals bakwagens en trekkers én om mobiele machines met meer dan 130 kW motorvermogen, zoals shovels, graafmachines of hijskranen. De regeling is ontstaat naar aanleiding van vragen uit de markt en onderzoeksresultaten die laten zien dat mobiliteit verantwoordelijk is voor 34 procent van de CO2-uitstoot in Drenthe. Binnen mobiliteit zijn de sectoren logistiek en grond-, weg- en waterbouw (GWW) samen verantwoordelijk voor 24 procent van de CO2-uitstoot en 48 procent van de stikstof-uitstoot.’’

Klimaatdoelstellingen 

Verduurzaming van de wagenparken in deze sectoren draagt dus bij aan het behalen van klimaatdoelstellingen, maar is ook belangrijk voor de toekomst van deze bedrijven in Drenthe. „Er komt veel op ondernemers af. In het kader van de klimaatdoelstellingen zijn er tal van veranderingen die grote gevolgen hebben voor de mobiliteit. Sommige gelden nu al, andere treden de komende jaren in werking. Denk daarbij aan de CO2-registratieplicht voor bedrijfsvoertuigen, vrachtwagenheffingen en de uitbreiding van zero emissiezones.’’ 

‘Onze Wagenparkscan maakt een eerlijke vergelijking’

Een wagenparkscan geeft inzicht in de meest geschikte verduurzamingsopties voor het bedrijf dat de scan laat uitvoeren, zoals elektrisch rijden, waterstof, biobrandstoffen of andere duurzame alternatieven. Om maximaal 75 procent van de kosten van dit onderzoek, met een maximum van 3500 euro, vergoed te krijgen, eist Provincie Drenthe dat hierin de zogeheten Total Cost of Ownership worden meegenomen zodat een eerlijke vergelijking gemaakt kan worden tussen fossiele brandstoffen en duurzamere opties. 

„Vooral in de logistiek wordt gerekend met de kostprijs per kilometer en die gaat de komende jaren stijgen onder invloed van regelgeving in het kader van energietransitie’’, zegt Zonderman. „Voor de grond-, weg- en waterbouw speelt vooral stikstof een grote rol. De specifieke impact voor het bedrijf moet in de scan meegenomen worden, net als de kosten van bijvoorbeeld de elektrische infrastructuur en het verschil in onderhoud.’’ 

Hét moment 

De projectleider merkt dat ondernemers afwachtend zijn en vaak met een schuin oog kijken naar de stappen die concurrenten zetten. Verder zorgen regeringsstandpunten nogal eens tot verwarring, maar Zonderman onderstreept dat de genoemde regelgeving Europees al is vastgesteld en dus gegarandeerd ingevoerd wordt. Dit is volgens Provincie Drenthe dan ook hét moment om stappen te zetten. „Er zijn nu nog middelen beschikbaar die dergelijke stappen vergemakkelijken, maar dat zal niet zo blijven. Het is overigens ook niet gezegd dat het onderzoek onmiddellijk moet leiden tot investeringen in de complete verduurzaming van het wagenpark. Er kan ook geadviseerd worden om dit gefaseerd te doen. De wagenparkscan levert in ieder geval belangrijke inzichten op voor de toekomstbestendigheid van het betreffende bedrijf. Het moet namelijk een investeringsadvies bevatten dat de economische, operationele en technische haalbaarheid omschrijft. Dit geeft nuttige handvatten om keuzes te kunnen maken.’’ 

Om aanspraak te maken op de subsidieregeling moet de scan uitgevoerd worden door een onderzoeksbureau dat deskundigheid kan aantonen op het gebied van wagenparkscans voor logistiek en GWW-sector, met een referentieproject van maximaal een jaar oud. Verder moet het bureau uiteraard onafhankelijk opereren van aanbieders van duurzame voertuigen of energiedragers. Om de onafhankelijkheid van Provincie Drenthe te waarborgen, geeft de provincie geen advies over bureaus die hieraan voldoen. „Ze zijn online echter goed te vinden’’, zegt Zonderman. Voor bedrijven uit de doelgroep die over dit soort onderwerpen verder in gesprek willen, heeft Provincie Drenthe onlangs ook een logistiek makelaar aangetrokken. Deze gaat ook actief bedrijven uit de doelgroep benaderen. 

De subsidieregeling is op 3 maart jongstleden ingegaan en een aanvraag indienen kan tot 1 november van dit jaar. In totaal is er een budget van 150.000 euro beschikbaar. „In andere provincies waren vergelijkbare regelingen succesvol. Onze missie is geslaagd als we ondernemers aan het denken zetten en zo de drempel tot verduurzaming verlagen. Dat is van belang voor de toekomst van de sectoren logistiek en GWW in Drenthe, maar ook voor het oplossen van de klimaatopgaven in onze provincie.’’ 

provincie.drenthe.nl/wagenparkscan

(Visited 102 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten
ZakeNN
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.