In samenwerking met Kwant Controls 15:24 Maritiem

Innovatie als inspiratie voor voortdurende optimalisatie

Kwant Controls in Sneek is wereldwijd ontwerper en fabrikant van de meest betrouwbare nautische besturingen en voortstuwingssystemen. Innovatie vormt de dagelijkse inspiratie om hendels en systemen te verbeteren. Coen de Keijzer en Erik Miedema over haptische besturing en maatwerk in veiligheid en betrouwbaarheid.

„We weten precies wat we ooit aan welke klant wereldwijd hebben geleverd, van ieder product staat een volledig dossier in de kluis of in ons systeem”, zegt directeur eigenaar Coen de Keijzer met gepaste trots. „We zijn geen servicebedrijf, maar kunnen iedere klant altijd helpen als er een vraag of storing is. Betrouwbaarheid was altijd al van belang en wordt steeds nog belangrijker. Een product of systeem van Kwant belichaamt dat, ook al is het 20 of 30 jaar geleden ingebouwd. Meer dan 90 procent van de service aanvragen worden van hieruit opgelost, de rest doen we aan boord, waar het schip ook is. We zijn trots op wat we ontwerpen en maken en beseffen waarvoor het dient. Van daaruit werken we continue aan verbetering. Van onze productie, van onze processen, van de manier waarop we producten ontwikkelen, hier in huis en op locatie met en voor onze klanten. Al decennia geleden introduceerden we eerste gemotoriseerde bedieningshendels, we zijn de uitvinders van het elektrische as-systeem (ELAS). Volgens die bewezen technologie zijn we nu toe aan de zesde generatie, waarbij het draait om een constant hoger niveau van volledig geïntegreerde tastzin en beweging (haptiek). Dankzij de ingebouwde hoogwaardige haptische besturingsalgoritmes en de technologie maken we bidirectioneel interactie tussen de operator en machines mogelijk. Het betekent de ultieme combinatie van menselijke bedieningservaring, techniek en data. De uitspraak dat de kapitein letterlijk alles in handen heeft, krijgt daarmee een andere dimensie, een diepere betekenis met een hogere mate van veiligheid en betrouwbaarheid.”

Besturingstechniek in optima forma

Erik Miedema, key accountmanager van Kwant Controls, draagt die veiligheid en betrouwbaarheid bij allerlei klanten wereldwijd uit. Zijn opleiding als werktuigbouwkundige vulde hij aan met een met een commerciële HEAO- studie. Het is voor zijn werk een perfecte combinatie, zegt Miedema. „Wat we doen is techniek in optima forma en dat vertaal ik naar klanten en opdrachtgevers in de top tien in onze wereld.”

De laatste jaren groeit Kwant Controls hard, ook al staat de nieuwbouwmarkt door wereldwijde leveringsproblemen onder druk. „Met name in de refits gaat het heel goed. Er zijn veel schepen gebouwd die nog jaren mee kunnen; alleen alles dat er aan systemen aan boord staat, wordt op enig moment weer vervangen en dat levert voor Kwant Controls veel potentieel op. We zitten dicht op onze klanten: we zijn gewend samen met hen maatwerk te leveren in de ontwikkeling en de integratie van klant – en schip specifieke hendels en systemen. Het zijn vaak meerjarige trajecten, waarbij je elkaar uitdaagt om de volgende stap te zitten in ontwikkeling. Daarom werken we samen met toonaangevende opleidingen, universiteiten en innovatieve bedrijven. We hebben een nuchtere en open houding om de beste op ons gebied te zijn. Ervaring combineren we met creativiteit en nieuwe inzichten. Onze producten en processen voldoen aan de hoogste standaarden en kwalificaties en tegelijk leggen producten een paar jaar op dak om de invloed van het weer te kunnen testen.”

Beheersen van complexiteit

In de testruimte in Sneek staan tal van bedieningshendels en systemen naast elkaar. „Kijk, deze azimut hendel staat ingesteld op de maximaal mogelijke roeruitslag die je met een honderden meters lange ferry in een bepaalde haven nog veilig kunt maken. Deze is ingesteld op een zo duurzaam mogelijk verbruik tijdens de reis. Voel maar wat er gebeurt als je gaat sturen. Leef je uit.” Tegendruk van de hendel houdt me bij allerlei bewegingen bij de les en als ik even loslaat, springt de hendel automatisch terug naar de nulstand. Techniek grijpt in waar ik als mens faal, wanneer ik te veel gas geef of net te veel roeruitslag wil maken waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Het is voor mensen aan wal vergelijkbaar met het systeem “lane assist” in auto’s. „En zo kun je zelfs op termijn aanvaringen voorkomen. Het systeem reageert aan de hand van de data die we ingeven en helpt de mens zo veilig en efficient mogelijk te varen en te manoeuvreren. We kunnen maatwerk maken voor mens en schip. De een heeft liever een lichter te bedienen hendel, de ander wil liever meer tegendruk. Of je wilt het kunnen aanpassen naarmate je langer achter de knoppen zit; ergonomie is een van de factoren die we kunnen vertalen naar de techniek en technologie in onze besturingssystemen en hendels. Door de mogelijkheden om complexe hoeveelheden data te combineren in bedieningshendels, zijn de mogelijkheden van haptiek aan boord fascinerend groot. Alleen al met de toenemende regelgeving rond vergroening en verduurzaming, kun je zo heel veel besparing realiseren. Met haptische feedback leer je de mens zich bewust te worden en te blijven van zijn handelen en kunnen we de complexiteit van alle systemen aan boord steeds beter integreren. Het vergroot de veiligheid, betrouwbaarheid en efficiency.”

Kwant Controls

(Visited 36 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten