In samenwerking met NewDawn Robotics 09:22 Zorg, Life Sciences & Health, Innovatie / Onderzoek

Digitale assistent ontlast zorgmedewerker en drukt de kosten

Het tekort aan medewerkers neemt in allerlei branches toe, zeker in de zorgsector weten ze daar alles van. Sterker nog, deskundigen voorspellen een zorginfarct, wanneer we op de huidige weg doorgaan. Automatisering, robotisering en digitalisering kunnen een bijdrage leveren aan de oplossing, maar ook aan de toenemende kosten in de zorg. „Sterker nog, het verlaagt de kosten substantieel. Daarnaast geloven we in het continu verbeteren van de werkomgeving, waardoor het potentieel van de medewerkers optimaal tot uiting kan komen”, aldus Jos Bel en Marcel Funke van NewDawn Robotics.

Hoewel we in Nederland denken dat we op het gebied van automatisering en digitalisering al veel hebben bereikt, staan we nog maar aan de vooravond van een verdergaande digitaliseringsslag. Dat is de overtuiging van Jos Bel en Marcel Funke. NewDawn Robotics is actief in diverse sectoren van de zorg, zoals ziekenhuizen, GGZ, JGZ en Verpleeghuizen, Verzorgingshuizen en Thuiszorg.


Meer tijd
NewDawn Robotics begon in 2018 en heeft in korte tijd naam gemaakt in de zorgsector, een sector waarin administratieve taken een groot deel van de beschikbare tijd innemen. „Wat wij in grote lijnen doen is het verplaatsen van deze vaak handmatige en repetitieve administratieve taken naar intelligente automatiseringsoplossingen, bijvoorbeeld via de digitale assistent”, legt Jos Bel, oprichter van NewDawn Robotics, uit. „Daardoor wordt het werk leuker, krijgt de zorgverlener meer tijd voor de patiënt en worden de toenemende kosten gedrukt.”
Al voor corona was er sprake van personeelstekorten in de zorg, het idee was toen dat we dit met meer ‘handjes’ konden oplossen. Vervolgens verlieten tijdens corona 26.000 medewerkers de zorg, „en die komen niet meer terug, zo horen we in de branche”, geeft Bel aan. „Voeg daarbij de toenemende regeldruk en als gevolg daarvan meer administratieve handelingen, systemen die niet goed met elkaar samenwerken en het probleem is duidelijk. Sterker nog, uit cijfers blijkt dat zorgpersoneel 40 procent van de tijd aan administratieve taken kwijt is. Dat moet en kan anders.”


Aanpak uniek
„Natuurlijk zijn er meer partijen die hiermee bezig zijn, maar ik durf te stellen dat onze aanpak uniek is”, zegt Marcel Funke, klantsucces manager, aan. „Het is niet voor niets dat we door de HIMSS, (Healthcare Information and Management System Society, kennisleider en toonaangevend op het gebied van advies in de zorgwereld – red.) en het zakenblad Forbes uitgeroepen zijn tot pioniers in deze markt. We hebben al veel ervaring opgedaan in Canada en de Verenigde Staten, waar het probleem nog veel groter is. Met die ervaringen hebben we in de afgelopen jaren een methode ontwikkeld waarmee we upfront processen daadwerkelijk kunnen vereenvoudigen en standaardiseren, waardoor er aan de achterkant minder handelingen van de mens worden gevraagd om toch tot hetzelfde resultaat te komen.”


Bel: „Daarbij maken we gebruik van Artificial Intelligence en Robotic Process Automation, waardoor met name repeterende werkzaamheden tot een minimum beperkt worden en dat scheelt heel veel tijd. Ga bij een gemiddeld ziekenhuis maar eens uit van tussen de 32 en 36 specialismen, dan praat je over tientallen fte per ziekenhuis per dag. Allemaal tijd die niet meer vast zit in het proces, maar ingezet kan worden voor handen aan het bed. Daarnaast neemt de druk op de zorgmedewerkers af, terwijl het ziekenhuis kosteneffectiever kan opereren.”


Digitale assistent
Hoe werkt de digitale assistent? „Op het moment dat je een afspraak maakt in het ziekenhuis, wordt dit door de digitale assistent opgemerkt. Deze zorgt er vervolgens voor dat alle gegevens van de betreffende patiënt verzameld worden, zoals de medische achtergrond, de reden van verwijzing, de verwijsbrief van de huisarts en welke ingreep er moet plaatsvinden. En ook na de ingreep zorgt de digitale assistent ervoor dat alle gegevens bij een controlebezoek aanwezig zijn, waarbij ook alle uitslagen bekend zijn. Dit zorgt ervoor dat de betreffende afdeling veel efficiënter spreekuren kan draaien.”


Ook op verpleegafdelingen is de digitale assistent van toegevoegde waarde. „Op alle verpleegafdelingen waar de status van patiënten wordt besproken, moet je alle gegevens bij de hand hebben. Dat kost in de praktijk veel tijd, immers er moeten vaak gegevens uit verschillende systemen worden gehaald. De digitale assistent neemt dat werk uit handen, waardoor er veel tijd kan worden bespaard en er meer tijd is voor overleg.”


Enthousiasme
De markt vindt de aanpak van NewDawn vooral nog spannend. „Maar, waar we het systeem hebben ingevoerd staan ze nog net niet te applaudisseren”, voegt Funke toe. “We laten niet alleen zien hoe het werkt, maar vooral dat het werkt. Vervolgens zie je de sceptische houding veranderen in enthousiasme.” Sterker nog, dat de digitale assistent haar werk doet, blijkt uit een reactie van een klant waar NewDawn onlangs 4 digitale assistenten heeft geïmplementeerd. „Deze klant bespaart op jaarbasis 2400 uur aan administratieve lasten, kostbare tijd die nu elders ingezet kan worden. Het is daarom niet de vraag of maar wanneer zorgaanbieders hier mee aan de slag gaan. Zeker nu er een enorme vraag naar personeel is, zijn we verplicht na te denken over het toekomstbestendig maken van organisaties en de inzet van arbeid. Innovatie vormt daarin een belangrijk deel van de oplossing, daar zijn wij van overtuigd.”

newdawnrobotics.nl

(Visited 53 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten