In samenwerking met Vegro 13:14 Werk, Zorg, Life Sciences & Health

‘We zijn dé zorgwinkel voor al jouw hulpmiddelen’

Rolstoelen, rollators, scootmobielen, badkamerhulpmiddelen, seniorentelefoons en persoonsalarmering, je kunt het zo gek niet bedenken of de Vegro zorgwinkel in het Medisch Centrum Leeuwarden en de zorgwinkel in Leek hebben het in huis. Vegro mag zich met recht het expertisecentrum voor (thuis)zorghulpmiddelen noemen. Klanten kunnen de diverse producten lenen, huren of kopen. Bij Vegro staat een passend advies voorop. „Door goede vragen aan klanten te stellen, zorgen we ervoor dat ze met de juiste hulpmiddelen naar huis gaan”, legt winkelleider Melvin Stelwagen van de vestigingen in het MCL en Leek uit.

Vooruit denken

De meeste bedrijven stellen hun hulpmiddelen alleen via internet beschikbaar. „Wij merken dat mensen graag door ons geadviseerd worden en hulpmiddelen zelf willen uitproberen en ervaren. Onze kennis en kunde om een goed advies te geven, met de klant mee te denken en vooral vooruit te denken, speelt vervolgens een belangrijke rol. Wat heb je bijvoorbeeld nodig na een operatie? Of wat komt er allemaal bij kijken wanneer je langer thuis wilt blijven wonen? Voor de gemiddelde klant is dat lastig inschatten, maar Vegro heeft de kennis in huis voor het juiste advies.”

„We informeren altijd welk hulpmiddel passend is. Een wandelstok kan van pas komen als je problemen hebt met lopen. Maar, heb je last van je evenwicht of voel je je onzeker tijdens het lopen, dan is een rollator misschien meer op z’n plaats. Veel hulpmiddelen, zoals een hoog-laag bed, een rolstoel of een douchestoel kunnen gratis geleend worden vanuit de basisverzekering. En kun je de hulpmiddelen niet zelf meenemen, dan bezorgen we deze gratis thuis.”

Huren of kopen

„De klant maakt vaak een afweging tussen huren of kopen”, gaat Melvin verder. „Dat is in elke situatie weer anders. Dat bedoel ik met de juiste vragen aan de klant stellen. We informeren daarom altijd naar wat er precies aan de hand is, hoe de thuissituatie is. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen wat iemand nodig heeft. Ja, het is een kwestie van heel veel vragen stellen. Het gaat erom dat de klant vooruit kan, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Klanten staan daar niet altijd bij stil, wij hebben die ervaring in huis. Ook nadat de klant bij ons is geweest houden we contact. Er kan namelijk altijd iets in de situatie veranderen. Daarnaast vinden klanten het prettig wanneer ze hun verhaal kunnen doen en die ruimte krijgen ze hier. Dat maakt dit werk ook mooi.”

‘Mensen die hulp nodig hebben, kunnen niet wachten’

Naast de hulp thuis willen klanten ook zoveel mogelijk buiten huis kunnen blijven doen, merkt Melvin regelmatig. „Ook daarvoor hebben we voldoende hulpmiddelen in huis. Denk bijvoorbeeld aan een opvouwbare rollator of scootmobiel die gemakkelijk in de auto kan worden meegenomen. Wij doen er alles aan om het leven van mensen zo aangenaam mogelijk te maken en de zelfredzaamheid te vergroten. Het gaat immers om de kwaliteit van leven en hulpmiddelen kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Daar is Vegro op ingesteld.”

Zieke mensen kunnen niet wachten

Vegro bestaat inmiddels 37 jaar en werd in 1985 opgericht door de dames Simone van Veen en Corine de Groot. „Zij vonden dat er te weinig hulpmiddelen beschikbaar waren voor zieke mensen”, geeft Melvin aan. „En zieke mensen kunnen niet wachten, zo vonden ze. Dat is nog steeds ons credo. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen niet wachten.” Vegro heeft inmiddels ruim 50 zorgwinkels in het hele land en circa 700 mensen in dienst. Ook in Friesland zijn elke dag chauffeurs onderweg om artikelen af te leveren en gebruikte artikelen weer op te halen. „Daarnaast hebben we spoedchauffeurs, wanneer de situatie daar om vraagt.”

Kwaliteit staat voorop

De rollator is het meest verkochte product. „Dat komt vooral omdat wij alleen werken met rollators van kwaliteit”, zegt Melvin. „En hoewel de prijzen ook hier stijgen, kiest de klant toch vaak voor een rollator die wat duurder is dan de standaard. Overigens hebben we producten voor elke portemonnee in de winkel staan, waarbij we een bepaalde basiskwaliteit kunnen garanderen.” „Uiteindelijk gaat het erom dat we het voor de klant, juist in moeilijke tijden, zo plezierig en gemakkelijk mogelijk maken. Die uitdaging gaan wij elke dag met veel plezier en inzet aan. Dat doet Vegro al 37 jaar. Niet voor niets luidt ons credo dat mensen die hulp nodig hebben niet kunnen wachten.”

www.vegro.nl

(Visited 63 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten