In samenwerking met Wagenborg 11:10 Transport, Logistiek & Mobiliteit

Specialist in horizontaal, verticaalen zwaar transport

Continu vooruitkijken naar ontwikkelingen in de markt en daarop anticiperen,
dat is wat ze bij Wagenborg Nedlift doen. Nu nog gevestigd in Groningen, maar
medio 2026 verhuist het bedrijf naar Sappemeer, waar het zich vestigt op het
voormalige terrein van de NAM. Voorheen was dat een grote opdrachtgever van
Wagenborg Nedlift, maar inmiddels is het bedrijf, dat kranen verhuurt en
gespecialiseerd is in zwaar transport, hijswerk en engineering, actief in
meerdere marktsegmenten, vooral in de chemie en industrie.

Wagenborg Nedlift is vertegenwoordigd in de regio’s Noord-, Oost- en Zuid-Nederland en Duitsland. Commercieel directeur Johan Dorgelo spreekt van uitdagende tijden. „We zitten volop in de energietransitie, niet alleen bij onze klanten, maar ook intern”, legt hij uit. „Dat zagen we een aantal jaren geleden al aankomen en daar hebben we vroegtijdig op ingespeeld. Zo hebben we inmiddels onze eerste hybride mobiele kraan aangeschaft. Die kan de hele dag elektrisch draaien, maar moet ’s avonds natuurlijk wel worden opgeladen. Dat betekent dat je standplaatsen moet aanpassen, maar ook de werkplaatsen voor reparatie, je moet mensen scholen, enzovoort. Werken met kranen op elektriciteit is echt anders.”

Balanceren

Dorgelo ziet dat de elektrificatie in de branche niet snel gaat. „Niet alleen is de vraag naar elektrische kranen wereldwijd enorm, waardoor je met lange wachttijden te maken hebt, je moet als bedrijf ook altijd kijken of je de hoge investeringskosten op een redelijke termijn terug kunt verdienen. Klanten vragen wel naar elektrische kranen, maar kunnen de extra investering hiervoor nog niet altijd doorberekenen. Dat betekent voor ons dat we constant aan het balanceren zijn tussen wat rendabel is of toch nog even moet wachten. We willen graag ons wagenpark verder elektrificeren, maar weten ook al zeker dat we de doelstellingen van 2030 niet gaan halen. En dat is jammer.”

Dat neemt niet weg dat Wagenborg Nedlift er alles aan doet om de CO2-footprint tot een minimum te beperken. „We hebben bijvoorbeeld 25 kranen met het ECO-drive en ECO-modesysteem, daarin zitten Euro6 motoren, die met HVO 100 brandstof een beperkte CO2-uitstoot hebben en minimaal geluid produceren.”

Duurzaamheidseisen

We bouwen in Sappemeer een nieuw pand met een nieuwe werkplaats, dat aan alle duurzaamheidseisen voldoet. „Dat wordt een groot verschil met ons huidige kantoor in Groningen, hier kunnen we eigenlijk niet verder. Dit pand is verouderd. Bovendien kunnen we vanuit Sappemeer sneller naar Delfzijl, Zuidoost-Drenthe en de rest van Nederland. We zitten namelijk dichtbij goede uitvalswegen.” Na Sappemeer zullen ook de vestigingen in Geleen, Hengelo en Duitsland (Hörstel-Dreierwalde) onder handen worden genomen.

Klantoplossingen


Wagenborg Nedlift onderscheidt zich in klantoplossingen. Het bedrijf heeft een groot aantal engineers in dienst, die niets anders doen dan tekenen en berekenen om te komen tot slimme en veilige oplossingen op basis van de klantvraag.
Dat kan gaan om het vervoeren van een transformator van 400 ton van plek A naar B, maar ook om ingewikkelde hijsopdrachten.
„Het DNA van Wagenborg Nedlift zit hem in onze medewerkers”, zegt Dorgelo. „Zij zijn vaak al vele jaren aan Wagenborg Nedlift verbonden, kennen de klanten en denken graag mee.
Door de jarenlange samenwerking kennen we de locaties van onze klanten goed en daardoor hebben we vaak

(Visited 6 times, 6 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten