„De klant kiest bij ons voor ontzorging in mobiliteit.” Dat zegt directeur Ton Langbroek van Volvo Broekhuis in Groningen. De klant kan werkelijk voor al zijn mobiliteitsvragen bij het familiebedrijf terecht, tot en met het leasen van een elektrische fiets aan toe. Het is een gevolg van de veranderende markt waar men bij Volvo Broekhuis vroeg op heeft ingespeeld. Wat hetzelfde is gebleven is de betrouwbaarheid, veiligheid en kwaliteit van het merk Volvo. Want dat is nog steeds een belangrijke reden waarom de klant voor Volvo kiest.
En dat kan Langbroek zich goed voorstellen. „Van oudsher heeft Volvo bijvoorbeeld ingespeeld op het thema veiligheid. Dat gaat zelfs zo ver dat het streven er is dat er vanaf 2030 geen dodelijke ongevallen meer met een Volvo mogen plaatsvinden. Ambitieus? Ja, maar ik denk dat Volvo die woorden kan waarmaken.”
Baanbrekend
Niet voor niets is Volvo in de afgelopen decennia baanbrekend geweest met talloze innovaties op het gebied van veiligheid. De autofabrikant beschikt over een eigen veiligheidscentrum in Zweden. Revolutionair was de invoering van de driepuntveiligheidsgordel, die volgens officiële cijfers ongeveer 1 miljoen verkeersdoden heeft helpen voorkomen. Volvo was het eerste automerk dat de driepuntsgordel toepaste. Maar, ook met andere veiligheidsfuncties, zoals sensoren, die een ongeval kunnen helpen voorkomen en interieursensoren die in de gaten houden of je bij kennis bent, liep Volvo voorop.
‘Volvo streeft naar het zo veilig en comfortabel mogelijk vervoeren van mensen’
„De mens staat bij ons centraal”, vertelt Langbroek. „Het product komt op de tweede plaats. Dat betekent dat Volvo streeft naar het zo veilig en comfortabel mogelijk vervoeren van mensen. Vanuit die visie heeft Volvo altijd auto’s geproduceerd die de toets der kritiek glansrijk kunnen doorstaan en die zich kan meten met de concurrerende merken.” Sterker nog, met een Volvo kun je overal aankomen. Langbroek:„ Dat merken we echt. Het is een no nonsense merk. Het combineert de familieauto en zakenauto ineen, dat verklaart denk ik de populariteit van het merk. Of het nu gaat om werk, life style, vakantie, sporten; het maakt niet uit waar je een Volvo voor wilt gebruiken, het past.”
Mobiliteitsbudget
Een veranderende vraag in de zakelijke markt deed Volvo Broekhuis besluiten om Belga Fietsen in Groningen over te nemen. „Natuurlijk wordt er nog traditioneel geleased”, legt Langbroek uit. „Maar, we zien steeds meer ondernemers die hun medewerkers een mobiliteitsbudget geven, waarmee ze zelf kunnen bepalen hoe ze hun vraagstuk mobiliteit invullen. In de stad Groningen zien we bijvoorbeeld steeds vaker dat mensen kiezen voor een deelauto, waarmee ze de ritten naar hun klanten kunnen maken en daarnaast voor een elektrische fiets waarmee ze naar hun werk gaan.”
Elektrisch
Ook op het gebied van de elektrische auto is Volvo koploper. „Vanaf 2030 wil Volvo geen fossiele auto’s meer verkopen. En elk nieuw model dat op de markt wordt geïntroduceerd wordt volledig elektrisch. Onze verwachting is dat vanaf 2025 of 2026 geen enkele fossiele Volvo meer in Nederland wordt verkocht. Ja, wij merken dat de Volvo klant daar klaar voor is.” De klant kan daarbij kiezen uit een ruim assortiment modellen, in elke prijsklasse. Van de EX90, met 7 zitplaatsen, tot en met de kleinere SUV, de XC40.
Care bij Volvo
Zoals aangegeven is lease nog altijd populair, bij Volvo Broekhuis kan de klant kiezen voor financial – of operational lease. „Daarmee zijn we concurrerend in de markt. Steeds vaker kiest de klant echter voor Care by Volvo. Een flexibel auto-abonnement, waarbij je een vast maandbedrag betaald en een opzegtermijn van drie maanden hebt. Zeker in de wereld van de fiscale bijtelling van elektrische auto’s is dit een interessant alternatief, waar steeds meer klanten voor kiezen.”