Poiesz gaat onder haar eigen naam maaltijden en boodschappen bezorgen. Poiesz Maaltijdgemak betekent daarom dubbel genieten voor de maaltijdklanten van het huidige Van Smaak. Naamsverandering en uitbreiding van de service betekenen nog meer onderscheid voor het Friese familiebedrijf.
Van Smaak maaltijden is al meer dan vijftig jaar een bekende aanbieder van maaltijden aan ouderen en zorginstellingen in Friesland, Groningen, Drenthe, Noord-Holland en een deel van Overijssel. Het bedrijf uit Drachten maakte bij een groeiende groep klanten naam met kwaliteit in gekoelde, warme en dieetmaaltijden. Supermarkt en familiebedrijf Poiesz met het hoofdkantoor in Sneek nam in maart 2018 de aandelen van de maaltijdmaker over en werkt er sindsdien nauw mee samen. Nu is het tijd voor de volgende stap. Het merk Van Smaak verdwijnt. Vanaf 5 mei bezorgen wij de maaltijden aan huis onder de naam Poiesz Maaltijdgemak. Maaltijdklanten kunnen vanaf dan ook online hun boodschappen bestellen, die met de maaltijd mee eenmaal per week thuis worden bezorgd.
‘Er is in de maatschappij een groeiende behoefte aan gemak en thuis leveren van online bestelde producten en diensten’
Een unieke combinatie
„Er is in de maatschappij een groeiende behoefte aan gemak en thuis leveren van online bestelde producten en diensten. Die behoefte neemt ook toe bij de doelgroep die Van Smaak bedient met haar maaltijden. We werken als bedrijven nu zeven jaar samen, de synergie werd ook voor onszelf steeds duidelijker. De kant-en-klaar maaltijden die wij onder de naam Noordertrots in het schap hebben liggen, worden bijvoorbeeld ook bij Van Smaak in Drachten gemaakt. Die samenwerking in de afgelopen jaren maakt het nu mogelijk om de volgende stap te zetten, het combineren van waar we beiden goed in zijn”, legt Hoofd Marketing & Communicatie van Poiesz, Jan Hoitema uit. „We voegen met de combinatie van maaltijden en boodschappen iets unieks toe in de markt en daar zijn we als familiebedrijf trots op. Wat we doen, doen we weloverwogen en op deze manier voegen we iets bijzonders toe voor een kwetsbare groep mensen, waarvan er veel ook al vertrouwd zijn met de naam en service van onze lokale supermarkten.”
Het familiebedrijf gaat niet over een nacht ijs. „De maaltijd en de bezorging van de maaltijd betekent veel meer voor deze doelgroep dan dat er alleen eten wordt bezorgd. Allereerst is voor hen de maaltijd een onderdeel van gewoonten en structuur, een moment op de dag waar je voor gaat zitten en naar uitkijkt. Daarnaast is de maaltijd zorgvuldig samengesteld, vaak aan de hand van dieetwensen en rekening houdend met mensen van een hogere leeftijd en met een of meer specifieke gezondheidsklachten. Voor de hand liggend is bijvoorbeeld het zoutgebruik, daar zijn we zeer terughoudend in. De maaltijden die we leveren zijn dus veelal maatwerk”, vertelt productmanager Marrit van der Sluis. „En daarnaast is de bezorging voor hen een sociaal gegeven op een vast moment. Onze klanten en onze bezorgers kennen elkaar, ze maken vaak even een praatje, er is aandacht, het is heel vertrouwd: de bezorger is voor onze klanten en ons een hele belangrijke schakel. Bovendien bestelt een deel van de doelgroep nog via papier en ze kunnen altijd bellen met de mensen van onze klantenservice. Dat zijn allemaal zaken waar je heel zorgvuldig mee moet omgaan: verandering moet geleidelijk gaan, stap voor stap.”

Poiesz, in het hart van het Noorden
Op 19 april 1923 openen Lodewijk Poiesz en zijn vrouw Wietske een groentezaak van 12 m2 aan de Havenstraat in Sneek. Nu telt het familiebedrijf 81 winkels in het Noorden. Voor Poiesz is het Noorden een bijzonder stukje Nederland. Met haar weidse natuur, rijke cultuur en eigen gebruiken en taal. Dat vertaalt zich in Poiesz, omdat het familiebedrijf het alledaagse bijzonder wil maken, ook het winkelen. Vrijwel alles van de Schijf van Vijf voor Poiesz wordt geteeld, geproduceerd en geoogst in het noorden. Vers van dichtbij en dat scheelt ook heel veel transportkilometers.
De smaak van het Noorden
Als familiebedrijf houdt Poiesz zo goed mogelijk rekening met elke wens, portemonnee en smaak. Daarom heeft het van A-merk tot huismerken zoals G’woon. Voordat we iets in het assortiment opnemen stellen we ons altijd de vraag: “Waarmee zouden we jou een plezier doen?” Daarom verkopen we niet alles, maar vooral dat wat de mensen in het Noorden wensen. Dit varieert van nuttig en goedkoop tot lekker vers of luxe. Ook nemen we steeds meer specialiteiten in ons assortiment op die de smaak van het Noorden vertegenwoordigen. Unieke producten die per seizoen kunnen wisselen en alleen bij Poiesz verkrijgbaar zijn. Lekker eten & boodschappen doen: Poiesz Maaltijdgemak
Warm eten. Hét moment van de dag waar iedereen naar uitkijkt. Maar niet iedereen is altijd in de gelegen of door omstandigheden niet in staat om zelf te koken. Voor die momenten biedt Poiesz Maaltijdgemak – voorheen Van Smaak- uitkomst met warme maaltijden, koelverse maaltijden, diepvriesmaaltijden en dieetmaaltijden. Vanaf nu breidt Poiesz haar service uit en gaat ze zowel maaltijden als boodschappen bezorgen.
Vertrouwde bezorgers in een nieuw jasje
Met de nieuwe naam komen de vertrouwde bezorgers in een Poiesz- jasje. Anders, maar toch ook vertrouwd, omdat de huiskleuren van zowel Van Smaak als Poiesz oranje en groen zijn. Ook blijft het mogelijk om te bestellen via de papieren menukaart, legt Marrit van der Sluis uit. „En mensen kunnen nog steeds hun warme maaltijd bestellen, die dan iedere dag wordt bezorgd. De grootste stap die we zetten voor onze klanten, is dat zij nu ook hun boodschappen kunnen bestellen op hetzelfde moment. We hebben gekozen voor een afgebakend assortiment van 500 dagelijkse boodschappen; zorgvuldig samengesteld voor deze doelgroep. Dat is waar we mee beginnen.”
‘De maaltijd en de bezorging van de maaltijd betekent veel meer voor deze doelgroep dan dat er alleen eten wordt bezorgd’
De tijd nemen om betrouwbaar te blijven Maaltijd- en boodschappengemak: dat klinkt naar een heel fijn idee voor veel meer mensen. Gaan jullie het concept Maaltijdgemak uitbreiden? Jan Hoitema: „Wat heel erg belangrijk is in het hele proces van samenvoegen van maaltijden en boodschappen bezorgen, is dat het heel zorgvuldig moet zijn.
Maar daar stopt het niet, het vormt juist het begin van het verder uitrollen van de combinatie van maaltijden en boodschappen en het toegankelijk maken voor een bredere en jongere doelgroep. Dat vraagt een andere type maaltijd en een ander assortiment boodschappen. De unieke combinatie van een supermarkt en een veelzijdige keuken maakt het mogelijk dat we kunnen bieden wat verschillende doelgroepen nodig hebben. Kwaliteit staat voor ons bovenaan. We doen een belofte, we staan voor wat we beloven. In ruim 100 jaar hebben we als supermarktbedrijf met ruim tachtig heel lokale winkels naamgemaakt en dat doen we vanaf nu ook met Poiesz Maaltijdgemak.”