In samenwerking met K&M Yachtservice in Makkum 09:22 Maritiem

Campagne zorgt voor groei studenten en werknemers maritieme sector

Kom aan Boord! Zo heet de campagne waarmee de maritieme sector in Fryslân jongeren en zij-instromers wil interesseren voor een opleiding en/of baan in de maritieme sector. En met succes, want zowel opleidingen als werkgevers signaleren een toename van studenten en nieuwe medewerkers. “Het is van belang om aandacht voor de maritieme sector te blijven genereren, dat biedt de meeste kans op nieuwe studenten en medewerkers”, zegt Bart Volbeda van Hatogkroller, verantwoordelijke voor de campagne en website.

Het begon ruim een jaar geleden met 8 afleveringen ‘Skipsbou foar begjinners’ bij Omrop Fryslân. Daar keken per aflevering tussen de 50.000 en 70.000 mensen naar. Een groot succes dat naar meer smaakte, zo vonden opleiders en werkgevers in de maritieme sector. De website Kom aan Boord zag het levenslicht, een website
waarop werkgevers hun vacatures kunnen plaatsen en onderwijsinstellingen hun opleidingen presenteren. In een jaar tijd heeft de website al 10.000 unieke bezoekers bereikt, maar nog belangrijker werkgevers en onderwijsinstellingen melden toenemende interesse in de maritieme sector.


Positieve geluiden
Zo geeft K&M Yachtservice in Makkum aan dat de campagne heeft geholpen bij het profileren als interessante werkgever en het aantal medewerkers als gevolg daarvan is gegroeid van 35 naar 65. Firda Maritieme Techniek in Sneek telt dit jaar 220
studenten, een groei van 10% ten opzichte van vorig jaar, ondanks een daling op het gebied van technische instroom. Ook de Maritieme Academie ziet een duidelijke groei in het MBO-onderwijs, met name in de binnenvaartopleidingen. En ook het aantal leerlingen in de scheeps- en jachtbouw is gegroeid. “Het zijn positieve geluiden uit het werkveld, die aangeven dat het genereren van aandacht tot succes leidt”, zegt Volbeda. “Daar hoop je altijd op, het is mooi als het door cijfers wordt bevestigd.” Overigens was niet alleen de website Kom aan Boord daar debet aan. Zo werd er een commercial in de bioscopen vertoond, werden er advertentie Maritieme Academie Harlingen,

duidelijke groei
mbo onderwijs met name in de binnenvaartopleidingen. Klas 4 zijn nu 6
leerlingen scheeps- en jachtbouw dus daar is sprake van groei.
De bioscoop heeft 66.200 mensen bereikt middels een commercial op groot scherm van januari t/m maart 32x in kranten verspreid over heel Friesland,
1.248.500 gecombineerd bereik in kranten geplaatst, spotjes op Omrop Fryslân
uitgezonden, werden er advertenties in bushokjes geplaatst, waar veel scholieren gebruik maken van de bus en werd er een commercial voor YouTube
opgenomen. Volbeda:” Daar gaan we uiteraard mee door.”


Wens
Dat is ook de wens van de deelnemende bedrijven en opleidingen. Immers, de dreiging van een tekort aan personeel speelt in vele branches. “Als de maritieme sector niet laat zien dat je er een leuke baan kunt krijgen, goed kunt verdienen en groeimogelijkheden hebt, dan gaan bedrijven het op langere termijn niet redden. Het feit dat de branche daar gezamenlijk in optrekt, maakt de boodschap alleen maar sterker.”
In 2024 wordt de campagne dan ook op volle kracht voortgezet. “De website wordt uiteraard aangevuld en met name op de socials gaan we het een en ander doen, zoals bijvoorbeeld op TikTok. Daarbij richten we ons ook op jongere kinderen die nog een keuze moeten maken. Kortom, hou het internet in de gaten, dan kun je bijna niet om Kom aan Boord heen.”


Website Kom aan Boord: In totaal zijn er zo’n 10000 unieke gebruikers (bezoekers) geweest op de website. We zien een duidelijke piek qua bezoek tijdens de start van het project. De 160 spotjes op Omrop Fryslân radio zijn naar schatting zo’n 3.000.000 keer gehoord. Dit komt neer op gemiddeld zo’n 18.000 à 19.000
luisteraars per keer dat de reclame op de radio te horen was.
De commercial (YouTube preroll) heeft daarnaast naar schatting 100.000 unieke
mensen kunnen bereiken. 8 afleveringen ’Skipsbou foar begjinners’ op
Omrop Fryslân, tussen 50.000 – 70.000 bereikte personen per aflevering
Advertenties in bushokjes, 2 weken in januari en 1 week in februari, veel brandherkenning gegenereerd, vooral bij doelgroep die de bus
neemt (scholieren etc).


www.komaanboord.frl

(Visited 48 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten