Voor velen in Drachten en omstreken is Mirjam Marinus, directeur marketing en sales bij Friesland Lease, geen onbekende. Regelmatig verschijnt een interview van haar in dit blad en anderen zullen haar kennen als dochter van de bekende bakker Appie de Jong. Mirjam werkt in een andere branche dan haar ouders, maar hun invloed is zichtbaar in de wijze waarop zij haar werk vormgeeft.
Hart voor elkaar
Het is Mirjam met de paplepel ingegoten dat je niet alleen voor jezelf leeft. „Mijn ouders zorgden voor onderdak voor verslaafden, daklozen en hun kinderen. Wij leerden als kind die kant van de levensmedaille kennen en ook zagen we dat je als mens iets kon betekenen voor de ander. Mijn vader was ondernemer, maar in eerste plaats mens, christen en sociaal betrokken. Met aandacht en steun heeft hij veel mensen op het goede spoor gekregen.” „Sociaal betrokken zijn, moet samengaan met ondernemerschap. Wees open en eerlijk, naar collega’s en je klanten en wees bereid om elkaar te helpen. Dat is ook de visie binnen Friesland Lease.”
„Ook buiten je zakelijke netwerk kun je als bedrijf van waarde zijn. Een voorbeeld hiervan is dat ieder personeelslid een dag betaald verlof krijgt om zich in te zetten voor Stichting Present.” Zorg voor het milieu is verweven met Friesland Lease. „Ik ben er trots op dat wij ons al vele jaren inzetten voor duurzame mobiliteitsoplossingen , en een mooi voorbeeld is de leasefiets die we als eerste van Nederland gelanceerd hebben. Onze ambitie gaat verder. In 2030 willen we volledig CO2-neutraal zijn met ons gehele wagenpark. Mocht dat niet helemaal lukken, dan gaan we bomen aanplanten ter compensatie. Ook bedrijven die bij ons leasen kunnen participeren. Het idee van een Friesland Lease Bos lacht ons toe.”
‘Wees open en eerlijk, naar collega’s en je klanten en wees bereid om elkaar te helpen’
Zie het gebeuren en handel adequaat
„Wij reageren adequaat op veranderingen in de samenleving. Een voorbeeld hiervan is de overgang van bezit van een auto naar het delen van de auto. En door de gestegen kosten is het delen van een auto voor velen een kostenbesparing. Bij ons kun je al voor kort gebruik van een half uur een auto huren. De moderne technologie, met apps, maakt het mogelijk om dit efficiënt voor de gebruiker te organiseren.”
„We zien vanaf 2020 dat er wachttijden ontstaan op de levering van auto’s. Tegelijkertijd is er meer behoefte ontstaan aan directe levering van een auto. Wij kunnen dat doen door anders, risicovoller, in te kopen. Daarmee kunnen we die service bieden.”
Het nieuwe laden
De ontwikkelingen staan niet stil. Er is geen probleem of het wordt wel opgelost met innovatieve vindingen. Neem nu het laden van de elektrische auto. „We bieden nu de mogelijkheid voor bedrijven om het wagenpark goedkoper en duurzamer te laden. Bij de werknemer wordt, indien mogelijk, een aanpassing in de meterkast gedaan. Een app regelt dat het laden gebeurt op het moment dat de stroom zo goedkoop en duurzaam mogelijk is. Soms wordt de elektriciteit zelfs gratis geleverd als er, bijvoorbeeld, veel wind- of zonne-energie wordt opgewekt en het netwerk ontlast moet worden. Voor de werknemer is het voordeel dat hij de kosten niet meer hoeft voor te financieren. Juist nu, vanwege het energie prijsplafond, is dat een aantrekkelijke optie. Dit nieuwe, slimme laden is dus voor iedereen gunstig. Niet in de laatste plaats voor het milieu.”
Apps en veiligheid
Apps helpen slimmer mobiel te zijn, maar zijn al die apps wel veilig? „We zijn ISO 27001 gecertificeerd. We voldoen aan de hoogste veiligheidseisen. Aangezien het grootste veiligheidsrisico ligt bij het gebruik van digitale middelen, geven we training over cybersecurity aan onze medewerkers”, besluit Mirjam.