In samenwerking met Van Braak Accountants 07:15 Business to Business

Bijkomende zaken bij onroerende zaken 

Wie zakelijk onroerend goed wil kopen, moet met allerlei aspecten rekening houden. Zoals bijvoorbeeld de locatie, de staat van het pand, het bestemmingsplan, of er sprake is van huur- of kooprendement en uiteraard de duurzaamheid en energielabel van het pand. Tenslotte is het raadzaam te kijken naar fiscale voordelen. Voor het antwoord op deze vragen kunt u terecht bij uw accountant, zoals bijvoorbeeld Van Braak Accountants. Daar gaat men verder dan alleen het standaardadvies, zo wordt in een gesprek met Arjen van Braak duidelijk.

Maar eerst gaan we nog een aantal zaken langs die van belang zijn, zoals de plaats van de mogelijke vestiging. Immers, u wilt dat uw vestiging goed bereikbaar is, voor zowel uw personeel, klanten als leveranciers. En de vraag of u uw bedrijfsactiviteiten in een bepaald pand mag uitoefenen, is ook relevant. Vraag daarom altijd naar het bestemmingsplan en kijk naar welke vergunningen u nodig heeft, voordat u tot koop overgaat. 

Verborgen gebreken 

Net als bij een woning is het ook van belang te onderzoeken of het pand in goede staat is en of er wellicht verborgen gebreken zijn. Wordt een pand al deels verhuurd, dan is het verstandig om te kijken naar het huur- of kooprendement, maar ook of u in de toekomst wellicht verder kunt uitbreiden is een relevante vraag. Daarnaast kunt u wellicht een deel van uw aankoop verhuren aan een derde. „Als daar sprake van is, zorg dan voor een deugdelijke huurovereenkomst, waarin een BTW-paragraaf is opgenomen”, vertelt Arjen van Braak. „Ontbreekt de BTW-paragraaf, dan kan dit nadelige gevolgen hebben voor zowel de huurder als de verhuurder.” 

„Verder dien je bij verhuur van onroerend goed, dit te melden bij de verzekeringsmaatschappij. Verhuur wordt namelijk als een risicoverhogende factor gezien en dat wil de verzekeringsmaatschappij graag weten. Doe je dat niet, dan heeft dit eventueel nadelige gevolgen bij schade.” 

Een duurzaam pand met energielabel A is erg aantrekkelijk. Immers, daarmee kunt u direct kosten besparen op het energiegebruik, maar het pand kan daardoor ook in waarde stijgen. Het is verstandig om ook daar op te letten. 

Fiscale voordelen 

En wat zijn dan zoal de fiscale voordelen. Bij aankoop van een pand kunt u bijvoorbeeld in aanmerking komen voor investeringsaftrek. U kunt elk jaar afschrijven op het pand, ten laste van de winst, waardoor u minder belasting gaat betalen. Daarnaast kan in bepaalde gevallen de BTW van de aankoopsom worden afgetrokken. Deze aftrek leidt tot een lager investeringsbedrag en dat is goed voor uw portemonnee. Verder is de hypotheekrente aftrekbaar van de winst en verbeteringen en/of onderhoud aan het pand kunnen afgetrokken worden van de winst van uw bedrijf. 

Wanneer u uw onroerend goed (deels) huurt van een derde en u voert een forse verbouwing door, dan komt dit ten gunste van de verhuurder. Van Braak:„ Mocht de overeenkomst vervolgens na een bepaalde tijd beëindigd worden, dan dient u ervoor te zorgen dat u als huurder een deel van deze investering terugontvangt. Bij een verbouwing door de verhuurder zelf is het verstandig dit door een aparte BV van de eigenaren te laten doen, dat kan fors fiscaal voordeel opleveren.” 

Bank 

Een andere situatie die Van Braak is tegengekomen is dat de eigenaar een pand wil verhuren, terwijl hij bij de aanschaf van het pand geld heeft geleend van een derde (hypotheek). „Hij moet in dat geval toestemming vragen bij die derde partij om het pand te mogen verhuren”, legt Van Braak uit. „Is die derde partij bijvoorbeeld een bank, dan mag die bank de verhuur in principe tegenhouden. Stel dat de verhuurder bijvoorbeeld de aflossing verzuimd te betalen, dan mag de bank in gevallen overgaan tot verkoop. Alleen is dit ingewikkeld wanneer er een huurder in het pand zit. Als de eigenaar dit niet gemeld heeft, kan de bank de huurder makkelijker uitzetten.” 

Tenslotte adviseert Van Braak verhuurders om een huurdervingsverzekering af te sluiten. „Stel dat het pand afbrandt, dan zullen de huurpenningen stoppen en dat heeft nadelige gevolgen voor de verhuurder.” 

Kortom, bij aankoop en /of verhuur van onroerend goed komt veel kijken. Van Braak Accountants constateert dat veel ondernemers onvoldoende op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving en financiële consequenties van bepaalde beslissingen. Het is goed om daarom vooraf informatie in te winnen. 

Bel voor meer informatie: 06-22996506 of 06-53734363 

vanbraakaccountants.nl

(Visited 67 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten
ZakeNN
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.