„Capaciteit, kennis en flexibiliteit, dat zijn de eigenschappen die Combex Bouwlogistiek sterk maken”, zegt Wieke Wagenaar, commercieel manager. De website van het bedrijf geeft getallen als 200 medewerkers, 150 vrachtwagens, 200 trailers, en 50.000 m2 opslagruimte. De capaciteit van Driessen Speciaaltransport, sinds 1 oktober net als Combex onderdeel van AB Texel Group, is nog niet in die getallen verwerkt. „Dat we groot en gespecialiseerd zijn in het vervoer van beton en bouwmaterialen is natuurlijk mooi, maar het belangrijkste is de kennis die we daarmee hebben opgebouwd. Dat levert meerwaarde op voor onze klanten.”
Kennis is onze kracht
Onder de specialisatie van Combex (het transport van betonelementen en bouwmaterialen) valt ook het prefab vervoer en exceptioneel vervoer tot 54 meter lengte en tot 100 ton op de openbare weg. Het bedrijf heeft autolaadkranen; vrachtwagens uitgerust met een kraan om goederen te laden en te lossen. Een andere logistieke service zijn de vrachtwagens die uitgerust zijn met een meeneemheftruck. „Met dergelijke logistieke oplossingen ontzorg je de klant en ben je kostenbesparend. Het is ook flexibel en efficiënt overal inzetbaar”, zegt Wieke. „We hebben met al die vormen van vervoer enorm veel kennis opgebouwd. Wie 100 ton veilig en betrouwbaar kan vervoeren, kan die kennis en capaciteit breed inzetten. Nu we onderdeel van AB Texel Group zijn , neemt de capaciteit en logistieke kennis alleen maar toe. Met de huidige vraag in de markt streven we ernaar ook in 2022 te groeien.”
Interne opleiding
Expertise mag niet verloren gaan. Nieuwe generaties moeten profiteren van de opgebouwde kennis binnen dit bedrijf. Daarom krijgen jongeren, die een opleiding in de logistiek volgen, een aanvullend lesprogramma binnen Combex. „Als je een gedegen basis hebt op het gebied van logistiek, ben je nog niet toegerust om bijvoorbeeld met een autolaadkraan op pad te gaan. Althans, niet als je aan onze hoge maatstaf van kwaliteit en veiligheid wilt voldoen. Voordat een nieuwe medewerker de bediening van een autolaadkraan volledig beheerst en het gewenste vakmanschap kan leveren, ben je soms wel 2 jaar verder. De opleiders komen uit de verschillende segmenten van ons bedrijf. Ze leiden niet alleen nieuwe chauffeurs op, in hun samenwerking leren ze ook van elkaar.”
„Ik ben gewoon mens tussen andere mensen, ik houd van mijn werk, ik houd van deze branche en ik vind Combex een prachtig bedrijf om voor te werken.”
Ik houd van dit bedrijf
Hoe is het om als vrouw in een ‘mannenwereld’ te werken? „Ik maak geen onderscheid. Je moet gewoon je best doen, hard werken en binnen een bedrijf passen. „Ik ben gewoon mens tussen andere mensen, ik houd van mijn werk, ik houd van deze branche en ik vind Combex een prachtig bedrijf om voor te werken. Uiteindelijk maken we er met elkaar een succes van.”
Wieke is bij Combex begonnen als veiligheidsmanager. „Veiligheid gaat niet alleen over fysieke zaken. Ook aan welzijn besteden we aandacht. Is er pestgedrag of zijn er andere psychisch onveilige situaties, hoe voorkomen we dat en, als het er is, hoe gaan we er dan mee om? We hebben daarvoor ook externe vertrouwenspersonen aangesteld.”
„We zijn een groot bedrijf. Dat is prettig. Dat maakt een bedrijf zakelijk. Je weet wat er van je verwacht wordt en wat je van anderen mag verwachten. Daarbij mag je nooit vergeten dat de kwaliteit van een bedrijf afhangt van de medewerkers. Je moet bereid zijn met elkaar te werken en voor elkaar te werken. In een kleiner bedrijf ken je elkaar en is dat meer een vanzelfsprekendheid. Als een bedrijf groter wordt, moet het welzijn van je personeel onderdeel van je beleid zijn. Wij doen dat onder andere door extra faciliteiten te bieden, zoals ons opleidingsaanbod en de mogelijkheid om in deeltijd te werken, ook voor onze chauffeurs. Ook bieden we een ‘fit-programma’ aan dat gericht is op het mentale en fysieke welzijn. Onze medewerkers zijn gemotiveerd en hebben hart voor de zaak. Dat vertaalt zich in een prettige werksfeer. En dan maakt het niet uit of je man bent of vrouw”, zegt Wieke.