In samenwerking met Lubbers Logistics 12:06 Transport, Logistiek & Mobiliteit

Lubbers Logistics op zijn best bij complex transport

Lubbers Logistics speelt volgens commercieel directeur Maarten Bedaf ‘Champions League’. ,,Het zit in ons dna om de beste te willen zijn. We voelen ons goed bij complexe transportvraagstukken, die we van begin tot eind uitvoeren voor onze internationale klanten.’

Wat in 1929 in Schoonebeek begon met het wegtransport van vee, is inmiddels uitgegroeid tot een onderneming met meerdere vestigingen in Nederland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Denemarken, Noorwegen, Roemenië en Turkije. Ondanks die enorme expansie heeft Lubbers Logistics Schoonebeek overigens nooit verlaten, ook daar is het bedrijf nog steeds gevestigd. ,,Sterker nog, we hebben ook nog steeds de sfeer van een familiebedrijf, terwijl er in heel Europa zo’n vierhonderd mensen bij ons werken’’, zegt Bedaf.


Oprichter Geert Lubbers verruilde na de Tweede Wereldoorlog het vervoer van vee voor het transport van upstream activiteiten in olie en gas, dat in de omgeving op grote schaal gewonnen werd. ,,Nog steeds zijn we actief in wat we tegenwoordig de energiesector noemen. En in de loop der tijd zijn we met onze klanten in die sector meegegroeid. Als zij zich in het buitenland vestigden, vestigden wij ons ook in dat land en voerden het werk uit met lokale mensen.’’ Transport is voor Lubbers met recht een breed begrip te noemen, want de lijst met diensten is lang. Er vallen bijvoorbeeld ook boortorenverplaatsingen en pijpleidinglogistiek onder. Specialistisch werk waarvoor speciale trucks, kranen en vakmensen ingeschakeld worden. Wegtransport is onverminderd belangrijk voor Lubbers Logistics, maar de laatste vijf jaar is daar het bedrijfsonderdeel Freight Forwarding bij gekomen. ,,We huren voor onze klanten schepen en vliegtuigen om transport over zee en in de lucht mogelijk te maken. Dat maakt onze dienstverlening een stuk completer en minder afhankelijk van eigen middelen.’’


Complexe klussen
De rode draad in alle werkzaamheden is: complex transport. Dat hoeft volgens de commercieel directeur niet per sé zwaar of exceptioneel transport te zijn. De complexiteit kan ook te maken hebben met stevige deadlines, vaak gekoppeld aan grote belangen. ,,Het komt bijvoorbeeld voor dat een team vakmensen ergens klaar staat om een project af te ronden en daar materieel voor nodig heeft dat beslist in een bepaalde volgorde op de locatie moet aankomen. Dat vergt een uitstekende organisatie en daar zien wij altijd een mooie uitdaging in. Het gaat ook vaak om projecten waarbij stilstand veel geld kost. Als een baggerklus vertraging oploopt, kost dat 40 tot 50 duizend dollar boete per dag. Als het op tijd geleverd moet worden en natuurlijk voor zo laag mogelijke kosten, dan vinden wij een manier. We adviseren klanten dan ook graag over een zo laag mogelijk CO2-uitstoot, dat is een vast onderdeel in het proces.’’


‘Freight forwarding maakt ons dienstenaanbod completer’


Het transportbedrijf maakt graag gebruik van moderne technologie en digitalisering, bijvoorbeeld om klanten op de hoogte te houden van het transportproces. ,,We hebben een zelf ontwikkeld track- en tracesysteem waarin elke mijlpaal met de klant gedeeld wordt. Zo weten ze bijvoorbeeld wanneer het materiaal is aangekomen op de luchthaven, door de douane is afgehandeld en geladen is. Klanten hebben toegang tot ons systeem. Het blijft overigens belangrijk om ook persoonlijk contract te houden. Transport gaat nog altijd over mensen en klanten horen het daarom altijd persoonlijk van ons als het transport niet volgens planning verloopt en hoe we dat oplossen.’’


Italiaanse kust
Een mooi voorbeeld van een complex project is het transport van baggermateriaal voor een Belgische baggeraar, die de opdracht had gekregen een deel van de Italiaanse kust veiliger te maken door deze op te hogen. Er was weinig tijd om de klus te klaren, om te voorkomen dat badgasten overlast zouden ondervinden van de werkzaamheden. Bedaf: ,,Er moesten honderd vrachtwagens met baggermateriaal naar Italië en dat werd vervolgens van strand naar strand getransporteerd. ,,Alles is aangestuurd door onze project- en serviceafdeling en onze eigen mensen in België en Italië. De klus werd binnen de gestelde tijd geklaard en daar zijn we allemaal trots op.’’


Om in de Champions League te spelen, moeten medewerkers uit het juiste hout gesneden zijn. Het bedrijf blijft groeien en is daardoor altijd op zoek naar onder meer chauffeurs, medewerkers customer service en freight forward experts. ,,Eigenschappen als servicegericht en stressbestendig zijn vinden we belangrijk, net als out of the box kunnen denken. Dat zijn de eigenschappen waarmee we op het hoogste niveau complexe transportvraagstukken kunnen oplossen.’’

www.lubbers.net

(Visited 201 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten