COO Klaas de Jong (l) en manager Veehouderijzaken Koen Veldman
Zo’n beetje de beste kaas ter wereld wordt gemaakt in Heerenveen bij Royal A-Ware en daar zijn ze trots op. „Het is de erkenning van ons vakmanschap”, zegt zuivelexpert Klaas de Jong. Met manager Veehouderijzaken Koen Veldman licht hij toe waar dat succes op is gestoeld. Geloven in wat je doet en dat optimaliseren.
Royal A-Ware is al decennia geworteld in de kaashandel en heeft vanuit die positie de afgelopen jaren succesvol geïnvesteerd in de ontwikkeling en het beheer van de hele keten, van de consument tot en met de koe. De achterwaartse ketenintegratie noemen ze dat bij het zuivelbedrijf. „De klant is voor ons altijd het vertrekpunt. En daarom bouwen we samen met onze partners steeds efficiëntere en duurzamere agri-food ketens. Daarom noemen wij dat van consument tot koe’. Dat is de basis van al die mooie producten die we maken, bijvoorbeeld hierin Heerenveen”, stelt Klaas de Jong, COO bij Royal A-Ware. „Met meer dan 3.000 collega’s spannen we ons dagelijks in om de beste kaas, dagverse zuivel, room, melkpoeder en tapas te maken voor klanten wereldwijd. We exporteren naar meer dan 100 landen en omdat we in de hele keten zo nauwgezet samenwerken, kunnen we onze klanten de beste oplossingen bieden. En dat heeft inderdaad vorige maand geleid tot succes op de World Championship Cheese Contest in het Amerikaanse Wisconsin, de grootste kaaswedstrijd ter wereld.”
Trots op de beste kazen ter wereld
„Een van onze inzendingen, de Artikaas Vintage Lot 18, is daar eind maart overall bekroond met de tweede prijs, naast vier andere kazen van ons die ook in de prijzen vielen. We maken hier dus een van de allerbeste kazen ter wereld en daar zijn we trots op, zeker als je bedenkt dat er meer dan 3.300 inzendingen waren van 400 internationale zuivelbedrijven”, verzekert De Jong. „Het is een groot compliment voor onze Heerenveense kaasmakers en voor Dutch CheeseMakers, ons dochterbedrijf dat deze Goudse kaas op de markt brengt.”
De trots weerspiegelt ook de herkomst, de melk van de koe, want zonder uitmuntende melk geen prijswinnende kazen. „De samenwerking met onze melkveehouders in het efficiënter en duurzamer maken van onze ketens, is wezenlijk”, benadrukt Koen Veldman. „Iedere melk veehouder is uniek en iedere klant is bij ons uniek en dat brengen we bij elkaar. We kennen nu zes verschillende melkstromen, ieder met een eigen programma, klanten en melkprijs. Melkveehouders kiezen bij ons de melkstroom die bij hen past. Wij denken vanuit de behoefte van de klant en brengen dat samen met de mogelijkheden van een melkveehouder. Alles tegen een zo goed mogelijke melkprijs.”
Belangrijke bron van voeding, overal ter wereld
Klaas de Jong vult aan: „ Er is veel onzekerheid door onduidelijk beleid en regelgeving en dat zorgt voor druk op de melkveehouderij en onze sector. De Europese wet- en regelgeving en wensen van klanten bepalen voor een groot deelde duurzaamheidskaders. Wij spelen daarop in, we hebben in 2015 voor onze melkveehouders een duurzaamheidsprogramma geïntroduceerd en afgelopen jaar onze duurzaamheidsstrategie aangescherpt.”
„Er zijn uiteindelijk maar een paar plekken in de wereld waar zuivel goed kan worden geproduceerd. Noordwest-Europa is er daar één van, vanwege de vruchtbare gronden en het gunstige klimaat. De melkveehouders in Nederland zijn in Noordwest-Europa bijzonder ideaal gepositioneerd. Dit gecombineerd met hun kennis en vakmanschap, maakt dat er op een hele duurzame manier melk wordt geproduceerd. Laten we ons dat realiseren en daar zuinig op zijn. Zuivel is rijk is aan voedingsstoffen en overal ter wereld een belangrijke bron van voeding dankzijde eiwitten, vetten, mineralen en vitaminen. De koe is daarvoor de bron, want zij kan tot op de dag van vandaag als enige gras omzetten in belangrijke eiwitten voor mensen. Vanwege dat unieke gegeven, blijft zuivel zeer relevant in een duurzaam en gezond voedingspatroon. Recent onderzoek van Hogeschool Van Hall Larenstein toont aan dat plantaardig alternatieven niet per definitie duurzamer zijn dan melk. Royal A-Ware blijft dan ook inzetten op zuivelproducten meteen zo hoog mogelijke voedingswaarde en zo laag mogelijke impact op de omgeving.”
„Dat betekent dat we samen met onze melkveehouders blijven optrekken om dat te kunnen realiseren”, zegt Koen Veldman. „We blijven onveranderd geloven in deze sector en zien nog steeds mogelijkheden om te groeien.”, zegt Klaas de Jong.