Duurzaamheid speelt een grote rol bij P&P Projects. Van een website met uitsluitend duurzame promotionele items en relatiegeschenken (greenpremium.nl) tot en met het verduurzamen van de hele productieketen. Voeg daar een milieuvriendelijke textieldrukkerij aan toe, waar uitsluitend met waterinkt wordt gewerkt, en vergeet de duurzame relaties met de opdrachtgevers niet. „Alleen op die manier kunnen we werken aan de realisatie van duurzame relatiegeschenken, waarmee de klant het verschil kan maken”, aldus commercieel directeur Djimmer van der Weerd.
Van der Weerd is niet alleen binnen z’n eigen bedrijf bezig met duurzaamheid. Als lid van de MVO-commissie van de PPP, de branchevereniging voor distributeurs en leveranciers van promotionele artikelen, relatie- en kerstgeschenken, zet hij zich in voor het verduurzamen van de gehele branche. Want we moeten het toch met z’n allen gaan doen. „We kijken binnen deze commissie onder andere naar de manier waarop de branche kan verduurzamen, in producten, grondstoffen, productie en transport. Daar sluit P&P graag bij aan. Daarnaast onderzoeken we hoe we producten kunnen recyclen, zodat ze opnieuw in de keten kunnen worden gebruikt.”
Van der Weerd vindt het interessant om daarmee aan de slag te gaan. „We stimuleren het ook binnen onze organisatie, waardoor je creativiteit wordt aangesproken. Kijk bij alles wat je doet of het ook duurzamer kan, of er producten kunnen worden hergebruikt.”
Een tweede leven
Producten hergebruiken en een tweede leven geven gebeurt steeds vaker. Als voorbeeld noemt collega Vincent Herwig de reddingspakken van opdrachtgever KNRM. „Deze hebben een bepaalde levensduur en werden voorheen weggegooid. Het materiaal blijkt echter prima te hergebruiken. Nu maken we er onder andere verschillende tassen van en worden de laarzen bewerkt. De reddingspakken worden inmiddels volledig hergebruikt. De klant blij, wij blij, en de mensen die graag met deze producten gezien willen worden hebben iets unieks in handen.”
Een ander voorbeeld zijn de vele banners die tijdens een festival gebruikt worden, zoals bij Eurosonic/Noorderslag. „Die doeken zijn na afloop naar ons teruggebracht, waarna wij er unieke tassen van maken. Klanten vinden het over het algemeen prettig wanneer hun gebruikte spullen een tweede leven krijgen. We merken dat dit steeds meer begint te leven. Wij juichen het toe en denken daarin graag mee.”
Circulariteit
Dat neemt niet weg dat recycling in de branche nog in de kinderschoenen staat. Van der Weerd: „Ik denk dat P&P een voorloper in deze branche is die circulariteit en duurzaamheid bij klanten en leveranciers onder de aandacht wil brengen. Hoe? Door bijvoorbeeld zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken. Door orders in de regio te plaatsen, door gevraagd en ongevraagd duurzame producten voor te stellen, enzovoort.”
„Ik hoop bij onze leveranciers altijd mensen tegen te komen die er hetzelfde over denken”, geeft Herwig aan. „Die bijvoorbeeld bereid zijn milieuvriendelijke grondstoffen te gebruiken. Zeker ook omdat we zien dat klanten andere eisen beginnen te stellen. En ja, het is een olietanker die nog maar langzaam de andere kant begint op te varen. Dat wil niet zeggen dat je niets moet doen, integendeel.”
Duurzame textieldrukkerij
Om die reden startte P&P vorig jaar, met steun van de provincie en de gemeente Groningen, met een duurzame textieldrukkerij waar zonder chemicaliën en oplosmiddelen wordt gewerkt. „Een schone textieldrukkerij waar alleen waterinkt wordt toegepast”, legt Van der Weerd uit. „Waarom we hiervoor hebben gekozen? Omdat we er van overtuigd zijn dat duurzaamheid in de volledige keten terug moet komen.” Dat brengt op dit moment nog een hogere prijs met zich mee, maar dat weegt niet op tegen de vele voordelen. Daarbij neemt de vraag in de markt naar milieuvriendelijke bedrukkingen, zoals met waterinkt, flink toe.
‘Kijk bij alles wat je doet of het ook duurzamer kan, of er producten kunnen worden hergebruikt’
„We vinden onszelf vooruitstrevend in de manier waarop we onze relatiegeschenken naar de markt brengen. Dat horen we ook terug van onze leveranciers. Kwaliteit en duurzaamheid zijn de uitgangspunten, niet de prijs. Met name bij festivals is die insteek niet meer weg te denken en we zijn blij dat we in die branche vele klanten hebben, verspreid over het hele land.”
Meedenken
„We denken graag mee in het proces van de klant”, besluit Van der Weerd. „Staat de klant bijvoorbeeld twee keer per jaar op een beurs, dan is het handig om bepaalde artikelen in één keer te bestellen en niet twee keer apart. Wij houden die artikelen indien gewenst op voorraad. Natuurlijk is het gewenste artikel voor de klant belangrijk, maar voorop staat het doel: wat wil je bereiken en hoe vul je die zo milieuvriendelijk mogelijk in.”
„We worden gelukkig vaak gevraagd of we ideeën op dat gebied hebben”, vult Herwig aan. „Daar ligt onze kracht en daar past duurzaamheid en het recyclen van producten prima in. Dat is uitdagend, telkens weer, maar die uitdaging gaan wij graag aan.”