De eerste fase van het project Wunderline nadert haar voltooiing; naar verwachting medio 2025 moet de treinreiziger de afstand Groningen – Bremen en vice versa in 2 uur en 26 minuten kunnen afleggen. De Wunderline is echter veel meer dan alleen sneller reizen per spoor. De provincie Groningen, Land Niedersachsen, Bremen en aangrenzende gemeenten in Nederland en Duitsland werken er gezamenlijk ook aan dat de reiziger van deur tot deur comfortabeler kan reizen. Dat betekent onder andere dat er is geïnvesteerd in de uitstraling en toegankelijkheid van de stations en de infrastructuur daar omheen. Kortom, de Wunderline zorgt voor sneller, beter en makkelijker reizen met de trein.
De Wunderline kent een geschiedenis die in 2012 begon met als wens het verbeteren van de spoorlijn tussen Groningen en Bremen. Reizen per spoor naar buurland Duitsland was in die jaren geen pretje en kostte veel tijd. Dat moest anders, zo vonden de initiatiefnemers van het eerste uur. De samenwerking tussen de diverse partijen in beide landen werd voortvarend opgepakt, totdat eind 2015 de Friesenbrücke, essentieel voor de verbinding tussen Groningen en Bremen, kapot werd gevaren. Dat zorgde voor een vertraging van de plannen.
Comfortabel reizen van deur tot deur
De werkzaamheden lagen echter niet stil. Naast het spoor voorziet het project Wunderline ook in een verbetering van de zogenaamde ketenmobiliteit. Om te zorgen dat inwoners woonachtig in de regio’s waardoor de spoorlijn loopt, deze gemakkelijk en comfortabel kunnen bereiken. Denk aan voldoende parkeerplaatsen, fietsenstallingen, maar ook toegankelijke infrastructuur. Alle aangrenzende gemeenten gingen daarmee aan de slag, om op die manier de Wunderline zo goed mogelijk bereikbaar te maken. Verder worden er twee nieuwe stations gebouwd, in Bunde en Ihrhove, om zo ook die regio goed te ontsluiten. Want met de Wunderline moet de bereikbaarheid van de regio ook beter worden.
Vanuit het oogpunt van duurzaamheid, economie en brede welvaart wordt het reizen per spoor ook in de provincie Groningen belangrijk gevonden. Niet voor niets wordt naast de Wunderline ook ingezet op de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Ook die laatste lijn profiteert van de Wunderline. „Waar mogelijk willen we synergie-effecten realiseren: de recente werkzaamheden tussen Hoogezand – Zuidbroek zijn daarvan een mooi voorbeeld en komen ook de Nedersaksenlijn ten goede”, legt Wunderline-projectleider Thijs Zondag uit.
Op de kaart
Op een groot deel van het traject richting Bremen en vanuit Bremen richting Groningen kon de trein bijna 10 jaar niet rijden vanwege de beschadigde Friesenbrücke. Volgens projectleider Zondag was er één voordeel dat de Friesenbrücke eruit lag. „De kapotte brug heeft het project Wunderline echt op de kaart gezet, vooral ook in Berlijn. Gevolg was natuurlijk dat er tien jaar lang geen treinverkeer mogelijk was en de komst van de Wunderline veel langer duurt dan in 2012 gedacht.”
Uitdaging
En daarmee stipt hij meteen een enorme uitdaging aan, want de reiziger moet terug de trein in, op een lijn die 10 jaar lang niet heeft gefunctioneerd. De kortere reistijd, het comfortabel reizen, de goede toegankelijkheid van de stations, de mogelijkheden om vanuit Leer en Bremen internationaal verder te reizen, de snellere verbinding tussen Nederland en Duitsland; het zijn maar enkele voordelen die de Wunderline biedt.
Dat moeten studenten, werknemers, toeristen en dagjesmensen gaan ontdekken. De 2 uur en 26 minuten die de reis van Groningen naar Bremen duurt, levert ten opzichte van vroeger 17 minuten winst op. Dat klinkt als weinig, maar spoorse investeringen gaan veelal over seconden of enkele minuten reistijdwinst. Dan is 17 minuten erg veel. Thijs Zondag: „De trein wordt steeds belangrijker in de mobiliteitsvraag van de burger, daar spelen we met de Wunderline op in. Op dit moment doen we er alles aan om de mensen te stimuleren de trein te pakken, zoals met een binnenkort te starten campagne, we denken dan ook dat het een groot succes wordt.”
Friesenbrücke: Technologisch hoogstandje in Europa
Overstappen
De Wunderline is een schakel tussen het regionale en internationale treinverkeer. Zo kun je vanuit station Leer overstappen op interessante bestemmingen, zoals Berlijn. Vanuit Bremen kun je verder reizen richting Scandinavië. En daarmee sorteert de Wunderline voor op de aanleg van de Lelylijn, die Nederland rechtstreeks met Scandinavië gaat verbinden. Grensoverschrijdend spoor staat hoog op de agenda van de EU; zeker binnen Europa moet reizen per spoor de toekomst worden.
Meer informatie: www.wunderline.nl