De IJB Groep in Lemmer is trots. Logisch, want de marktleider in de branche van betonproducten brengt een holle heipaal op de markt. Dat is een primeur. De innovatieve heipaal bestaat uit 30 procent minder beton. Dat scheelt per heipaal 25 procent CO2-uitstoot. Belangrijk detail: de heipalen zijn net zo veilig als de massieve exemplaren. Bij de IJB Groep weten ze namelijk heel goed wat ‘duurzame draagkracht’ is.
„Duurzaamheid zit bij de IJB Groep steeds meer in de genen”, zegt algemeen directeur John Engelsman. „We laten daarmee zien wie we als bedrijf graag willen zijn. Natuurlijk doen we dat ook omdat we te maken hebben met de wet- en regelgeving en de gestelde klimaatdoelen voor 2030 en 2050. Maar er zit meer achter. We willen, als bedrijf waar veel grondstoffen worden gebruikt, positief bijdragen aan onze leefomgeving. En we willen een goede en veilige werkomgeving bieden aan onze ongeveer 350 medewerkers. Daarom zijn we druk bezig met allerlei innovaties.”
Dezelfde draagkracht
De holle heipaal is een van die duurzame innovaties die de IJB Groep nu lanceert. „We noemen deze uitvinding onze ECO-paal®”, vertelt Engelsman. „Een groot deel van de nieuwe heipaal is hol. Tot nu toe waren de palen massief. We hebben grondig onderzoek gedaan in ons eigen Toekomstlab in Lelystad. In Lemmer hebben we diverse testen gedaan. Daaruit blijkt dat het mogelijk is om minder beton te gebruiken, zonder dat de heipaal draagkracht verliest.”
De algemeen directeur legt uit dat de ECO-paal® voor het grootste deel in het midden hol is. Alleen de voet en de kop zijn van massief beton. De voet moet massief zijn vanwege het draagvermogen. Het moet het gebouw dat erop komt, kunnen dragen. „De kop is eveneens massief. Daardoor kunnen we zonder problemen de heipaal de grond inslaan. De bovenkant kan zo de krachten die daarbij vrijkomen, heel goed en veilig aan. Het beton in het midden van de paal is niet nodig. De heipaal wordt er niet steviger van. Door deze ECO-palen te produceren, gebruiken we 30 procent minder materiaal. Per heipaal levert dat 25 procent minder CO2-uitstoot op.”
Samenstelling veranderen
De ECO-paal® kost iets meer dan een normale heipaal. „We gaan ervan uit dat er veel vraag naar komt”, zegt Engelsman. „Als we meer ECO-palen op aanvraag gaan produceren, kunnen we de kostprijs weer wat drukken.” Ondertussen is de IJB Groep ook al bezig met de verdere verduurzaming van de ECO-paal®. „We zitten daarbij nog in de experimentele fase”, aldus Engelsman. „We zijn aan het onderzoeken of we de samenstelling van het beton verder kunnen aanpassen. Niet alleen voor de ECO-palen, maar ook voor onze andere betonproducten.”
Om die reden meert er sinds dit najaar elke twee weken in Lemmer een schip aan volgeladen met betonpuingranulaat. „We zijn bezig om beton te produceren met betonpuin in plaats van met natuurlijk grind. Daardoor gebruiken we minder grondstoffen. We vervangen nu zo’n 8 procent van het grind dat we normaal gebruikten.”
Betonpuingranulaat wordt gehaald uit betonpuin, dat vrijkomt bij het slopen van constructies in Nederland die beton bevatten. Na het breken, zeven en reinigen kan het granulaat prima worden hergebruikt. „Voor heipalen is het heel belangrijk dat het schoon is. Op die manier gaat het niet ten koste van de kwaliteit en levensduur van de heipaal”, legt Engelsman uit.
Voortrekkersrol
Engelsman geeft aan dat innoveren, zoals de IJB Groep nu doet, echt hoort bij deze tijd. „We zijn ons er allemaal steeds bewuster van geworden dat we een steentje kunnen bijdragen aan een beter klimaat. Als marktleider in funderingen nemen we daarin graag een voortrekkersrol. Zo hebben we dit jaar in samenwerking met Combex Group uit Eastermar een elektrische vrachtwagen in gebruik genomen. Deze vervoert nu zware betonladingen. We hopen dat het mogelijk is om nog meer van dit soort voertuigen in te gaan zetten.” De algemeen directeur geeft aan dat de betonmarkt echter wel onder druk staat. „Er wordt om verschillende redenen minder gebouwd. Er is minder vraag naar beton. Daardoor nemen onze inkomsten af, terwijl onze uitgaven juist toenemen doordat we inzetten op duurzame innovaties. Dat is echt balanceren.”
Duurzaamheid is totaalconcept
Het thema duurzaamheid vanwege kostenbesparing dan maar loslaten, gaat volgens Engelsman niet gebeuren. „Zeker niet. Voor ons is duurzaamheid in al haar facetten een belangrijke doelstelling voor de komende jaren. Onze focus ligt hier sinds begin 2022 volledig op. We noemen onze visie ‘Duurzame Draagkracht’. Daarvoor hadden we er ook wel oog voor, maar nu is het echt hét speerpunt van onze organisatie geworden. Samen met onze medewerkers hebben we in 2022 speciale duurzaamheidssessies gehouden. Met elkaar hebben we daarna zes doelstellingen bepaald. We willen onder meer de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent hebben verminderd. We willen medewerkers duurzaam inzetten, nog meer veiligheid bieden en secundaire grondstoffen toepassen. Duurzaamheid is een totaalconcept. We zijn er bij de IJB Groep trots op dat we het ook in die totaliteit oppakken.”