In samenwerking met Trinn 11:50 Zorg, Life Sciences & Health

Een andere aanpak van klachten en verzuim

Hoe zet iemand de juiste stap richting een gezond, vitaal en fijn leven?
‘De intensieve behandeling door een combinatie van bewegingsdeskundigen en (GZ-)psychologen onder e´e´n dak is voor mij de uitkomst geweest om te leren omgaan met mijn klachten’, aldus een client. Kernachtiger kan de aanpak van Trinn Zorg re-integratie en revalidatiecentrum in Groningen niet worden omschreven. Trinn kijkt verder dan alleen de klacht.

„We kijken naar de persoon als geheel, waarbij zowel het lichamelijke, mentale als sociale aspect een rol speelt”, zegt bewegingsdeskundige en re-integratiespecialist Tianda Adigwe. Samen met Lisa Bos (bewegingsdeskundige, re- integratiespecialist) en Anna de Hoog (psycholoog) richtte ze een klein jaar geleden Trinn op. Trinn is Noors en betekent stap; een stap vooruit, een eerste beweging, de trede van een ladder. De juiste stap richting herstel of het voorkomen van verzuim is voor velen complex. Niet voor Trinn. Trinn helpt mensen met de juiste stap naar een gezond, vitaal en fijn leven. „We werken eraan dat mensen duurzaam hun volledige potentieel kunnen inzetten. Voorkom of herstel van klachten en neem (weer) deel aan het mooie leven dat we hier in het Noorden kennen.”


Vaak te laat met de juiste stappen
‘Nait soezen, moar deurbroezen’, zo luidt een bekende Groninger uitdrukking. Het komt erop neer dat je het druk hebt, eigenlijk te druk, en altijd maar doorgaat. Totdat het niet meer kan. „En dan is het vaak te laat”, legt Tianda uit. „We zien veel cliënten die te lang zijn doorgegaan, door wat voor omstandigheden dan ook.”
Als voorbeeld noemt ze de man die al heel lang wist dat hij op z’n werk niet op z’n plek zat. „Door privéomstandigheden bleef hij dit werk echter doen. Toen het thuis vervolgens wat rustiger werd, zakte hij op z’n werk door z’n benen. Hij was opgebrand. En nog erger, hij belandde passief op de bank en durfde het huis niet meer uit.” Waarom genoegen nemen met klachten, beperkingen en een verminderde levenslust?


Geen wachtlijsten
De eerste stap naar herstel was de moeilijkste, maar wat is deze man blij dat hij in contact kwam met de deskundigen en de aanpak van Trinn. „Praten kan altijd. Gezonde mensen hebben zogezegd 100 doelen, iemand met klachten vaak maar 1: ervan afkomen!”, zegt Lisa. Het mooie is dat je bij Trinn snel aan de beurt bent. Door de andere aanpak kennen ze geen wachtlijsten. Die aanpak is bijzonder te noemen, namelijk een kortdurend intensief traject waarbij zowel het mentale als fysieke aspect aandacht krijgt. In 6 of 12 weken staat een ervaren multidisciplinair team klaar voor de begeleiding van de client en zijn of haar omgeving. Tijdens het 12 weken traject krijgt iemand maar liefst 62 contactmomenten. „In de eerste weken staat een combinatie van themasessies en bewegen centraal. Daarbij werken we vooral in groepen, daar hebben we zeer goede ervaringen mee. Samen stappen zetten verbindt”, laat Lisa weten.


Met name het intensieve traject onderscheidt Trinn van andere aanbieders. „Wij horen verhalen van mensen met een burn-out die één keer per week een contactmoment hebben met bijvoorbeeld een psycholoog of burn-out coach. Je kunt je voorstellen dat een intensief kortdurend traject met 62 contactmomenten met een multidisciplinair team effectiever en efficiënter is dan een regulier traject. Bij een standaardbehandeling ben je al gauw 13 tot 18 maanden verder. Wij kiezen daar bewust niet voor en daarom hebben we ook alle disciplines onder één dak. Cliënten hoeven bij ons maar e´e´n keer hun verhaal te vertellen, dat is wel zo prettig. Ook de omgeving heeft er baat bij dat mensen gezond en met plezier door het leven gaan. Uitval komt iedereen duur te staan. Hoe langer de uitval voortduurt, des te prijziger het voor de cliënt, thuisomgeving en werkgever is.”


Luisteren
„Na de eerste drie weken wordt het tijd voor de cliënten om de geleerde handvatten in de praktijk te brengen en in hun eigen omgeving te experimenteren”, gaat Anna verder. „Op deze manier leert de cliënt zijn of haar lichaam steeds beter kennen en opnieuw te vertrouwen. Leer luisteren naar bepaalde signalen, zodat ook later op tijd kan worden ingegrepen. Oftewel, probeer een klacht altijd voor te zijn. Zo kan iedereen met plezier zijn of haar potentieel benutten.”


De omgeving, zoals een naaste en de werkgever, wordt vanaf het begin bij het traject betrokken. „Om te voorkomen dat iemand na afloop van een traject in dezelfde valkuilen stapt, helpt het dat de omgeving op de hoogte is van het proces dat de client doorloopt. We vinden steun erg belangrijk en dat is waarom we een cliënt vragen een vertrouwenspersoon mee te nemen naar sommige gesprekken.”


Groep
Zoals aangegeven wordt er bij Trinn in groepen gewerkt. Anna: „Dat is voor een aantal mensen in eerste instantie een drempel. Eenmaal kennisgemaakt met groepsgenoten weten ze al snel dat ze niet de enige zijn. Dat helpt tijdens en na het proces. Het leuke is dat we zien dat sommige groepen naar elkaar toe groeien. Er ontstaan Whatsapp-groepen, waarbij mensen ervaringen met elkaar delen. Juist omdat ze met elkaar deze reis hebben gemaakt, kunnen ze als ze vervolgens nog ergens mee zitten, elkaar ook met stappen verder helpen. Bij Trinn blijft de deur altijd open staan. Dat past bij de manier waarop wij werken. Mensen helpen stappen zetten stopt nooit!”


In contact blijven
Er is namelijk veel te doen, zo weten ze bij Trinn. Lisa: „Maar liefst 1,6 miljoen van de werkende mensen heeft burn-out klachten. Mensen lopen over het algemeen veel te lang met hun klachten door en dat is niet nodig.” Tianda vult aan: „Hoe langer het verzuim duurt, hoe hoger de verzuimkosten worden. Bij Trinn begint een client over het algemeen in de vierde week met re-integreren: dit kan een werkgever al gauw tienduizenden euro’s per medewerker per jaar aan verzuimkosten schelen. Wij adviseren werkgevers om in contact te blijven met hun medewerkers en dan met name op het persoonlijke vlak. ‘Hoe gaat het echt met jou?’ is daarbij een belangrijke vraag. Kom je er niet uit, schakel dan Trinn in. Ook met werkgevers gaan we in gesprek om mee te denken over welke stappen bepaalde vraagstukken nodig hebben. Heb je een vraag? Stel hem gewoon. Het gaat om de gezondheid van ieder mens.”


trinn-zorg.nl
Hoe zet iemand de juiste stap richting een gezond, vitaal en fijn leven?
‘De intensieve behandeling door een combinatie van bewegingsdeskundigen en (GZ-)psychologen onder e´e´n dak is voor mij de uitkomst geweest om te leren omgaan met mijn klachten’, aldus een client. Kernachtiger kan de aanpak van Trinn Zorg re-integratie en revalidatiecentrum in Groningen niet worden omschreven. Trinn kijkt verder dan alleen de klacht. Een andere aanpak van klachten en verzuim.

trinn-zorg.nl

(Visited 195 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten