De ontwikkelingen in de digitale wereld gaan razendsnel en zijn met vele uitdagingen omgeven. Sterker nog, talloze bedrijven worstelen met de vraag hoe ze succesvol kunnen transformeren naar de digitale wereld. Succes, maar ook mislukking liggen op de loer. Het Groningen Digital Business Centre, kortweg GDBC, is een kenniscentrum van de Rijksuniversiteit Groningen dat wetenschap en praktijk bundelt. Daarbij wordt voortdurend ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen, zoals meest recent de opkomst van artificial intelligence (AI).
Het GDBC werd in 2018 opgericht en studenten en medewerkers van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde brengen sindsdien wetenschap en praktijk bij elkaar. Zo zijn ze onder andere actief binnen het bedrijfsleven, waar ze stages lopen, participeren in learning communities en consultancy opdrachten uitvoeren. „Samen richten we ons op het ontwikkelen, delen en overdragen van kennis en inzichten over digitaal ondernemen en data analyse”, geeft Bas Baalmans, projectleider bij GDBC, aan.
Breder trekken
Met de komst van AI doet zich een ontwikkeling in de digitale wereld voor, die grote gevolgen kan hebben voor het bedrijfsleven en de maatschappij. De faculteit speelt daar op in, door vanaf het academische jaar 2024-2025 een minor ‘Data Analytics in Economics & Business’ aan te bieden voor Bachelor-studenten en een focus area ‘Digitalization and AI’ voor de Master-studenten. „We willen onze opleidingen daarmee breder trekken”, legt Tammo Bijmolt, hoogleraar vakgroep marketing en directeur van het GDBC, uit. „Studenten vinden dat interessant en bedrijven vinden het prettig dat ze er, met deze nieuwe ontwikkelingen, niet alleen voor staan.”
Michaela Kesina en Nicolai Fabian, universitair (hoofd-)docenten aan de RUG, zijn druk bezig de minor en de focus area te ontwikkelen. „Studenten maken kennis met AI, waarbij je leert programmeren en te werken met allerlei algoritmen”, geeft Michaela aan. „En omdat AI raakvlakken heeft met veel vakgebieden, gaan we dit ook zoveel mogelijk in de minor verwerken. Denk aan combinaties met innovatie, economie, marketing, financiën, bedrijfskunde, enzovoort. We zetten momenteel teams op om deze vakgebieden goed te implementeren en te integreren, echt multidisciplinaire samenwerking. Een uitdaging, maar dat gaat lukken in onze faculteit.”
‘We hebben de mensen, het talent en de kennis’
Conferentie
„We combineren het oude met het nieuwe”, gaat Nicolai verder. „Zo organiseren we, als onderdeel van een breder initiatief met collega Marvin Hanisch en de focus area leiderschap, in mei 2024 een conferentie over ‘digital governance’, waarbij we een link leggen tussen wetenschap en praktijk. Het wordt een podium waar onderzoek, onderwijs en de ondernemer elkaar actief kunnen ontmoeten. Bij digitalisering en AI is het van belang dat we zoveel mogelijk met elkaar samenwerken, waardoor de integratie zo soepel mogelijk kan worden gerealiseerd.” Die samenwerking is er niet alleen tussen GDBC en het bedrijfsleven, ook in de leerlijn met mbo en hbo wordt veelvuldig samengewerkt. Bas:„ Als een bedrijf contact opneemt met een vraag, dan kijken we waar die het beste bij past. De ene keer is dat bij de RUG, de volgende keer bij Noorderpoort of de Hanzehogeschool. Waar het om gaat is dat een bedrijf of organisatie op de juiste manier wordt bediend. Zo zijn we ook druk doende met een vervolg op de Werkplaats Online Ondernemen, waar GDBC namens de RUG zitting in heeft.”
Onderdeel
Tammo: „We hebben in de afgelopen jaren al veel ervaring opgedaan met het in contact brengen van studenten met het bedrijfsleven en organisaties in Noord-Nederland. Wat dat betreft zijn we veel meer onderdeel van de maatschappij geworden en bedrijven waarderen het dat we niet meer in die ivoren toren zitten.” Hij is er van overtuigd dat het GDBC een grote impact in de regio heeft. „Alle kruisbestuivingen die er in de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, in het hele noorden, bewijzen dat. We hebben veel studenten en teams beschikbaar en we zijn altijd op zoek naar projecten waar we aan kunnen deelnemen.”
Mensen, talent, kennis
Intussen gaat het met de digitalisering in Noord-Nederland goed. Nicolai:„ Er zijn hier bijvoorbeeld talloze start-ups en scale-ups actief. Dat geeft aan dat we de mensen, het talent en de kennis hebben.”
„En dat willen we graag zo houden”, besluit Tammo. “„Er zijn in Noord-Nederland voldoende interessante bedrijven actief, waar studenten en medewerkers hun kennis en kunde op het gebied van digitalisering kunnen inbrengen.”
Michaela: „Daarom is de minor ‘Data Analytics in Economics & Business’ ook belangrijk, omdat studenten datgene wat ze geleerd hebben meteen in de praktijk kunnen brengen. Dat is goed voor de studenten en dat komt het bedrijfsleven in Noord-Nederland weer ten goede.”
rug.nl/gdbc