In samenwerking met De Friesland 13:29 Zorg, Life Sciences & Health

Sauzenfabrikant Oliehoorn ‘lekker fit’ door vitaliteitsprogramma

Het komende jaar meer aandacht besteden aan vitaliteit op de werkvloer? Dankzij het vitaliteitsprogramma ‘FitterUp met Healthcoin’ is het bij sauzenfabrikant Oliehoorn heel normaal geworden om bezig te zijn met een gezonde leefstijl. De één komt nu regelmatig lopend naar het werk, de ander uploadt foto’s van zijn gezonde maaltijden.

Veranderingen voor een gezonde leefstijl
In een werknemerstevredenheidsonderzoek laten veel werknemers bij Oliehoorn weten dat hun fitheid en energie nog weleens te wensen overlaten. Het bedrijf wil zijn medewerkers helpen en geeft daarmee het startschot voor een reeks veranderingen die een gezonde leefstijl bevorderen. Zo wordt nu iedere week groentesoep geserveerd, frisdrank is vervangen door water en voor iedereen is vers fruit beschikbaar.


FitterUp met Healthcoin
De grootste verandering volgt als Oliehoorn via De Friesland start met ‘FitterUp met Healthcoin’. Arjan Dijk, directeur van Oliehoorn, blikt terug: „We wilden graag een compleet programma aanbieden. Eentje die niet alleen draait om sport en bewegen, maar ook om voeding, slaap en mentale gezondheid.” FitterUp met Healthcoin is onderdeel van het Sterk te Werk-aanbod van De Friesland en wordt uitgevoerd door Healthcoin. Medewerkers die hier – op vrijwillige basis – aan meedoen, kunnen via een activity tracker en een app deelnemen aan challenges op het gebied van bewegen, voeding, slaap of mentale gezondheid. Elk behaald doel wordt beloond met healthcoins, waarmee deelnemers gezonde producten kunnen aanschaffen.

Groot succes
Mike van Holsteijn, eigenaar van Healthcoin, introduceerde FitterUp destijds. „Onze ervaring is dat bij bedrijven die hun best doen het programma te promoten, zo’n vijftig procent van de medewerkers meedoet.” Het wordt een groot succes bij Oliehoorn. Dit heeft deels te maken met de bijdrage van directeur Arjan tijdens de aftrap, waarbij de – op dat moment – 70 medewerkers van Oliehoorn samenkomen. „Ik wilde laten zien dat gezond leven voor mij net zo lastig is als voor ieder ander. Daarom heb ik een video gemaakt waarin ik op de weegschaal stap én die het getal op de weegschaal laat zien.” Mike: „Doordat Arjan zich kwetsbaar opstelde, durfden anderen dat ook.” Daarmee schiet het aantal aanmeldingen omhoog: 60 mensen besluiten het vitaliteitsprogramma een kans te geven.


Challenges voor medewerkers
Het programma beleeft een vliegende start. Arjan: „Er ontstond meteen een grote competitie. Mensen kwamen lopend naar hun werk, zetten soms wel 20.000 stappen per dag.” Vanaf dan zijn er continu challenges waar medewerkers – soms in teamverband, soms individueel – aan mee kunnen doen. Mike: „Zo proberen we deelnemers steeds weer te motiveren om lekker gezond bezig te zijn. Want dat is de grote uitdaging, door blijven gaan.” Arjan: „Uiteraard eten we heus nog wel eens een broodje kroket. Bijvoorbeeld bij het vieren van speciale momenten, zoals de toekenning van het keurmerk World-class Workplace.”


Praten over vitaliteit
Anderhalf jaar na de introductie bij Oliehoorn, heeft het programma zich ruimschoots bewezen. Arjan: „Het is heel normaal geworden om het over vitaliteit te hebben. En wat ik ontzettend leuk vind, is dat medewerkers zelf met initiatieven komen. Zo is er een collega die op het werk yogales geeft en doen andere collega’s mee aan een sportevenement om geld op te halen voor onderzoek naar kanker. Het team van Healthcoin heeft geregeld dat collega’s die hen willen steunen, in de app hun healthcoins kunnen doneren voor het goede doel.”

Mike van Holsteijn, Health Coins


Verwachtingen overtroffen
Oliehoorn wil de beste werkgever in de food-sector van Noord-Holland worden. Arjan: „Met dit vitaliteitsprogramma laat je zien dat je oog hebt voor de vitaliteit van je mensen. Dat maakt je een aantrekkelijke werkgever.” Mike: „We blijven samen onderzoeken wat er leeft en speelt in de organisatie, zodat we daar op kunnen inspelen. Zo geven we vitaliteit een structurele plek binnen Oliehoorn.” Die continuïteit is wat het programma zo sterk maakt, concludeert Arjan. „Wat we met FitterUp met Healthcoin voor elkaar hebben gekregen, overtreft al mijn verwachtingen.”

defriesland.nl/sterktewerk

(Visited 38 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten