Van boer tot consument en alle schakels ertussenin: bij agri- en foodketens komt een strakke regievoering kijken. „Temeer omdat het verkleinen van de ecologische voetafdruk hoge prioriteit heeft”, vertelt René Dale, CEO van Oldenburger|Fritom in Veendam. Al sinds de oprichting in 1917 behoren Noord-Nederlandse bedrijven in de agrifoodsector tot de klantrelaties van de innovatieve en internationale logistieke dienstverlener. „De ontwikkelingen in deze sector zijn dan ook nauw verweven met onze logistieke oplossingen hierin.
Oldenburger|Fritom anticipeert continu op hetgeen voor haar klantrelaties belangrijk wordt. „We streven ernaar om onze dienstverlening naadloos te laten aansluiten op hun strategie en bedrijfsvoering”, verduidelijkt Dale. „Het is onze missie om binnen duurzame partnerships waarde toe te voegen aan de keten van onze klantrelaties. Door conceptueel denken willen we ons hierbij onderscheiden in kwaliteit, duurzaamheid en innovatie. Ons partnership met zetmeelconcern Avebe, dat terugvoert naar begin jaren tachtig, is hier een goed voorbeeld van. Destijds zijn de Gebroeders Oldenburger met transport tussen de verschillende vestigingen van Avebe begonnen. Het viel de broers bij nat weer op dat aardappelzakken in de tot dan toe gangbare vrachtwagens met open laadbak beschadigd raakten. Daarop investeerden zij in tautliners met een vast dak en opschuifbare zijkleden. Een noviteit in die periode.”
Internationaal transport
Inmiddels organiseert Oldenburger|Fritom niet alleen wegtransport door heel Europa, maar ook wereldwijde luchtvracht, zeevracht en intermodaal transport. „We beschikken over de AEO-vergunningen voor douane en veiligheid, we zijn IATA-lid en Erkend Agent. Daarnaast hebben we een vestiging op Schiphol Airport en een Security Restricted Area (SRA) in Veendam.” Ook op het gebied van lucht- en zeevracht verdiept Oldenburger|Fritom zich continu in de business van haar klantrelaties. „Zo hebben we voor Avebe een speciale verpakking ontwikkeld waarmee beschadiging van zetmeelderivaten tijdens luchtvracht tot een minimum wordt gereduceerd.”
Het verpakken zelf is onderdeel van de value added services (VAS) die Oldenburger|Fritom verleent en vindt plaats in hun warehousefaciliteiten. „De basis voor onze gecombineerde dienstverlening van transport en warehousing werd eveneens gelegd door de Gebroeders Oldenburger. Indertijd lieten zij onder andere voor Avebe meerdere stalen bedrijfshallen bouwen op onze huidige locatie aan De Zwaaikom in Veendam. Daarmee waren de broers begin jaren negentig het eerste kleine transportbedrijf in het Noorden dat vervoer met opslag op omvangrijke schaal combineerde.” Aannemer Remco Ruimtebouw was verantwoordelijk voor de bouw en werd in 2018 opnieuw benaderd door Oldenburger|Fritom.
Warehousing
„Deze keer omdat er door de toenemende vraag ruimtegebrek was ontstaan bij ons in Veendam.” Binnen een jaar werd een state-of-the-art distributiecentrum gebouwd volgens het hoogste BREEAM-niveau: 5-sterren Outstanding. „BREEAM is het duurzaamheidskeurmerk voor gebouwen met minimale milieu-impact en wordt wereldwijd toegepast. Bij de oplevering in 2019 waren we de eerste logistieke dienstverlener in het Noorden die zich volgens het hoogste BREEAM-niveau had laten certificeren”, zegt de CEO trots. „Ons distributiecentrum is behalve energieneutraal ook hydrologisch neutraal. Verder besloten we tijdens het nieuwbouwtraject om ook ons bestaande warehousecomplex in Veendam te renoveren volgens BREEAM-maatstaven.” De ambitie om volgens het hoogste duurzaamheidsniveau te bouwen werd versterkt door de aardbevingsproblematiek in de provincie Groningen. „Ons distributiecentrum is daarom aardbevingsbestendig gebouwd en heeft geen gasaansluiting.”
Ketenmanagement
Met een wereldwijd netwerk vervult Oldenburger|Fritom de rol van ketenregisseur in diverse sectoren, waaronder hightech, packaging, healthcare en fast moving consumer goods. Voor klantrelaties in de agrifoodsector zoals Avebe en Kikkoman, marktleider in Japanse sojasauzen, gebeurt dit onder de noemer Food Grade Logistics. „Hierin bieden we een totaalconcept op maat. Door onze jarenlange ervaring weten we als geen ander dat voedselveiligheid en hygiëne in deze sector ontzettend belangrijk zijn. Daarom is een deel van onze warehousefaciliteiten temperatuur gecontroleerd en exclusief ingericht voor de betreffende klantrelaties.”
De faciliteiten hebben een hygiënisch design en zijn vormgegeven volgens strikte normen en protocollen die binnen de voedingsmiddelenlogistiek gelden. „Onze medewerkers zijn aanvullend getraind en we zijn gecertificeerd volgens ISO 22000 en FSSC 22000 voor voedselveiligheid en -kwaliteit. We voldoen aan de strengste normen volgens de HACCP-principes van de Codex Alimentarius. Dankzij onze geavanceerde IT-infrastructuur wordt daarbij real-time orderinzicht en traceerbaarheid in de gehele keten verkregen. Bovendien geven onze business analyse tools inzicht in elk procesdetail. Denk bijvoorbeeld aan voorraadnauwkeurigheid maar ook aan seizoensinvloeden en marketingeffecten.”
Duurzaamheid
Dale noemt vervolgens dat bij ketenmanagement de focus op duurzaamheid de afgelopen jaren sterk is toegenomen. „Het verkleinen van de ecologische voetafdruk heeft ook binnen agri- en foodketens hoge prioriteit. Het is juist voor ons als ketenregisseur belangrijk om hierin proactief te handelen en onze verantwoordelijkheid te nemen voor de effecten van onze dienstverlening. Daarom is duurzaam ondernemen in onze strategie verankerd en zijn we gecertificeerd volgens niveau 4 van de MVO Prestatieladder. We richten ons bijvoorbeeld op het verminderen van onze CO2-uitstoot, circulaire afvalstromen en het gebruik van hernieuwbare energie.”
‘Door conceptueel denken willen we ons onderscheiden in kwaliteit, duurzaamheid en innovatie.’
De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties (VN) maken deel uit van het gestructureerde MVO-beleid van Oldenburger|Fritom. Datzelfde geldt voor sociale duurzaamheid, waarbij partnerships worden aangegaan met maatschappelijke organisaties en sportclubs in de regio. „Daarnaast hebben we eveneens een duurzame partnershiprelatie met verschillende regionale onderwijsinstellingen. Oldenburger|Fritom wil actief bijdragen aan het regionale opleidingsaanbod en ervoor zorgen dat kennis en kunde in Noord-Nederland behouden blijft.”
Lean Six Sigma
Voor het optimaliseren van de gehele leverketen past Oldenburger|Fritom de Lean Six Sigma methode toe. „Met Lean Six Sigma, waarin de klant altijd centraal staat, kunnen concrete en duurzame resultaten geboekt worden door de focus op ‘continuous improvement’. Onze medewerkers zijn hierin allesbepalend. Daarom volgen zij allemaal een Lean Six Sigma belt-training, die grotendeels intern wordt gegeven door onze Continuous Improvement Manager die Master Black Belt gecertificeerd is. Ter aanvulling hierop, hebben we als organisatie onlangs het ISO 13053-1 certificaat behaald. Deze internationale norm verduidelijkt de vereiste competenties in Lean Six Sigma. Het doel van onze innovatieve trainingsstrategie is om alle schakels in de keten te versterken op weg naar een duurzame toekomst.”
Familiebedrijf Oldenburger|Fritom maakt deel uit van de Fritom Logistic Solutions Group. Met ruim 700 medewerkers behoort de Fritom Group tot de top van logistiek dienstverleners in Nederland. Oldenburger|Fritom is gevestigd in Veendam, Emmen, Tatabánya (Hongarije), Bergamo (Italië) en op Schiphol Airport. Vanuit deze vestigingen voert Oldenburger|Fritom de regie over wegtransport, luchtvracht, zeevracht, intermodaal transport, warehousing, value added services (VAS) en e-fulfilment.