Dat zegt Eugène Tuijnman, oprichter en CEO van SLTN, met vestigingen in Leeuwarden en Hilversum. Het bedrijf ligt op schema om dit jaar een groei van ruim 20% te realiseren tot 250 miljoen euro en is met 600 medewerkers inmiddels een groot IT-bedrijf. „Met de flexibiliteit van een MKB-bedrijf”, voegt Tuijnman er veelbetekenend aan toe. Hij noemt het 1 van de 3 heipalen waarop SLTN is gebouwd, naast flexibiliteit zijn dat specialisatie en partnerschap.
Hard werken, doorzetten en geluk hebben noemt Tuijnman als belangrijkste ingrediënten voor de groei van SLTN, opgericht door hem in 1997. „We hebben de drive, zijn flexibel en zijn gespecialiseerd, dat onderscheidt ons in de markt.” Als voorbeeld noemt hij het feit dat SLTN meteen de producten inkoopt voor de klant, nadat de offerte is getekend. „In de praktijk duurt het vaak nog een paar weken voordat de formele inkoopopdracht volgt, maar dankzij onze expertise weten we wat de klant nodig heeft en bestellen we de producten alvast. Dat scheelt tijd.”
Zekerheid
Tuijnman ziet dat steeds meer ondernemers en organisaties voor zekerheid kiezen en hun IT volledig aan SLTN uitbesteden. „Wij vinden het belangrijk dat we een klik, een goed gevoel, hebben met onze opdrachtgevers. Kijk, je kunt overal een auto kopen, maar voor het onderhoud ga je toch naar iemand die je vertrouwt en de kwaliteit levert die je mag verwachten. Dat doet SLTN.”
Niet voor niets heeft het bedrijf medewerkers in dienst met een ‘forse werkervaring’, zoals Tuijnman het noemt. „Het werk- en denkniveau is HBO, dat wordt met name geëist door de overheid, waar SLTN diverse ministeries, provincies en gemeenten als klant hebben. Daarnaast is “learning on the job” heel belangrijk om de kennis op niveau te houden.”
Hoogste status
Future Proof IT, dat is de slogan waarmee SLTN bekend wil staan. En dat is niet voor niets. „Wij hebben de hoogste status in IT, die je wereldwijd kunt krijgen en daarvoor moeten we veel certificaten behalen. En dat is wat de klant natuurlijk merkt. Onze medewerkers beschikken over het hoogste kennisniveau maar zijn ook goed in omgang met klanten. En de IT-producten zijn altijd A-merken waarvan we weten dat ze nog jaren meegaan.”
„Zoals aangegeven besteden bedrijven en organisaties hun volledige IT aan SLTN uit en betalen daarvoor per maand een vast bedrag, een soort leaseconstructie dus. Als opdrachtgever heb je dan voorspelbare kosten, terwijl je zeker weet dat de IT binnen je bedrijf of organisatie “up to date” is én blijft en bovendien veilig is.”
Aansprakelijk
Dat is niet alleen vanwege de cybercriminaliteit van belang, maar ook omdat de wet- en regelgeving is aangepast. Tuijnman:„ Wanneer gegevens op straat komen te liggen ben je inmiddels ook als bestuurder persoonlijk aansprakelijk, daar is iedereen inmiddels van doordrongen. En heb niet de illusie dat je te klein bent en hackers het niet op jou hebben voorzien. Zo werkt het echt niet.”
Naast technische veiligheid gaat het ook om data governance, oftewel wie mag er aan welke data komen en hoe ga je als bedrijf daar mee om. „Dat is een volgende stap in veiligheid, waar bedrijven en organisaties druk mee zijn. Ook hierbij speelt de aansprakelijkheid een grote rol. Dat geldt ook voor ons natuurlijk. Wanneer SLTN de IT van een opdrachtgever beheert, leggen we in een gezamenlijke verwerkersovereenkomst vast hoe wij met data om dienen te gaan. Daar kunnen en willen wij geen enkel risico mee lopen.”
Bewustwording
Een bedrijf of organisatie loopt vooral risico door fouten of vergissingen van medewerkers. „Circa 90 procent van alle cyberlekken ontstaat door toedoen van de mens, bijvoorbeeld doordat op een verkeerd linkje is gedrukt. En dat gebeurt sneller dan je denkt. SLTN biedt awareness cursussen aan, vooral omdat we denken dat heel veel vergissingen te voorkomen zijn. Het gaat om bewustwording, je gezond verstand gebruiken en de rust pakken, ook al moet je nog tientallen mails verwerken.”
De digitalisering van de samenleving neemt enorm toe. Corona was daar onder andere de katalysator voor. „Een deel daarvan is blijven hangen, zo is vergaderen via de computer nog steeds gemakkelijk. En zo kan ik meer toepassingen noemen die we sinds Corona hebben ontdekt. Onze verwachting is dat aan die verdere digitalisering geen einde komt, integendeel. Kijk alleen maar naar de mogelijkheden van Artificial Intelligence. Binnen de brancheorganisatie NL Digital maken we nu afspraken hoe we daar mee om moeten gaan, zeker als het op ethiek aankomt. Wat mag een drone bijvoorbeeld wel of niet en datzelfde geldt voor een robot.”
2023
De ontwikkelingen gaan dus razendsnel en bedrijven en organisaties moeten alle zeilen bijzetten om bij te blijven. Volgens Tuijnman zal IT in 2023 duurder worden. „Een gevolg van de sterke dollar, de hogere rente, personeelskosten en het feit dat IT veel stroom kost. Maar, hebben we een keuze? Nee, ik ken geen enkel bedrijf waar IT geen belangrijke rol speelt. Daarom gaan we in gesprek met onze klanten en maken we duidelijk dat ze rekening moeten houden met hogere kosten. Het overkomt ons ook en we hebben er geen invloed op. Vanuit een maatschappelijke betrokkenheid kijken we wel wat de consequenties zijn. Dat vinden we belangrijk en zo treden we onze klanten ook tegemoet.”
Vorig jaar was SLTN hoofdsponsor van Indoor Friesland. „Ook zij hadden te maken met forse kostenstijgingen, maar mede dankzij ons hoofdsponsorschap kon het evenement doorgaan. De 80 kaarten die we elke dag als onderdeel van de deal kregen, hebben we uitgedeeld aan mensen die normaal gesproken niet bij een dergelijk evenement aanwezig kunnen zijn. Dat was leuk om te doen.”