In samenwerking met Van Smaak 10:51 Business to Business, Agri & Food

Van Smaak

van smaak

We spreken met Marrit de Vries, Marketing Manager bij Van Smaak, onder andere over vrouwen in leidinggevende functies. Zij is ervan overtuigd dat er met doorzettingsvermogen heel veel mogelijk is. „Eerlijk gezegd, moest ik altijd hard werken om iets te bereiken”, zegt Marrit, „maar ik had wel een ambitie. Ik wilde iets kunnen betekenen voor anderen. Ik wist dat een goede opleiding meer mogelijkheden zou geven. Met die ambitie en mijn doorzettingsvermogen kon ik de havo en daarna hbo economie, richting marketing afronden. Dat zorgde voor zelfvertrouwen. Als je ergens je tanden in zet, dan moet het lukken.”

De stoute schoenen

Met doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en een paar stoute schoenen stapte Marrit vervolgens de universiteit binnen. Tijdens haar studie kreeg ze een baan bij wat toen nog Maaltijd Service Noord heette. „Het bedrijf zat toen net in een transitie. We gingen verhuizen naar Drachten en we kregen een nieuwe naam: Van Smaak. Ik mocht meehelpen om het nieuwe merk vorm en gezicht te geven. Alle theorie die ik in mijn opleiding marketing kreeg, kon ik direct in de praktijk toepassen. Het was een drukke tijd voor mij. Ik was ook bezig met mijn eindscriptie.”

Een goede manager hoeft niet alles te kunnen

Is een functie als leidinggevende voor een vrouw anders dan voor een man? „De functie is niet zozeer anders, maar de invulling ervan misschien wel. Vrouwen hebben nog wel een bepaalde bewijsdrang om het goed te doen. We leggen de lat voor onszelf erg hoog. Ik heb wel geleerd dat ik niet alles zelf hoef te doen om een goede manager te zijn. In tegendeel. Als je een team kunt samenstellen met een breed pallet aan competenties, mensen op de juist plek weet te krijgen, dan doe je het goed als manager.”

Blijven leren is belangrijk, geeft Marrit aan. „Ik heb moeten leren om los te laten. Gelukkig heb ik altijd een groot vertrouwen gehad in de capaciteiten van anderen. Ik leer graag van anderen. Bovendien ben ik niet bang om anderen deelgenoot te maken van de issues waar ik mee aan het stoeien ben.”

‘Wij hebben ook nog een eigen boodschappenservice in samenwerking met Poiesz supermarkten.’

De groei Van Smaak

Niet alleen de mens blijft in beweging, ook een bedrijf staat eigenlijk nooit stil. Is het niet een veranderende regelgeving die dwingt tot verandering, dan is het wel een veranderende samenleving die om actie vraagt. Voor Van Smaak is het een combinatie van beide. „De ‘participerende samenleving’ is een voorbeeld van hoe politiek het zorglandschap veranderd. Bij mensen die zorg behoeven en thuis wonen, zien we dat de mantelzorger een belangrijke rol krijgt toebedeeld waar dat voorheen de thuiszorgmedewerker was. Niet alleen in het verzorgen, maar ook in de contacten met zorginstellingen en bedrijven, zoals wij, nemen de mantelzorgers het initiatief. Voor ons betekent het dat we op een andere wijze moeten communiceren. Wie zijn die mantelzorgers? Wat vinden zij belangrijk? Wat vragen zij van ons en op welke wijze kunnen we hen benaderen? Onze samenwerking met Poiesz Supermarkten, ons moederbedrijf, geeft ons een voorsprong. We kunnen niet alleen thuismaaltijden aanbieden, maar ook maaltijden voor zorgorganisaties en we hebben een eigen boodschappenservice.”

„Ook bij de VPT-pilot (Volledig Pakket Thuis) van de Kwadrantgroep speelt deze extra boodschappenservice een belangrijke rol. Thuiswonende zorgvragers krijgen bij VPT een budget dat zij naar eigen inzicht vrij kunnen invullen. Dat zijn mooie initiatieven waarin wij willen meebewegen.”

In de veranderende samenleving beweegt Van Smaak mee. Organisatorisch staat het bedrijf nooit stil, maar ook in de communicatie zoekt het bedrijf naar een persoonlijke aansluiting met de klant en met degene die voor hen het contact onderhoudt. „We willen onze afnemers en contactpersonen kennen en relevant voor hen zijn. Vanuit dat kennen kun je aansluiten bij de vraag en bij de behoeften. Als daar veranderingen in zijn, dan veranderen we mee, maar altijd stap voor stap. Na elke stap kijken we of we op de goede weg zijn. Zorgvuldigheid is in onze branche essentieel.” Zorgvuldigheid past bij Marrit. Zorgvuldig heeft zij stap voor stap haar ambities verwezenlijkt. Met dat en met doorzettingsvermogen.

www.vansmaak.nl

(Visited 18 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten