Zo omschrijft directeur Gert Jan Bleeker Dok en Scheepsbouw Woudsend BV, waar een team van 18 vaste medewerkers werkt. In het droogdok liggen momenteel schepen van Rijkswaterstaat en de KNRM voor onderhoud. In de tweede vestiging in Woudsend wordt op dit moment een zogenaamde Crew Transfer vessel voor Windcat gebouwd, die wordt ingezet voor het vervoer van personeel naar windmolens. Het tekent de diversiteit aan werkzaamheden bij Dok en Scheepsbouw Woudsend, dat op zoek is naar mensen met verstand van techniek en affiniteit met schepen.
“Je kunt hier aan geweldige projecten werken, die heel divers zijn”, zegt Gert Jan. “Het is afwisselend werk. Kijk alleen maar naar de twee schepen die in het droogdok liggen. Het werk is zo divers dat je van tevoren niet altijd weet waar je tegenaan loopt.
Hierdoor wordt je iedere keer weer uitgedaagd om op zoek te gaan naar oplossingen. Vaak is het een kwestie van gewoon beginnen en sleutelen. Tijdens het onderhoud wordt er heel veel uit het schip gehaald, zoals bijvoorbeeld de motor van 1000 PK
uit het KNRM schip, die wordt gereviseerd. Als de motor terug komt, mag jij hem er weer inbouwen.”
Waterstof
Aan de andere kant van het water worden vooral nieuwe schepen gebouwd. “Zo waren wij de eerst werf die een Crew Transfer vessle op waterstof hebben afgeleverd. Daar zijn we trots op, omdat we daarmee echt bijdragen aan een beter milieu Mensen praten veel over het milieu, de oplossing ligt in de techniek.
‘Mensen praten veel over het milieu, de oplossing ligt in de techniek’
Verder bouwt Dok en Scheepsbouw Woudsend een serie van 4 boten voor de KNRM, in de zogenaamde Van Wijk klasse. Gert Jan:” De eerste boot is inmiddels opgeleverd, we zijn nu met de tweede bezig. Het is een schip, waarin allerlei nieuwe ontwikkelingen zitten. Die kennis hebben wij nu in huis. De boot is bij diverse stations van de
KNRM langs geweest en uitgebreid getest. Op een paar kleine aanpassingen na was men zeer tevreden en wij verwachten in de toekomst nog meer van deze schepen te mogen bouwen.”
Onderhoud
Rijkswaterstaat brengt schepen vooral voor onderhoud naar Dok en Scheepsbouw Woudsend. “Ze krijgen dan een A-, B- of C-beurt, vergelijkbaar met de APK voor een auto. Maar, er komt altijd meer werk uit voort. Zo wordt het schip dat er nu
ligt, de RWS23, hybride gemaakt. Oude dieselmotoren eruit en milieuvriendelijke diesel –
en elektrische motoren er weer in. Het zijn voor onze medewerkers vaak leuke en uitdagende klussen, waarbij creatief denken wordt gevraagd.” “Het is verantwoordelijk werk”, besluit Gert Jan. “Alles wat je doet moet goed zijn. De mensen die op een boot varen, met name die van de KNRM, moeten er voor honderd procent op kunnen
vertrouwen dat hun boot hen niet in de steek laat.” “Kortom, we zoeken mensen die handig zijn en het een uitdaging vinden om aan deze schepen te werken of nieuw te bouwen. Wie graag wil werken in een prettige omgeving met een informele en
open werksfeer, is van harte uitgenodigd om een keer te komen kijken.”
dokenscheepsbouw.nl
0514-591443