In samenwerking met Zorgboerderij Winschoten 06:50 Zorg, Life Sciences & Health

We bieden één op één begeleiding in groepsverband

Deskundige zorg en onderwijs bieden aan kinderen die, om welke reden dan ook, niet meer naar school kunnen, moeite hebben met functioneren in de maatschappij of dreigen uit te vallen op school. Dat is wat Zorgboerderij Winschoten al 20 jaar met vakkundige medewerkers doet. Daarbij spelen paarden een belangrijke rol, omdat deze als geen ander voor structuur kunnen zorgen. „We bieden voor elk kind maatwerk”, legt Angelique Wegman uit. „Dat betekent één op één begeleiding in groepsverband.”

Angelique belandde 20 jaar geleden bij toeval in dit werk. „Ik hou paarden als hobby en was in het onderwijs actief. Ik werd toen gevraagd om dagbesteding voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te zetten. Vervolgens kwamen daar jongere kinderen bij en tenslotte kwam de vraag of ik kinderen op kon vangen die niet meer naar school kunnen, dat is waar we ons inmiddels grotendeels mee bezig houden.”

Gedragsproblematiek

In de praktijk betekent dit dat met name basisschoolleerlingen Zorgboerderij Winschoten bezoeken en af en toe een leerling van het voortgezet onderwijs. „De redenen waarom ze hier komen zijn heel divers, maar heeft vaak te maken met gedragsproblematiek. Dat betekent dat de trajecten verschillend van duur zijn, het ene kind pikt sneller dingen op dan de andere. Waar het om gaat is dat we onverstaanbaar gedrag ombuigen naar sociaal wenselijk gedrag, zodat een kind terug naar school kan. Want, dat staat bij ons voorop.”

Binnen Zorgboerderij Winschoten wordt veelvuldig met structuren gewerkt en paarden spelen daarin een belangrijke rol. „Als je een paard in de wei wilt zetten, dan moet je vooraf bepaalde handelingen verrichten. Wil je een rondje gaan rijden, dan moet je een paard zadelen, enzovoort. Dat moet heel gestructureerd, anders lukt het niet. Er is dus geen discussie, een paard verzorgen zit heel logisch in elkaar. Kinderen vinden dat prettig. Daarnaast maken we gebruik van spelvormen voor de sociale ontwikkeling en verder mogen de kinderen klusjes op de boerderij doen, knutselen, maar krijgen ze ook vakinhoudelijk les in vakken zoals rekenen, taal en geschiedenis. Het is de bedoeling dat ze wel bij blijven in het onderwijs.”

Waardevol

Zoals aangegeven krijgt elk kind één op één begeleiding in groepsverband. „Dat zie je niet veel, maar dat doen wij bewust. Het is een combinatie die wij als zeer waardevol ervaren”, legt Angelique uit. „Wat we vaak zien is dat kinderen één op één bepaalde taken moeten uitvoeren, dat lukt meestal wel. Anders wordt dat in groepsverband, waar je te maken hebt met een andere dynamiek, dat willen wij juist benadrukken. Immers, als je weer naar school gaat, kom je ook in een groep. Ja, dit is arbeidsintensief, maar wij hebben er goede ervaringen mee.”

Hoe lang een kind op de Zorgboerderij blijft is van veel factoren afhankelijk. „De leeftijd speelt een rol, maar ook de sociaal emotionele kant. Kinderen van vijf à zes jaar zijn hier bijvoorbeeld niet de hele dag, dat kunnen ze vaak niet aan. Dat proberen we van tevoren al vast te stellen, in overleg met de wensen van de betrokkenen. Een traject hoeft niet sneller klaar te zijn, omdat het kind hier vaker is, dat is van veel meer factoren afhankelijk. Bij ons staat het belang van het kind altijd voorop.”

Nazorg

Als een kind weer naar school kan, biedt Zorgboerderij Winschoten nazorg. „Je kunt een kind niet van de een op de andere dag weer vijf dagen naar school sturen. Ook daar zit een bepaalde opbouw in. Daarbij kijken we steeds hoe het met het kind gaat. Zo blijven wij betrokken totdat het kind de volle vijf dagen terug naar school kan.”

Op de vraag of een kind na een traject wel eens terugkomt op Zorgboerderij Winschoten, antwoordt Angelique:” Dat is in 20 jaar twee keer gebeurd, ons slagingspercentage ligt boven de 95 procent. Wat dat succes bepaalt? Ik denk dat we een goed team aan medewerkers hebben, waarin allerlei disciplines zijn vertegenwoordigd. En ze zijn qua karakter ook divers. Van iedereen krijgt het kind wel een stukje mee. Dat is mooi. De meeste kinderen die hier komen, zitten daarna goed op hun plek, waarbij we voor hen de juiste school hebben gevonden.”

Op dit moment is er een wachtlijst en zou Angelique graag meer kinderen willen plaatsen. „We zoeken daarom nieuwe medewerkers, maar dat is in de huidige arbeidsmarkt lastig. Dus, ik moet nee verkopen en dat vind ik jammer, want een kind hoort niet thuis te zitten.”

zorgboerderijwinschoten.nl

(Visited 228 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten