Mensen houden van lekkere snoepjes. Maar hoe maak je die vegan, vegetarisch, gelatine en suikervrij, halal en kosher, zodat iedereen, ook de planeet, er blij van wordt? Private label snoepproducent CCI Candy is het voorbeeld van een fundamentele omslag, vertellen Alfred Attema en Ealse Stienstra. Blij worden van wat je doet, bijdragen aan mensen en hun wereld. Vanuit hun nieuwe pand in Drachten, is het tijd voor hun verhaal.
Wat doe je als je bedrijf niet meer relevant lijkt te zijn en als gevolg daarvan ondermaats presteert? In 2019 zien Attema en Stienstra zich daarmee geconfronteerd. „De urgentie was daar”, vertelt algemeen directeur Alfred Attema van CCI Candy in Drachten. „Als je beseft dat je niet meer relevant bent voor je mensen, je afnemers en consumenten en al helemaal niet meer voor de planeet, dan moet je de koers significant verleggen . Ealse en ik zaten al sinds 2013 in het bedrijf, we vertrouwden op onze mensen, op elkaar en zagen een kans voor iets compleet nieuws.”
Het roer ging volledig om. „Een nieuwe organisatiestructuur, productie afstoten, reorganiseren, het voelde als opnieuw beginnen.” Commercieel directeur Ealse Stienstra: „Het besluit om te stoppen met de productie van o.a. snoepjes met gelatine en allergenen , betekende alleen al het einde voor meer dan zestig procent van onze producten.”
Niemand uitsluiten
Alfred Attema: „In een strategisch proces van acht maanden gingen we van een idee “snoep voor iedereen” naar ‘we begrijpen hoe we willen en kunnen bijdragen aan het welzijn van de volgende generatie.’ Het moet aan alle kanten kloppen, anders is het greenwashing. Van resultaat gedreven naar waarde gedreven, naar wat we nu zijn: een trotse koploper in duurzame en innovatieve groei in de snoepindustrie. Ealse Stienstra: „In de kern is het de keuze om alleen snoep te willen maken dat relevant is voor iedereen op de wereld: allergeen en gelatinevrij, natuurlijke ingrediënten , maar ook halal, kosher en vanaf 2026 CO2 neutraal geproduceerd. Als je met je producten en werkwijze niemand uitsluit, geen mens, cultuur en religie, wordt iedereen blij.” Alfred Attema: „Het moet kloppen tot in de haarvaten van je bedrijf. Voor wie je het doet, wat je inkoopt, hoe je produceert, met wie en hoe je met elkaar omgaat, op welke wijze, hoe je verpakt, wat je achterlaat. De kunst zit niet alleen in het bedenken, maar vooral in het uitvoeren. Doe wat je belooft en zegt, ook al maakt dat soms heel kwetsbaar.”
„Dat kan alleen als mensen bovenaan staan in ons denken en handelen. CCI Candy wil de beste regionale plek zijn om te werken: we sluiten niemand uit en we streven naar een zo inclusief mogelijk medewerkersbestand. Zo kunnen we werken aan waardevolle groei, voor ons bedrijf en al onze stakeholders. Daarmee bieden we iedereen continuiteit en kunnen onze afnemers onze succesvolle producten verkopen.”
Innovatief en ambitieus
„Dat kan alleen met ‘sweets for all’. We zijn nu zover dat in begin 2026 het grootste deel onze producten 100 % vegan, kosher en halal geproduceerd zijn, dat onze keten uitblinkt in transparantie, duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid en dat we met ons snoep en drop bijdragen aan een mooiere wereld, bijvoorbeeld door met elkaar te besluiten welke goede doelen we ieder jaar steunen . Wat we doen kan alleen als we de druk op de planeet voortdurend verder verlagen: steeds minder energieverbruik, vergroten van circulaire productieprocessen en minimaliseren van onze afvalstromen.”
Is die fundamentele omslag gelukt? Alfred Attema: „we zijn goed op weg, de marktvraag overstijgt soms onze capaciteit. Terwijl de totale vraag in de Europese snoepmarkt licht daalt, stijgt stijgt onze omzet ieder jaar. Ons aandeel in die markt is nu iets onder de één procent, dus de groeikans alleen al in Europa is enorm.”
De transformatie van generieke traditionele snoepmaker naar innovatief en succesvol koploper vereist naast een uitgekiende strategie ook het volledige vertrouwen van alle betrokkenen en niet in het minst de nodige financiële slagkracht. Transformatie is nooit lineair. Dat klopt, zeggen ze beide: „We hebben van meet af aan alle steun gehad van onze aandeelhouder, investeringsmaatschappij Bencis. Dat heeft alles te maken met hun visie op de wereld en het begrijpen van elkaar in onze ambities en hoe je dat vorm en inhoud geeft. Met het kapitaal dat nodig is om te ondernemen. Het is een proces waarin je diep gaat en je moet op elkaar moet kunnen vertrouwen. Dat is gelukt, ook toen in 2021 onze fabriek in Drachten werd getroffen door een forse brand.” Dat was toen: inmiddels staat er op die plek een hagelnieuw en groter pand, dat toekomst en vertrouwen uitstraalt.
Transformatie naar social impact strategy
Leren middenin de crisis. Ealse Stienstra: „Een van de dingen die we leerden was dat er bij onze afnemers, een deel van de grote retailers in Europa, op strategisch niveau waardering was voor wat wij wilden. Ook zij willen mee in verduurzaming. Als producent van ‘sweets for all’ gingen we concreet bijdragen aan hun duurzame doelen. Zo ontstond een win-win situatie en dat maakte het mogelijk om onze mededeling ‘we gaan stoppen met wat we maken’ om te zetten in gedeelde interesse in innovatieve producten.”
Het is een transformatie die nog jaren gaat duren, zegt Alfred Attema, en waar ze samen met CFO Carool Korsten en COO André Smit en een leadership team aan werken: „Van alleen maar denken in cijfers, zijn we een bedrijf geworden met een impact strategy: zo toekomstbestendig worden dat we in 2040 daadwerkelijk en consistent op ieder vlak bijdragen aan mens en planeet. Onze ambitie is te groeien naar een regeneratief bedrijf. We willen bijdragen aan herstel van een negatieve impact op de planeet ,en komen tot een consistent veerkrachtig bedrijfsmodel voor mens en milieu.”
„Om te zorgen dat we onze ambities borgen en doelen halen, wordt CCI ieder jaar extern getoetst. We zijn nu zover dat we dit jaar onze B- Corp certificering verwachten te halen, dan zijn we officieel een Benefit Corporation. Een mijlpaal in een geweldige reis, die we maken met 350 mensen in Drachten, Oosterwolde, Hoorn en Metelen in Duitsland. Voor onze groeiende ambitie nodigen we mensen uit ons te helpen. Wil jij blij worden van wat je doet, je ontwikkelen en bijdragen aan een positieve impact op mens en planeet? Kom dan naar CCI Candy!”





