In samenwerking met Combex Group en IJB Groep 08:09 Transport, Logistiek & Mobiliteit, Bouw

‘Aanschaf e-truck is onze next step in verduurzamen betonwereld’

Eind januari 2023 werd de e-truck officieel in gebruik genomen. Inmiddels brengt de vrachtwagen diverse vrachten per week naar de bouw.

Groene pioniers. Dat zijn Combex Group uit Eastermar en de IJB Groep uit Lemmer zeker. Bij beide gerenommeerde bedrijven staat duurzaamheid hoog op de agenda. Ook in hun partnership kiezen ze hier bewust voor. Sinds kort hebben ze een Nederlandse primeur: een elektrische vrachtwagen die nu ook zware betonladingen vervoert.

Bijdragen aan een beter klimaat. Frank van Kerkhof, algemeen directeur van Combex Group, en Gertjan van Solkema, adjunct-directeur van de IJB Groep, zien hiervan allebei de urgentie. Hun bedrijven hebben altijd al oog gehad voor de mens en de omgeving. Het zijn zelfs de pijlers van hun succes. „En toch was onze visie op duurzaamheid vijf jaar geleden anders dan nu’’, zegt Van Solkema. „Er is in korte tijd veel veranderd. Voor het voortbestaan van onze wereld én voor het continueren van onze bedrijfsvoering is het belangrijk dat we nog meer anders gaan denken en doen.” Van Kerkhof vult aan: „We moeten verder vergroenen, innoveren en vooral proberen.’’


Duurzame Draagkracht

Bij de IJB Groep – met 350 medewerkers en vier (productie)locaties in Lemmer, Emmeloord, Kampen en Lelystad – is vanuit die gedachte in 2022 de nieuwe koers ‘Duurzame Draagkracht’ uitgezet. In 2030 wil het bedrijf onder meer een grote CO2-reductie hebben gerealiseerd. De IJB Groep kijkt daarbij naar de algehele verbetering van de eigen CO2-prestatieladder en naar alles wat maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent. „We zetten in op verduurzaming van de wijze waarop we met elkaar werken en de manier waarop we met opdrachtgevers en relaties omgaan’’, zegt Van Solkema. „Daarbij zijn thema’s als deskundigheid, veiligheid, betrouwbaarheid, eerlijkheid en gezondheid heel belangrijk.’’


Meest gebruikte materiaal
De IJB Groep zorgt al tientallen jaren voor het fundament van de Nederlandse bouw. Het bedrijf is gespecialiseerd en marktleider in funderingen; van sonderen, ontwerpen en construeren tot produceren, monteren en beheren. Bij de productie van cement, dat een belangrijk bestandsdeel van beton is, komt een grote hoeveelheid CO2 vrij. Beton is, na water, het meest gebruikte materiaal ter wereld. „We zien dat er steeds meer vraag komt naar duurzame materialen, maar beton is in de bouw niet te vervangen’’, zegt Van Solkema. Dat wil volgens hem niet zeggen dat het niet duurzamer kan. „Met onze nieuwe koers gaan we dat bewijzen. Want dat verder verduurzamen in de betonwereld kan, daar zijn we van overtuigd.’’
‘CO2-uitstoot reduceren in de betonwereld? Dat kan!’


Duurzamer worden
Volgens Van Solkema gebeurt dat binnen de IJB Groep onder meer door het organiseren van een duurzamere productie en verwerking van betonnen prefab-onderdelen „Dat kan bijvoorbeeld door minder cement in beton te verwerken of minder beton te gebruiken in een eindproduct’’, legt hij uit. „Daarvoor gelden belangrijke randvoorwaarden. Een groot aantal technische medewerkers buigt zich hierover. Want we moeten te allen tijde aan de constructieve eisen blijven voldoen. Veiligheid staat altijd voorop.’’


Veel te winnen
Van Solkema denkt dat er echt het nodige te winnen valt op het gebied van duurzaam bouwen in Nederland. „We zijn binnen onze sector nog maar nauwelijks begonnen’’, stelt hij. „De betonwereld is nog redelijk conservatief. We hebben de neiging om te overdimensioneren. Dat wil zeggen dat we de maten van een object heel groot maken. Op die manier zorgen we ervoor dat er geen enkel risico aanwezig is dat een bouwconstructie fataal kan worden. Wij durven daar vanuit onze nieuwe koers vraagtekens bij te plaatsen. Misschien kan een balk bijvoorbeeld in kleinere afmetingen wel net zo veilig zijn. Dat scheelt in de hoeveelheid beton, maar ook in het transport van minder kilo’s.’’


Kansrijk partnership
Transport is namelijk een net zo belangrijk onderdeel in de groene koers die het betonbedrijf aan het maken is. In 2018 sloten de IJB Groep en Combex Group hiervoor een partnership. Daarvoor werkten de organisaties ook al volop samen, maar sinds vijf jaar is de samenwerking officieel vastgelegd. Per week rijdt Combex Group zo’n vijfhonderd vrachten voor de IJB Groep. Als 100 procent dochter van de AB Texel Group, en AB op haar beurt een 100 procent dochter van Aware Group, is het bedrijf met 400 medewerkers en 300 voertuigen gespecialiseerd in groot bouwtransport binnen Nederland en naar het buitenland. „We vervoeren producten voor de bouw van een halve meter tot vijftig meter lang’’, aldus Van Kerkhof. „En van 500 kilo tot 150 ton.’’
Groene pioniers. Dat zijn Combex Group uit Eastermar en de IJB Groep uit Lemmer zeker. Bij beide gerenommeerde bedrijven staat duurzaamheid hoog op de agenda. Ook in hun partnership kiezen ze hier bewust voor. Sinds kort hebben ze een Nederlandse primeur: een elektrische vrachtwagen die nu ook zware betonladingen vervoert.


‘Aanschaf e-truck is onze next step in verduurzamen betonwereld’


Eind januari 2023 werd de e-truck officieel in gebruik genomen. Inmiddels brengt de vrachtwagen diverse vrachten per week naar de bouw.

Behalen doelstellingen
Ook bij Combex Group is de focus verder verlegd naar verduurzaming. „We doen hiervoor in 2023 een nulmeting en we maken een meerjarenplan voor de reductie. Daarmee hopen we dit jaar al te kunnen aantonen hoe we onze gestelde duurzaamheidsdoelstellingen gaan behalen. Op deze manier voldoen we ook aan de Corporate Sustainability Reporting Directive. Deze wordt vanaf 2025 verplicht voor bedrijven met onze omvang. De CSRD is een rapportageverplichting waarmee bedrijven laten zien hoe ze bijdragen aan de klimaatafspraak van minimaal 55 procent minder CO2-uitstoot in Europa in 2030.’’


Verantwoordelijkheid nemen

Van Kerkhof geeft aan dat de CRSD ervoor zorgt dat bedrijven ‘duurzaamheid’ niet alleen gebruiken als marketingtool. “De CRSD verplicht je om te doen wat je belooft. Dat willen we als Combex Group. We hebben onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. „Als wegvervoerbedrijf, inclusief de AB Texel Group, gebruiken we op jaarbasis meer dan zestig miljoen liter dieselolie. Die liters kunnen we niet morgen al volledig vervangen door stroom, want daar is het stroomnetwerk niet op voorbereid. We moeten alleen wel iets gaan doen. Daarom kijken we nu al concreet naar alternatieven.”


Vooroplopen

De inzet van elektrische vrachtwagens is volgens Van Kerkhof een veelbelovende manier om te verduurzamen. „Dit alternatief zijn we samen met de IJB Groep aan het onderzoeken. We doen dit om bij te dragen aan het klimaat, maar eerlijk is eerlijk: als we dit niet doen, staan we over vijf jaar ook achteraan. Dan hebben we onze elektrische aansluitingen niet voor elkaar, is de diesel misschien onbetaalbaar of zijn er bedrijven die niet meer met ons willen samenwerken, omdat we niet groen en schoon vervoeren. Dus ook voor ons geldt dat we voorop willen lopen, voor het bestaansrecht van ons bedrijf, voor onze medewerkers en de leefbaarheid in onze maatschappij.’’


Primeur
Om duurzaam te innoveren hebben Combex Group en de IJB Groep gezamenlijk geïnvesteerd in de eerste elektrische vrachtwagen die in Nederland zware ruwbouw betonproducten vervoert. De e-truck rijdt sinds eind januari van dit jaar rond. Combex Group kocht de Volvo FMX 6×2 Electric, de IJB Groep heeft het snellaadstation in Lemmer gefinancierd. „Doordat we hebben gekozen voor een batterij-elektrische truck, is het voor het eerst mogelijk om deze in te zetten bij zwaardere toepassingen’’, aldus Van Kerkhof. „In Nederland vindt al vervoer plaats door e-trucks, maar daarbij gaat het vooral om levensmiddelen bij stadsdistributie en geen bouwonderdelen die vele tonnen wegen. We hebben dus echt de primeur!’’


‘Een e-truck met zware ladingen is een primeur’


Volwassen vrachtwagen
De elektrische vrachtwagen is door Van Kerkhof en zijn wagenparkbeheerder getest in Göteborg. „De e-truck is nogal een investering geweest waarvoor we helaas geen subsidie konden krijgen’’, zegt hij. „De aanschaf is 3,5 keer zo hoog als bij een reguliere vrachtwagen. We wilden voordat we overgingen tot de aanschaf, eerst weten hoe volwassen deze vrachtwagen was. Volvo was toen nog de enige die dit type vrachtwagen verkocht. Ik wilde onderzoeken of we met deze truck alles kunnen doen, zoals we dat ook kunnen met een dieselwagen. Zo zijn we in Zweden onder meer zwaarbeladen heuvels opgereden. Toen geen enkel lampje op het dashboard ging branden en het allemaal als vanzelfsprekend reed, was ik overtuigd.
De e-truck is echt volwaardig in te zetten.’’

Gertjan van Solkema (links) en Frank van Kerkhof nemen graag gezamenlijk het voortouw in het verder verduurzamen van de betonwereld en de transportsector.


Inzet gelijk
Naast het beladen kunnen klimmen in heuvels, was ook de actieradius een belangrijk criterium voor de aanschaf. „Met een actieradius van driehonderd kilometer kunnen we een groot deel van het leveringsgebied van de IJB Groep bedienen’’, aldus Van Kerkhof. „Dat maakt de inzet gelijk aan die van een truck die op diesel rijdt. Dat was echt een voorwaarde. Natuurlijk zijn er wat aanpassingen nodig in de dagelijkse operatie, zowel bij de locatie van de IJB Groep als bij ons. Maar die zijn zo minimaal dat we deze next step in verduurzaming met elkaar wel durfden te zetten.’’


Onzekerheden
De e-truck rijdt nu sinds eind januari van dit jaar met succes rond. Dit is te danken aan onder meer de actieradius, het oplaadstation bij de IJB Groep, een chauffeur die is opgeleid om te rijden met deze truck, en een goede planning waarbij de wagen zo min mogelijk aan de kant staat. „Als je pioniert, betekent het dat je alles zelf moet uitzoeken. Je krijgt bovendien als eerste te maken met eventuele problemen’’, zegt Van Kerkhof. „Er zijn ook nog veel onzekerheden, maar die nemen we voor lief om te kunnen innoveren.’’


Trots
Van Kerkhof en Van Solkema geven aan dat de inzet van één e-truck nog wat weinig is. „We hebben het over een beperkt aantal vrachten per week. Op het totaal stelt het nog niet zoveel voor’’, zegt Van Solkema. „Toch zien we dit als een heel belangrijke stap in de verdere verduurzaming van de betonwereld. We zijn op een verstandige manier duurzaamheid aan het inzetten. We gaan daarmee voldoen aan de klimaatdoelstellingen die vanuit de overheid en door onszelf zijn opgelegd.’’ Van Kerkhof: „Als bedrijven met een redelijke omvang nemen we hierin graag het voortouw. Dat we deze gezamenlijke stap nu hebben gezet, daar mogen we echt trots op zijn. En wie weet hoeveel e-trucks we over een paar jaar hebben rondrijden.’’

www.combex.nl
www.ijbgroep.nl

(Visited 174 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten