In samenwerking met LCW 10:25 Duurzaam / Circulaire economie, Energietransitie, Innovatie / Onderzoek, Transport en Logistiek, Werk

Nadrukkelijk voorsorteren op toekomstige ontwikkelingen

Dat is waar men zich bij LCW in Groningen, gespecialiseerd in transport, opslag en distributie, mee bezig houdt. Ook de transportsector moet mee in de energietransitie en daar is LCW vroegtijdig mee begonnen. Niet voor niets heeft het familiebedrijf een Lean and Green Star behaald, wat betekent dat men minimaal 20 % op de CO2 uitstoot heeft bespaard. „Ik durf wel te stellen dat wij voorop lopen in de energietransitie”, zegt directeur Jakob Vonck.

De transitie brengt vele nieuwe aspecten met zich mee, „en dat zorgt voor een andere dimensie binnen ons bedrijf”, aldus Vonck. „Het is niet alleen leuk om er mee bezig te zijn, we merken ook dat het bij onze medewerkers leeft.”

Efficiënter werken

Dat beeld van transitie bestaat al sinds de fusie van de drie Hoogkerker transportbedrijven Gorter, Liewes en Vonck in 2003, waar LCW uit voortkwam. Zes jaar later volgde de verhuizing naar bedrijventerrein Westpoort en dat was nodig ook, want het bedrijf groeide op de 3 locaties uit haar jasje. „Dankzij de nieuwe vestiging konden we veel efficiënter gaan werken”, zegt Vonck. „Zo hebben we hier de ruimte om de vrachtwagens onder dak te laden en te lossen, dat maakt het werken voor onze medewerkers veel aantrekkelijker. We zijn een sociaal bedrijf en vinden het belangrijk dat medewerkers hun werk op een prettige manier kunnen doen.” Daarin past ook het werven van parttimers. Vonck:„ Niet iedereen wil meer volledig werken, daar spelen wij op in, waardoor we een aantal vacatures toch kunnen invullen. Zo hebben we ook parttimers aan het werk, die het heerlijk vinden om elke week nog een paar dagen een vracht weg te brengen. Ja, we zijn wat dat betreft flexibel, daar ontkom je niet aan. Je moet anders durven denken, buiten de gebaande paden.”

Hubs

Dat doet LCW bijvoorbeeld ook rond de toekomstige hubs, die rond de grote steden worden aangelegd. „Daar experimenten wij al mee. Vanaf 2030 mag je alleen nog met emissievrije auto’s de steden in. Dat betekent dat er rond de steden hubs gaan ontstaan, waar producten worden verzameld die vervolgens emissievrij verder worden vervoerd. Wij hebben nu een bouwhub ingericht, voor één bouwonderneming. Verschillende leveranciers brengen hun spullen, bedoeld voor deze ondernemer, naar ons toe, waarna wij precies datgene leveren waar hij in een bepaalde week mee aan de slag moet. Dat is niet alleen efficiënter, het zorgt ook voor veel minder overlast. Een ontwikkeling die onomkeerbaar is. We hopen dat in de nabije toekomst meerdere klanten gaan aansluiten. En het mooie is dat wij daar, met 23.000 vierkante meter opslag, voldoende ruimte voor hebben.”

Elektrificatie

LCW is naast de hub ook bezig met de elektrificatie van het wagenpark. „Dat doen we naast de Lean and Green Star die we hebben behaald”, legt Vonck uit. „We hebben die award gekregen omdat we minder met lege kilometers zijn gaan rijden, de vrachtwagens meer bij de standplaats van de chauffeurs parkeerden en het nieuwe rijden hebben ingevoerd, waarbij we onze chauffeurs ook gingen coachen en monitoren. Dat leidde tot een vermindering van de CO2 uitstoot van 25 procent, waarmee we ruimschoots de eerste award hadden behaald. We zijn nu met de volgende fase bezig, waarbij we nog minder CO2 gaan uitstoten.”

Synchroon daaraan loopt het elektrificeren van het wagenpark. „Daar komen we een aantal uitdagingen tegen, zoals duurdere voertuigen, de huidige stroomprijs en voor het laden op het eigen terrein heb je een grote aansluiting nodig. De meeste uitdagingen hebben we inmiddels getackeld. Drie jaar geleden hebben we 2.500 zonnepanelen geplaatst, waardoor we over onze eigen energie beschikken. Daarnaast komt er een accu waarmee we de opgewekte stroom van overdag kunnen vasthouden, waardoor we ’s nachts de vrachtauto’s kunnen laden. Bovendien kunnen we hierdoor eventueel slim stroom inkopen, bijvoorbeeld wanneer de prijs extreem laag ligt. Alleen de aanschaf van een elektrische vrachtauto is nog duur, maar ook daar is de verwachting dat de prijzen gaan dalen.”

‘De elektrificatie komt nu echt op gang’

Doorslaggevend voor het slagen van deze energietransitie is volgens Vonck het feit dat iedereen moet voldoen aan de eisen die de overheid neerlegt en deze ook handhaaft. Want, pas als er sprake is van een level playing field, heeft dit een kans van slagen. „Het ziet er goed uit. Je komt straks bijvoorbeeld de grote steden niet meer in. Het mechanisme zal ervoor zorgen dat bedrijven die niet investeren, straks niet meer mee kunnen. Bovendien worden dieselvoertuigen steeds duurder, dus het kantelpunt komt steeds dichterbij. De elektrificatie komt nu echt op gang en LCW heeft daar een voorsprong in opgebouwd. Op CO2 besparen levert dus echt geld op. Het gaat gewoon gebeuren en als transportbedrijf vinden wij het prachtig om nu al met die toekomst bezig te zijn.”

www.lcw.nlw.nl

(Visited 17 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten