Dat is het in Groningen gevestigde Amyyon. Het bedrijf bedient al meer dan 20 jaar zorgorganisaties en overheidsinstellingen in de gehele Benelux. Als gespecialiseerde leverancier voor food management, via het Amyyon FoodPro platform, kunnen zij alles wat de klant op dat vlak wenst helpen realiseren.
Wat houdt food management in? Directeur-eigenaar Jos Birken: „FoodPro ontzorgt zorgorganisaties en andere grote keukens volledig bij het samenstellen en verstrekken van verantwoorde maaltijden voor patiënten of cliënten.”
Verantwoorde samenstelling
Wanneer je als organisatie elke dag maaltijden maakt, dan moeten die een verantwoorde samenstelling hebben. Dat heeft niet alleen met het gebruik van bepaalde ingrediënten te maken, maar ook met het waarborgen van voedselveiligheid en hygiëne. Maar, in de zorg heb je ook te maken met dieetwensen, allergenen, het gebruik van zout of juist niet, kan een patiënt kauwen of niet, enzovoort. Met haar food management systeem stelt Amyyon organisaties in staat elk individu een menukeuze te laten maken, de gerechten die hij of zij krijgt automatisch af te stemmen op al die vereisten en ze ook nog bij het juiste bed of de juiste kamer te bezorgen. Dat gaat dan over het hele proces: van ingrediënten-inkoop, samenstelling, bereiding tot labeling en distributie.
Speciaal ontwikkeld met en voor de zorg
Bij Amyyon kennen ze de dagelijkse praktijk in de zorg goed. FoodPro is door Amyyon zelf, in nauwe samenwerking met ziekenhuizen en zorginstellingen, ontwikkeld. „We zijn trots dat we hiermee het meest complete product plus dienstverlening op het gebied van foodmanagement in de hele Benelux kunnen bieden” zegt Jos. “Het juiste eten draagt bij aan een sneller herstel, dat is onze visie.”
„Amyyon loopt daarin voorop, ook in het meedenken richting toekomst. Een systeem als FoodPro stelt zorginstellingen ook in staat om voeding een integraal onderdeel van het herstelproces te laten zijn. Zo is het nog niet overal, maar zo zou het wel kunnen en eigenlijk moeten zijn. Zie het als de derde pijler in de gezondheidszorg, naast medicijnen en therapie.”
„We geven advies voor wat het beste past bij de situatie van elke zorginstelling, we zorgen voor implementatie en ondersteunen gebruikers. De dagelijkse praktijk vraagt om veel opties en dat maakt het een behoorlijke uitdaging.”

Dichtbij en klantgericht
Amyyon staat dichtbij de klant. Niet alleen is het hele platform in-huis ontwikkeld, ook alle implementatie, support en andere dienstverlening gebeuren in huis, in Groningen. Dat geldt ook voor eventueel gewenste maatwerkoplossingen. Zoals bijvoorbeeld in een ziekenhuis in Belgisch Limburg is gebeurd. Daar kunnen patiënten nu hun maaltijden samenstellen, zoals ze dat ook in een restaurant zouden doen, uniek voor een ziekenhuisomgeving.
Made in Groningen
„Ook onze consultants en helpdesk zitten in Groningen, dus we staan klaar wanneer de klant ons nodig heeft”, geeft consultant food management Chris Urbach aan. „Dat kan gaan om kleinere of grote vragen. Bijvoorbeeld een vraag over het printen van menulijsten of een koppeling met een ingrediëntendatabase. Elk voedingsconcept kan worden ondersteund. ‘Komt wel goud mien jong’.”
Meerwaarde
De systemen van Amyyon zijn betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en vooral ook afgestemd op de specifieke behoeften van de gebruiker.
Daarnaast is Amyyon voortdurend bezig met meerwaarde leveren voor haar klanten. „Vooral in gebruiksvriendelijkheid zijn we bezig verdere stappen te zetten”, zegt Jos. „Maar, ook zijn we bezig met andere zaken zoals het toevoegen van intelligentie aan het platform, zodat het niet alleen operationeel, maar ook sturend kan worden gebruikt.”
„Op dit moment wordt FoodPro voornamelijk gebruikt bij het samenstellen en uitserveren van verantwoord samengestelde maaltijden aan een groep patiënten of cliënten met sterk uiteenlopende dieet-, allergie- en andere vereisten. De data die het systeem genereert en opslaat, kunnen ook gebruikt worden om te kijken hoe je patiënten nog sneller gezond maakt en cliënten gezonder houdt. Dat is waar het inbouwen van AI een enorme verbetering kan leveren.”
Solide basis, nieuw elan
Recent is het management van Amyyon vernieuwd en uitgebreid en groeit het bedrijf. De basis blijft hetzelfde: een betrouwbare partner die de regio kent en begrijpt wat zorginstellingen nodig hebben. Met de nodige verdieping, zegt commercieel directeur Jaap Hoogland.
„Belangrijke verbeterpunten zijn onder andere het bevorderen van eHealth om langer zelfstandig wonen mogelijk te maken, denk aan mensen die kleinschalig wonen. Verder het versterken van de samenwerking tussen zorgverleners en patiënten, het stimuleren van een gezonde leefstijl en het verbeteren van de communicatie en samenwerking binnen complexe zorgnetwerken.”
Amyyon is een Gronings bedrijf dat al meer dan 20 jaar actief is in IT-oplossingen. FoodPro en voedselmanagement vormen één van de productgroepen. De andere twee zijn CRM voor midden- en klein bedrijf en voor lagere overheden, en ICT-Beheer voor bedrijven in Noord-Nederland.
Wilt u zich oriënteren of heeft u een specifieke vraag? Jaap:„ Amyyon is benieuwd naar uw situatie en we maken graag vrijblijvend kennis om te kijken of we u kunnen helpen bij vraagstukken van uw zorgorganisatie. Ook komen we graag in contact om van gedachten te wisselen over ontwikkelingen en goed samenwerken in de keten.”
Bel 050-3115686 voor meer informatie of mail naar:
Jaap Hoogland: j.hoogland@amyyon.nl (voor vragen over FoodPro)
Chris Urbach: c.urbach@amyyon.nl (voor vragen over FoodPro)
Jos Birken: j.birken@amyyon.nl (voor vragen over Amyyon)





