In samenwerking met MSO 14:52 Maritiem

Leren, werken en meteen geld verdienen, dat kan bij MSO

“Ik kwam hier als stagiaire binnen, maar dat beviel zo goed dat ik wilde blijven. Andere mensen vinden het vooral stoer wat ik doe.” Dat zegt Melannie, die inmiddels een vaste baan heeft bij Ship en Steelbuilding (SAS) in Foxhol en intussen gewoon verder leert. Dat doet ze bij praktijkcentrum Metaal- en Scheepsbouw Opleidingen (MSO) in Groningen. Een organisatie die al zo’n 40 jaar lang jongeren en zij-instromers opleidt voor een baan in de metaal en/of scheepsbouw. En met succes, inmiddels hebben honderden mensen hun weg gevonden in de Noordelijke metaal- en scheepsbouw.

Er zijn 20 bedrijven en organisaties aangesloten bij MSO, die de opleiding van de leerlingen volledig betalen. “Bovendien krijg je na een opleiding gegarandeerd een vaste baan”, zegt opleidingscoördinator Jochum Admiraal. Een opleiding duurt gemiddeld 2 jaar, een periode waarin je op de MSO-vestiging steeds actief bent gedurende 8 weken. Vervolgens bij het deelnemende bedrijf ook 8 weken, enzovoort. En je volgt 1 dag in de week theorieonderwijs aan Noorderpoort. “De leerlingen hebben een luxe positie”, zegt Jochum. “Je leert een vak en krijgt vanaf dag één al betaald. Daarnaast kost de opleiding jouw geen geld, dat wordt door veel leerlingen als aantrekkelijk ervaren. Ze komen hier bij wijze van spreken op de fiets en gaan met een auto hier vandaan.”

Projecten

Een opleiding tot lasser, constructiewerker, scheepsmetaalbewerker of pijpenbewerker, het kan allemaal bij MSO. “Onderdeel van alle opleidingen is het aspect werknemersvaardigheden”, legt Jochum uit. “Eén van de vele vaardigheden die je hier leert is zelfstandig werken en opruimen. En dat weet iedereen die hier vanaf dag één binnenkomt. Aan het einde van de dag zorgen we ervoor dat de praktijkruimtes weer schoon en netjes zijn, zoals dat hoort. Op het werk bij de baas kom je daar niet altijd aan toe, maar dan weet je wel hoe het werkt.

Bij MSO werken leerlingen aan projecten die er toe doen, zoals Jochum het noemt. “Zo hebben we het bevingsmonument op de A7 gemaakt en maken we allerlei werkstukken voor diverse opdrachtgevers. Zoals binnenkort het bouwen van constructies voor het kunnen ontwikkelen en testen van de lasrobot voor de scheepsbouw. We zijn dus 100 procent praktijkgericht.”

Wie ben je en wat doe je

Melannie kan dat bevestigen. We ontmoeten haar in de praktijkruimte en ze geniet met volle teugen van het werk dat ze mag doen. “Ik wil dit vak niet meer loslaten, ik beleef er veel lol aan.” Als vrouw in een mannenwereld valt ze natuurlijk op, maar dat maakt haar niet uit. “Ik vind het leuk als ik zie hoeveel mensen naar mij kijken als ik in een overall naar huis ga. Je ziet ze denken: wie ben je en wat doe je. Ik praat er vaak over met mijn oom en mijn ouders, zij vinden het allemaal stoer wat ik doe. Ja, ik werk liever met mannen, je weet precies wat je aan ze hebt. Op de scheepswerf last ze de onderdelen van een schip aan elkaar. “Ik zorg ervoor dat het schip blijft drijven.” Haar droom is om ooit onderwaterlasser te worden, “en als het lukt wil ik ooit in de offshore aan het werk. Ja, het geld achterna”, zegt ze met een glimlach.

Lekker druk

Antonie is sinds een half jaar instructeur bij MSO en ziet het met een glimlach aan. Hij begeleidt de lassers en heeft het goed naar z’n zin. “Ik loop de hele dag op de werkvloer rond, kijk mee en stuur aan. Het is lekker druk en de leerlingen zijn enthousiast, wat wil je nog meer. Daarnaast bereid ik de dagen voor, zodat de leerlingen meteen aan de slag kunnen. Ik voel me een teamspeler, we doen het met elkaar. Het gaat bij MSO over vakmanschap, daarvoor leiden we op en ik vind het mooi dat ik daar onderdeel van mag zijn.”

Leermeester

Leerling Robert heeft inmiddels de eerste 4 maanden bij MSO en zijn stagebedrijf erop zitten. “Het bevalt prima. Ik zat in de asbestsanering, maar daar was ik wel klaar mee. Via een buurman kwam ik bij MSO terecht en daar leer ik nu voor lasser. Daarnaast werk ik bij Niestern Sander in Delfzijl als reparateur. Dat is heel breed. Het is pittig werk, er zijn plekken waar je moeilijk bij kunt komen, maar dat is ook meteen de uitdaging voor een lasser.” Hij is daarom blij met de goede leermeester die hij heeft. “Klopt, dat is Alie, een rustige man die veel geduld met mij heeft. Ik krijg de tijd om het vak goed te leren en ben blij met de combinatie van MSO en werken in de praktijk, dat is ideaal.”

Verrassende wending

Instructeur Chris is op het moment van gesprek nog maar één dag aan het werk bij MSO en wordt wegwijs gemaakt door oudgediende Arend. “Ik heb ooit een lascursus gevolgd bij MSO en toen is het zaadje wel geplant. Ik gaf les op een middelbare school en kwam hier kijken of leerlingen een lascursus konden volgen. Dat gesprek kreeg toen een verrassende wending.” Chris begeleidt de leerlingen bij constructie- en pijpwerken. “Ik heb naast leraar ook als scheepsbouwer gewerkt, bij MSO zit ik daar precies middenin. Ik zie mezelf als verlengstuk van de deelnemende bedrijven, waarbij de leerlingen verschillende einddoelen hebben. Dat maakt werken bij MSO voor mij interessant en uitdagend.”

Mocht je interesse hebben in één van de metaal en/of scheepsbouwopleidingen, kom dan op 25 maart a.s. naar de Open Dag (13.30-17.00 uur) bij MSO, Duinkerkenstraat 56-1 in Groningen. Op die dag neemt Jochum Admiraal na 20 jaar afscheid van MSO, hij wordt opgevolgd door Patrick Brouns.

(Visited 1 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten