In samenwerking met SDG House Groningen 09:14 Duurzaam / Circulaire economie, Onderwijs

‘Bewegen naar een betere wereld’

Laten zien dat het ook anders kan en verandering teweeg brengen in gedachten, gedrag en omgeving. Daar staat SDG House Groningen voor. De letters SDG staan voor Sustainable Development Goals, oftewel de 17 duurzame werelddoelen, opgesteld door de Verenigde Naties, die ervoor moeten zorgen dat de wereld in 2030 socialer, duurzamer en veiliger is. Met de opening van het SDG House Groningen in het onderwijs is Noorderpoort aanjager van deze SDG goals.

Toen vanuit Noorderpoort in september 2021 officieel een SDG House geopend werd, was zij de eerste organisatie in Nederland die vanuit het mbo onderwijs aan de diverse werelddoelen werkt. Bij Noorderpoort ligt de focus op de doelen 3 (goede gezondheid en welzijn), 4 (kwaliteit van onderwijs), 5 en 10 (gendergelijkheid en ongelijkheid verminderen), 8 (waardig werk en een eerlijke groei van de economie) en tenslotte 13 en 17 (klimaatactie en partnerschap om doelstellingen te bereiken).

Samenwerking
„Het laatst genoemde doel is een logische”, geeft projectleider SDG House Groningen Sharon Postma aan. „Wij zoeken nadrukkelijk de samenwerking met overheden, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en andere onderwijsinstellingen. Zo hebben we in de afgelopen paar jaar diverse projecten in samenwerking met het bedrijfsleven opgepakt. Maar ook de overheid en maatschappelijke organisaties zijn bereid tot samenwerking. Een voorbeeld is Zircus Zorry, waarbij meerdere organisaties zijn aangehaakt. Het is een hilarische circusvoorstelling, gemaakt en uitgevoerd door kunstenaars in samenwerking met studenten van de Rainbow Community van Noorderpoort Kunst en Multimedia. Kostuums worden bijvoorbeeld van recyclebare producten gemaakt (wol of denim) en het circus gaat vooral over inclusie, maar dan wel met een knipoog. Daardoor zijn we bijvoorbeeld in aanraking gekomen met bedrijven, hebben we de voorstelling gedaan bij de open dagen van Groningen Seaports en gaan we nu een bijdrage leveren aan Pride Groningen en Roze Zaterdag.”

Een ander voorbeeld is de samenwerking met robingood. Sharon: „Studenten maken tijdens stage en praktijkonderwijs bij dit bedrijf laptops en computers weer ‘schoon’ (refurbishing), waarna ze geschikt zijn voor mensen die bijvoorbeeld in een omscholingstraject zitten of die de aanschaf van een laptop niet kunnen betalen. Niet alleen sociaal maken ze zo een verschil, ook werken ze aan verduurzaming en circulariteit. Studenten zien op deze manier hoe dat werkt en welke impact dit op de verdere ontwikkeling van mensen kan hebben.”

Onlangs startte een project waarbij studenten voor het SDG House Groningen een Escape Room gaan ontwikkelen en bouwen rondom het thema circulariteit (SDG12). Studenten van Noorderpoort en Alfa-college gaan met docenten en experts uit het bedrijfsleven aan de slag om een zenuwslopende Escaperoom te bouwen waar je – als je niet op tijd ontsnapt- terecht komt in een apocalyptische toekomst. „In juni vindt het Voorkennisfestival plaats op het Paradigmterrein in Groningen, en hier lanceren we de Escape Room.” Studenten leren hier van alles wat ze op school niet leren. De Escape Room zal demontabel zijn en wordt beschikbaar gesteld voor educatieve doeleinden.

Uitdaging
Toen SDG House Groningen van start ging werd aanvankelijk breed ingezet, waardoor ook een breed publiek werd bereikt. „Maar, we zijn al vrij snel gaan focussen, om de diepte in te kunnen gaan”, legt Sharon uit. „Daarbij is het ook van belang dat docenten betrokken zijn en blijven. De SDG’s waar binnen Noorderpoort de focus op ligt, gaan volgend jaar mee in alle jaarplannen van de teams. Dat wordt nog een uitdaging, omdat er al zoveel op het onderwijs afkomt. Maar, wij denken dat op die manier de SDG’s beter onder de aandacht van de studenten kunnen komen.”

„We zien dat het werken aan SDG’s bij de andere onderwijs- en kennisinstellingen in Groningen: Alfa-college, Terra mbo en ook de Hanzehogeschool, steeds meer aandacht krijgt. Drijfveer van personen, de zogenaamde ‘Inner Development goals’ zijn hierin cruciaal.”
De projectmatige aanpak met het bedrijfsleven gaat goed, vindt Sharon. „Zo lopen er studenten stage in het bedrijfsleven, waarbij het thema duurzaamheid centraal staat. Dat werkt prima, studenten krijgen dan meteen feedback op de vraag welke maatregelen en acties realistisch zijn of niet. Het bedrijfsleven wil graag samenwerken met het onderwijs, maar het onderwijs is hierin vaak leidend, omdat er een rooster en een curriculum is die de kaders maken. Dit maakt het niet altijd makkelijk om te werken aan een betere wereld, maar alleen door samen te werken kom je daar achter en kun je onderzoeken hoe het anders en beter kan.”

„Niet alles wat we met elkaar willen kan, maar we leren wel heel veel van elkaar. We hebben in de afgelopen twee jaar in elk geval gemerkt dat studenten open staan voor de SDG’s. Zij voelen welke grote problematieken er spelen, en daar dragen ze zelf in meer of mindere mate ook aan bij. Maar door ze kennis te laten maken met alternatieven, door het zelf te ervaren dat het anders kan, gaan de ogen wel open.”


Het je een goed idee of wil je aansluiten bij een project? Neem dan contact op met SDG House Groningen, www.sdghousegroningen.nl.

(Visited 94 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten