In samenwerking met admin 08:35 Maritiem

Algoritme bespaart brandstof veerboten

Hightech is ook in de zeescheepvaart niet meer weg te denken. Daar weten ze bijvoorbeeld bij rederij Doeksen, dat met veerboten naar Terschelling en Vlieland vaart, alles van. Voorheen hadden de veerboten onderweg te maken met een toerental dat continu veranderde. Dat moet anders kunnen, bedacht Manué Gerrits, die op dat moment aan boord zat van één van de veerboten.

“Alle zeeschepen, maar ook veerboten, hebben altijd met wind en stroming te maken”, vertelt Gerrits. “En ze moeten vanzelfsprekend ook binnen de vaargeul blijven varen. Dat heeft constant de aandacht van de bemanning, hun doel is namelijk om de vaste vaartijd van circa twee uur aan te houden. Varen ze met de stroming mee, dan remmen ze het schip af en andersom is ook het geval. Dat kost veel brandstof en dus CO2 uitstoot en dat willen ze zoveel mogelijk voorkomen.”

Maritiem probleem

Gerrits, die goed thuis is in de grote vaart, volgde de opleiding master Maritime Innovations aan Maritiem Instituut Willem Barentsz, gevestigd op Terschelling. Praktijkgericht onderzoek, innovatie en duurzaamheid staan centraal: de opleiding richt zich vooral op vernieuwing in de praktijk. Studenten werken aan opdrachten die een relatie kennen met hun praktijkcontext of die zij kunt toepassen binnen hun organisatie. Manué kwam op die manier bij de veerboten terecht. Rederij Doeksen reageerde enthousiast en besloot een pilot-project op te starten.

“De elementen wind en stroming zijn er altijd, maar ook weer niet totaal onvoorspelbaar”, geeft hij aan. “De data zijn al lang beschikbaar, maar werden niet aan elkaar gekoppeld. Dat heb ik wel gedaan. Ik heb de heen-en terugreis in verschillende stukken geknipt en daar het algoritme van de elementen op los gelaten. Daardoor kan de bemanning nu de juiste snelheid bepalen en iedereen weet, als je het toerental stabiel kunt houden, dan gebruik je de minste brandstof. Bovendien komen ze dankzij het algoritme, wat de geplande tijd van twee uur betreft, altijd goed uit.”

De data zijn al lang beschikbaar, maar werden niet aan elkaar gekoppeld. Dat heb ik wel gedaan’

Combinatie

Het algoritme vormt een combinatie van kunstmatige intelligentie, sensortechnologie en voorspellende analyses. Het systeem verzamelt naast wind en stroming informatie over waterdiepte, de belasting van het schip en de meest optimale vaarsnelheid. Met behulp van deze data wordt de meest efficiënte snelheid en vaarroute, binnen de vaargeul, berekend, waardoor onnodig brandstofverbruik wordt voorkomen. Bovendien kan het algoritme het energieverbruik van verschillende scheepssystemen, zoals motoren en generatoren, dynamisch aanpassen. Vooral nuttig op hybride boten. Gerrits is blij met de bereikte resultaten, “En Doeksen uiteraard ook, niet alleen vanwege de brandstofbesparing, maar zeker ook omdat het geen invloed heeft op de geplande vaartijd. En zo heeft varen dankzij slimme technologie alleen maar voordelen.”

(Visited 1 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten