„Om de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden, moeten we van ziektezorg naar gezondheidszorg, waarbij de burger meer verantwoordelijk draagt voor zijn eigen gezondheid. Uiteraard met behulp van eerste lijns zorgspecialisten en vooral ook technologie.” Dat zegt Johannes Wolters, algemeen directeur van Lode Holding, dat dit jaar 75 jaar bestaat.
Het is niet alleen een constatering van Wolters, maar ook van een ontwikkeling die al is ingezet en onomkeerbaar is. In de afgelopen 75 jaar heeft Lode Holding laten zien een innovatief bedrijf te zijn op het gebied van medische technologie producten, dat in staat is zich steeds opnieuw uit te vinden. Dat zal in de komende decennia niet anders zijn.
Het begon 75 jaar geleden met ergometrie, waarvoor destijds een patent werd gekocht, wat nog steeds wordt gebruikt voor doorontwikkeling van producten. „Het is de uitdaging om alle kennis die in de loop van de jaren is opgedaan, niet te laten verdwijnen. Hoe we dat doen? Door belangrijke momenten vast te leggen, zoals bijvoorbeeld werkwijzen en leermomenten. En veerkracht tonen op momenten dat het tegenzit. Als dat lukt, krijg je zelfvertrouwen en kun je door. Echter, niets is vanzelfsprekend, dat is duidelijk.”
Schakelen
Zo was bijvoorbeeld de recente coronacrisis een moeilijke fase voor Lode. „Klanten waren bezig om hun organisatie om te bouwen en hadden geen tijd of belangstelling voor onze producten. We moesten schakelen, waarbij een onzekere factor was dat je niet vooraf wist hoe diep de dip zou worden en hoelang het zou duren. Kortom, we hebben leren werken met onzekerheden.”
„Zo is een onzekere factor bijvoorbeeld de vraag of we bepaalde technische vernieuwingen die we bedacht hebben, ook uitvoerbaar zijn. Dat is namelijk niet altijd het geval. Dan wordt er een beroep gedaan op het oplossend vermogen van de organisatie.”
Een andere factor waar we geen invloed op hebben is de vraag of een product wel of niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar. „Dat maakt nogal een verschil. Of regelgeving die wordt ingevoerd, waardoor er soms forse veranderingen noodzakelijk zijn. Of markten vallen ineens weg door de toestand in de wereld.”
Mensen
„Dit bedrijf wordt gemaakt door mensen”, gaat Wolters verder. „Zij moeten op de juiste plek zitten en plezier hebben in hun werk. Dat is, naast het product en het proces, een succesfactor voor een bedrijf dat een lang leven wil hebben.”
„En je moet maatschappelijke relevantie hebben. Waarom zijn wij er eigenlijk? In elk geval niet voor onszelf, maar wel omdat we producten maken die er toe doen, die de zorg en de mensen helpen in hun dagelijkse omstandigheden. We staan middenin de samenleving, willen samenwerken met anderen en verantwoordelijkheid nemen.”
Familiebedrijf
Over de toekomst maakt Wolters zich geen zorgen, sterker nog, hij kijkt optimistisch vooruit. „Dit bedrijf is na een aantal omzwervingen een echt familiebedrijf geworden, die ik straks kan overdragen aan de volgende generatie. Mijn dochter Annelies en zoon Freek werken hier al enige tijd en hebben aangegeven het bedrijf te willen overnemen. Een besluit dat ze zelfstandig hebben genomen. Of dit gaat leiden tot een andere beleid? Nee, dat denk ik niet. Dat beleid zal consistent zijn, maar de opvolgers zullen wel nieuwe accenten zetten. Dat past bij dit bedrijf, zo hebben de afgelopen 75 jaar bewezen. Als je niet kunt veranderen, ben je op een gegeven moment niet meer relevant en levensvatbaar.”
Slimmer en handiger
Het beroep op de zorg kan in de toekomst niet meer worden ingevuld met alleen meer menskracht, omdat die mensen gewoon niet voorhanden zijn. „Daarom moet in de zorg worden nagedacht over slimmer en handiger werken. Lode levert die technologie, denkt daar over na en biedt slimme oplossingen.”
„Maar, we moeten ook de burger meer gaan betrekken bij de zorg”, vindt Wolters. „De eigen verantwoordelijkheid voor je gezondheid gaat een belangrijke factor worden. En technologie gaat de burger daarbij helpen. Net zoals de eerste lijns zorg, die als adviserende partij een rol gaat spelen. Over 25 jaar zal de gezondheidszorg er heel anders uitzien. Leefstijl is dan een belangrijk onderdeel in het dagelijkse leven van ieder mens, en eenvoudige hulpmiddelen gaan daarbij helpen.”
„Een andere ontwikkeling is dat gezondheidszorg meer persoonlijk wordt. Wat voor de één een oplossing is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Met behulp van techniek en data wordt het steeds beter mogelijk om gezondheidszorg persoonlijk te maken. We hebben wat dat betreft nog een weg te gaan, maar Lode Holding zal bij deze ontwikkelingen een belangrijke rol gaan spelen.”
lodeholding.nl